Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

10 mei 2014 – Wakker worden in Jeddah

10/5/2014

 
FotoToegang tot ons appartement complex
Eerst maar wat uitgeslapen. Ik wordt wakker en zie dat het appartement dicht bij de zee, de Rode Zee, ligt. Misschien is het maar 250 meter. Het uitzicht op palmbomen, zwembad en zee geeft mij een vakantiegevoel. Maar een vakantie zal het deze week niet worden vrees ik. Jeddah is niet echt ingesteld op (westerse) toeristen….

De ochtend met Steve verder kennis gemaakt (we hadden elkaar nog niet eerder ontmoet) en samen hebben we in een lunchroom eerst maar een ontbeten. De rest van de ochtend hebben we nagedacht over de indeling van de komende week. Wat gaan we hier eigenlijk op welke dag doen? De stad is groot; ongeveer 3 keer Rotterdam in oppervlakte (12 x 45 km). We zullen dus vervoer nodig hebben om de locaties van de projecten te bekijken.

FotoOp de middenberm van de straat voor ons appartement.
Dan maar eens een wandeling maken naar de andere collega's die daadwerkelijk aan de projecten hier werken. Zij hebben twee appartementen op 5 minuten loopafstand. Als we buiten stappen merk ik dat de airco binnen het goed doet. De warmte omhult mij als een voorverwarmde deken. We steken de straat voor ons appartement over. Daar rijdt het verkeer gewoon met 80 km/uur doorheen. Ook al is het niet druk, dan bestaat een lokale straat eigenlijk altijd uit minimaal 2 rijstroken per richting met een brede middenberm daartussen. Oversteken kan op een zebra, maar niemand die voor je stopt; allen een taxichauffeur toetert en vraagt in het voorij rijden of we geen taxi nodig hebben? Hij zal wel denken: "twee westerse mannen die hier over straat lopen in deze hitte, dat is niet normaal - wat een losers, ze hebben niet eens een auto".

De collega's ontvangen ons hartelijk en we praten wat over de reis en de projecten. 's avonds met de aanwezigen (7 man) eten bij een pizzeria. We moeten voor 19.45 uur binnen zijn omdat om 20.10 de rolluiken tijdelijk zullen sluiten: het is om 20.22 uur gebedstijd. Gasten die in het restaurant zijn mogen blijven eten, maar nieuwe gasten mogen er niet in. Om 20.45 uur gaan overal de rolluiken weer open - de gebedstijd is voorbij. Na de pizza nog een koffie en dan te bed.


Comments are closed.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.