Volgens de ranking in de EU staat Groot-Brittanië namelijk in de top drie van het land met het minst aantal doden per miljoen inwoners (zie grafiek hierboven - SWOV, 2011). Als ik hier in Engeland rondkijk begrijp ik eigenlijk niet zo goed waaraan dat ligt:
- In het onderliggend wegennet zitten nog wel wat gaten en kuilen, maar ook frequent putdeksels op de meest irritante plek in de weg: precies waar je met je wiel rijdt. Het onderhoud kan nog wel wat beter.
- De vele rotondes remmen weliswaar de snelheden en geven de voorrang duidelijk aan, maar veel ervan zijn twee- of meerstrooks waarbij afsnijden nog steeds kan voorkomen. Bij drie of meer rijstroken zijn verkeerslichten bij de rotondes geplaatst. Sommigen zijn niet meer dan een verfstip in het midden waar men zich niet zoveel aan gelegen laat liggen.
- Invoegen op de auto(snel)weg gebeurt via een soort invoegende taper waarbij de breedte steeds smaller wordt tot nul.
- De maximumsnelheden liggen hoger dan in Nederland en variëren van 20 to 70 miles/hour. Dat is 30 tot 112 km/uur. Waar ik 30 km/uur zou verwachten is de maximumsnelheid 30 miles/uur (48 km/uur) en waar ik 50 km/uur zou instellen mag je 40 m/h (64 km/uur). Buiten de bebouwde kom mag je zelfs 60 m/h (96 km/uur) rijden - ook op de smalle landweggetjes die nogal bochtig zijn en van hoge hagen voorzien zodat je tegemoetkomend verkeer pas op het allerlaatst ziet. Op de autoweg is 70 m/h de norm (112 km/uur) en bestaat uit minimaal 2x2 rijstroken. Voor gewone weggebruikers is deze weg niet goed te onderscheiden van een autosnelweg (ook 70 m/h en alleen de vluchtstrook verraad dat het om een autosnelweg gaat).
- Fietspaden en fietsstroken zijn er wel, maar op wegen waar die niet zijn mag de fietser gewoon rijden, behalve op de autosnelweg. Dus ook op de 2x2 autoweg zonder vluchtstrook rijden fietsers en rijdt het autoverkeer met 112 km/uur rakelings langs hen. Ik zou het niet graag doen.
Verkeersveiligheid is een exponent van het voertuig waarmee men rijdt, de vormgeving van de weg en het gedrag dat men daarop vertoont. Natuurlijk is de regelgeving en handhaving ook van belang.
De voertuigen zijn hier gelijk aan die van de rest van de EU; dus dat kan het verschil in veiligheid niet zo sterk bepalen. OK, het stuur zit rechts en ze rijden er links, maar daar zijn de Engelsen inmiddels wel aan gewend.
De vormgeving van de wegen en kruispuntoplossingen zijn vergelijkbaar aan die in Nederland. Details verschillen natuurlijk wel en ik zie ook wel wat verbeterpunten. Wel zijn de ingestelde maximumsnelheden hoger waardoor de kans op ernstige afloop bij een ongeval groter is. De vele rotondes dragen waarschijnlijk in grote mate bij aan de verkeersveiligheid. De rijsnelheden zijn lager dan bij gewone kruispunten en de kans op een ernstige afloop is daardoor klein. De meerstrooksrotondes kunnen wel wat beter worden (zoals een turbovorm).
Dan het gedrag. Aan links rijden ben je na een paar dagen wel gewend, al moet je jezelf wel telkens inprenten dat het hier links rijdend verkeer is en blijft. Eigenlijk is het logischer dan rechts rijden (wat in driekwart van de wereld gangbaar is). Alles is gespiegeld, behalve dat verkeer van rechts hier voorrang heeft en niet het verkeer van links. Links rijden op rotondes is dus logischer omdat je die met de klok mee passeert en het oprijdende verkeer aan jou dus voorrang moet verlenen. De bestuurders en voetgangers gedragen zich als echte Engelsen. Geven de ander ruimte, wachten geduldig in de rij, verlenen elkaar doorgang en rijden rustiger. Men gunt elkaar de plek op de weg.
De regelgeving is in Engeland vergelijk aan Nederland; verkeersregels en de wetgeving zijn op orde. Ook hier is alcohol in het verkeer not-done; jonge bestuurders moeten de eerste jaren een "L" op de auto voeren als teken van 'onervarenheid' en is te snel rijden is ook hier niet gewenst en wordt gehandhaafd door snelheidscamera's en politie.
Mijn conclusie is dat het gedrag van de Engelsen dit land één van de verkeersveilige landen van de EU maakt. Zij compenseren in hoge mate de tekortkomingen die er nog in de aangeboden de infrastructuur aanwezig is. De Engelsman en -vrouw zijn veel gedisciplineerder, hoffelijker en geduldiger; ze hebben niet zo'n kort lontje in het verkeer zoals wij in Nederland wel eens hebben. Ze houden zich, naar het laat aanzien, aan de maximumsnelheid. Bij het oprijden van een twee- of meerstrooksrotonde? Eerst laten ze de (vracht)auto's die op de binnenste strook van de rotonde rijden passeren en rijden dan pas zelf op waardoor afsnijden en weefconflicten op de rotonde bijna niet voorkomen. Een turborotonde zou hier de afwikkeling op de rotondes niet zo sterk verbeteren.
Tot slot is er nog één opvallend item. Tot aan de jam op de toast zijn ze hier met het verkeer bezig...