Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Elektrische Rijden - nog 7 kilometer...

1/11/2016

 
Ik rij nu een maand met m'n 100% elektrische auto. Collega's en familie vragen wel eens: "kun je als de accu bijna leeg is, overschakelen op benzine?" Nee, dat kan niet. De BMW i3 is een 100% elektrische auto en er zit geen benzinemotor in en ook geen uitlaat op.
"En als de accu leeg is, wat dan?" vraagt men. "Dan sta je stil en moet je opgehaald worden door de ANWB". Eenvoudiger kan ik het niet beantwoorden. Dit is wat het is.
Op maandag 24 oktober had ik 's ochtends een in Hellevoetsluis en 's middags een bespreking in Eemnes, ten noorden van Hilversum. Op zondagavond de stekker thuis in de oplader zodat ik met een volle accu op maandagmorgen kan vertrekken. 's nachts zie ik de film al afdraaien: kan ik in Hellevoetsluis opladen? Kan ik in Eemnes  bij het gemeentehuis opladen? In Hellevoetsluis wel, maar in Eemnes niet. Haal ik het dan op de terugweg of moet ik onderweg laden? en waar dan. Vragen vragen.
Zo'n rondrit met twee afspraken op een onderlnge afstand van 115 kilometer haal je niet op één opgeladen accu. De auto kan maximaal ±200 km rijden voordat je stil komt te staan.
​Dan start de dag. In Hellevoetsluis blijkt de oplader voor de deur van het gemeentehuis mijn oplaadpas niet te accepteren. OK, dan maar opladen in Eemnes... Maar in de buurt van het gemeentehuis in Eemnes blijkt geen oplader te staan. Dan maar onderweg terug laden.... Na de afspraak in Eemnes rijd ik de A27 richting Utrecht op en zoek op het display van de auto naar een oplaadstation van FastNed of een andere snellader. Ik kom voorbij knooppunt Eemnes en dan blijkt er tussen Eemnes en Utrecht geen snellaadstation te zijn. De eerste die ik langs de A27 tegen zal komen ligt net buiten het bereik van het aantal kilometers dat ik nog kan rijden. Ik zie de teller teruglopen en raak enigszins in paniek. Vind ik een oplader voordat de accu leeg is?
FotoRechtsonder in het beeldscherm wordt aangegeven hoeveel nog gereden kan worden: nog 7 km.
Bij 'nog 18 km' actieradius wordt een waarschuwing gegeven. Bij 'nog 9 km' wordt deze waarschuwing diep oranje... Ik word nu wel wat zenuwachtig maar vind gelukkig toch via m'n display in de auto een snellaadstation en parkeer er opgelucht naast. Ik kan nog 7 km rijden... Pfff, ik ben gered.

​Maar dan blijkt dat het apparaat twee stekkers heeft die uitsluitend voor Tesla's geschikt zijn. Een Tesla heeft namelijk een andere stekker dan een BMW i3...! Waarom niet aan die opladerkast ook een type 2-stekker gemonteerd in plaats van twee stekkers voor twee Tesla's?? Hoe vaak komt het voor dat er twee Tesla's gelijktijdig willen laden? Ik schat in: nooit en ik word hier toch een beetje boos / teleurgesteld over. Wat nu?? 
Op het terrein van het wegrestaurant blijkt ook de ANWB twee oplaadpalen te hebben neergezet. Gelukkig. Ik ben nu echt gered. Maar het opladen gaat hier tergend langzaam.... het zijn geen snelladers. Een snellader doet over het opladen tot 80% (goed voor weer 150 km actieradius) ongeveer een half uurtje. Na een uur bij de ANWB-oplaadpaal kan ik eindelijk 50  km rijden. Genoeg om de eerstevolgende snellader te bereiken. Ook daar weer opgeladen en 2½ uur later dan gehoopt kom ik thuis.... iedereen heeft al gegeten en en ik doe direct de auto weer aan de stekker.

Leermoment van de dag: volgende keer zoek ik vooraf precies uit waar ik kan opladen tussen twee afspraken door... én download ik een app met de oplaadpalen die wel werken.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.