Wat is een verkeerveiligheidsaudit?Bij een verkeersveiligheidsaudit (VVA) of wel Road Safety Audit (RSA) wordt de weginfrastructuur getoetst op verkeersveiligheid. Een verkeersveiligheidsaudit toetst het ontwerp van nieuwe wegen of van reconstructie van bestaande wegen zodat al vóór de aanleg of reconstructie de verkeersveiligheid wordt verbeterd. Een verkeersveiligheidsaudit is daarmee een goed hulpmiddel om bij infrastructurele projecten de verkeersveiligheid zo optimaal mogelijk in het ontwerp mee te nemen.
De VVA is een gestandaardiseerde methode om te komen tot een onafhankelijk oordeel over de verkeersveiligheid van een infrastructureel ontwerp. Het doel van de VVA is het voorkomen van (ernstige) ongevallen door in de verschillende fasen van een project mogelijke verkeersveiligheidsproblemen te identificeren. De VVA wordt uitgevoerd door een onafhankelijk gecertificeerde auditteam en ondersteund door een standaard checklist. Op basis van de auditresultaten / bevindingen dient degene die de volgende (ontwerp)fase van het project uitvoert de auditresultaten te gebruiken voor het verbeteren van het verkeersveiligheidsniveau van het project en daarmee bij te dragen aan het bereiken van de nationale, regionale en lokale beleidsdoelstelling. De rechtsbasis: Afspraak in Convenant (1997) en
|
|
Op 19 november 2008 heeft het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie de Richtlijn 2008/96/EG vastgesteld betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur. Hierin hebben de lidstaten de plicht om vanaf eind 2010 op wegen die deel uitmaken van het TEN-netwerk waar aanpassingen worden doorgevoerd voor elke fase van dat ontwerp een verkeersveiligheidsaudit te laten doen. Diverse lidstaten, waaronder Nederland, hebben aangegeven dat de bepalingen van de richtlijn tevens toegepast zal worden op de nationale wegen (alle rijkswegen). Rijkswaterstaat heeft op basis van deze Europese richtlijn het document “Voorschrijft Verkeersveiligheidsaudit” opgesteld (eerste versie: 19 januari 2011, herziene versie: 5 februari 2018).
In de Richtlijn 2008/96/EG en het Voorschrift zijn vier fasen onderscheiden: 1. de Voorontwerpfase (VO / (integraal inpassend ontwerp) 2. de fase van het gedetailleerd ontwerp 3. de fase van vóór ingebruikname 4. de fase van het eerste gebruik Het te doorlopen proces van een verkeersveiligheidsauditVoor wegen in het beheer bij het Rijk ligt vanaf eind 2010 een verplichting om bij nieuwbouw of reconstructie in de verschillende fasen een verkeersveiligheidsaudit uit te laten voeren conform de Europese Richtlijn 2008/96/EG. Voor de niet-rijkswegen bepaalt een wegbeheerder of en in welke fase(n) een project aan een verkeersveiligheidsaudit wordt onderworpen. Het besluit tot het laten verrichten van een verkeersveiligheidsaudit wordt soms genomen op verzoek van derden, zoals bewonersgroepen, belangenverenigingen of politiek.
Stappen in het auditproces zijn opeenvolgend:
|
Download hier:Document EU Richtlijn 2008 / 96 / EG
Voorschrift
verkeersveiligheidsaudit Rijkswegennet Handleiding Verkeersveiligheidsaudits
Onderliggend wegennet Verkeersveiligheids-
|