Publicaties
Op deze pagina zijn artikelen te vinden die in vakbladen zijn gepubliceerd. De meeste heb ik zelf geschreven; voor een aantal is een interview afgenomen. Ook is een paper opgenomen die van het NVVC 2012 inclusief de presentatie is gegeven.
Verkeersveiligheidsaudits: veel compromissen
Blog op Verkeerskunde.nl (2013-nr.5)
Auteur: Dirk de Baan |
De complete blog is te vinden op Verkeerskunde.nl:
Verkeersveiligheidsaudits: veel compromissen |
Categorisering en Basisken-merken WegontwerpPaper voor NVVC 2012
Auteurs: Dirk de Baan en John Boender |
Voor CROW zijn de Basiskenmerken Wegontwerp (BKW) opgesteld en is de categorisering geactualiseerd. Over het project zelf is hier meer geschreven.
|
TurborotondesExtraCT 3 maart 2009
Auteur: Dirk de Baan |
Dit artikel licht voor de studenten van Civiele Techniek aan de TU Delft een en ander toe. Uitgebreid wordt ingegaan op alle ins- and outs van de turborotonde.
|
Turborotondes: veiliger en meer capaciteitVerkeer in Beeld - okt. 2008
Auteur: Jaap Groot |
Ook Verkeer in Beeld geeft in een artikel aandacht aan de turborotondes. Met afbeeldingen en foto's van Royal Haskoning.
|
Vrij baan voor veilige turborotondeVerkeerskunde 3 - 2008
Auteurs: Dirk de Baan, John Boender en Bertus Fortuijn |
Voor CROW is de publicatie 257 "Turborotondes" geschreven. Daar diende uiteraard volop aandacht aan gegeven te worden. Dit artikel verscheen gelijktijdig met het van de drukpers rollen van de publicatie. Het artikel geeft een overzicht van wat men in de publicatie zal aantreffen.
|
Fietsers ongelijkvloers of uit de voorrang, tenzij...Fietsverkeer 02 - 2008
Auteur: Ron Hendriks |
Voor CROW is de publicatie 257 "Turborotondes" gescherven. Belangrijk punt is de voorrang voor fietsers op deze rotondes. Voor het blad Fietsverkeer (uitgave van Fietsberaad) aanleiding om vóór het verschijnen van de publicatie alvast een artikel te wijden aan de aanbevelingen.
|
Ook bedrijventerreinen Duurzaam VeiligVerkeerskunde 10-2003
Auteurs: Dirk de Baan, Patricia Koppert en Eddy Westdijk |
Voor CROW is de publicatie 192
"Leidraad inrichting Duurzaam Veilige Bedrijventerrenenen" geschreven. De bedrijventerreinen waren nog een grijze vlek in de gehele Duurzaam Veilige inrichting van bebouwd gebied. De typen bedrijventerreinen lopen sterk uiteen van kantorenpark en meubelboulevards tot industrie en havens. |
Bedrijventerreinen: een 'grijs' gebied op de duurzaam veilig kaartWegen 01 - 2003
|
Voor CROW wordt gewerkt aan de publicatie over duurzaam veilige inrichting van bedrijventerreinen. Dirk de Baan is vanuit Royal Haskoning verantwoordelijk voor de inhoud van de publicatie. In het blad 'Wegen' wordt alvast een artikel aan de nieuwe publicatie besteed.
|
Bromfiets op de weg echt beter afVerkeerskunde 10 - 2001
Auteurs: Dirk de Baan, Sander Buningh en Alex van Loon. |
De invoering van 'Bromfiets op de Rijbaan' in 15 december 1999 komt voort uit de afspraken in het Startprogramma Duurzaam Veilig (1997). Het artikel gaat in op de verkeersveiligheidseffecten 1 jaar na invoering. Het effect is positief.
|
Eindelijk duidelijke wetgeving - alle bestuurders van rechts krijgen VoorrangWegen 10-2000
Auteur: Dirk de Baan |
In opdracht van het infopunt Duurzaam Veilig Verkeer is de handleiding 'Voorrang Fietsers Van Rechts' opgesteld om wegbeheerders een richtlijn te geven hoe de wettelijke invoering van deze harmonisatie van voorrangsregels in Europa op straat vorm te geven. Per 1 mei 2001 gaat de juridische maatregel in Nederland in.
|
Waarschuwing! Fietsers van RechtsVerkeerskunde 5-2000
Auteurs: Dirk de Baan, Joop Broecks en Toon van Oosterhout |
In mei 2001 wordt in Nederland een nieuwe verkeersregel van kracht: Voorrang Fietser Van Rechts in samenhang met Voorrang op Verkeersaders. Alle bestuurders van rechts op gelijkwaardige kruispunten hebben dan voorrang; dus ook de fietsers. De wettelijke regel wordt in het kader van de harmonisatie van de Europese verkeersregels doorgevoerd. Nederland is het laatste land waar langzame bestuurders geen voorrang hadden. In Etten-Leur is een pilot uitgevoerd om na te gaan hoeveel kruispunten aangepast moeten worden.
|