Mijn jongste dochter denkt dat ik altijd maar rondhang op een
autosnelweg om te kijken of het allemaal goed is. Dat doe ik soms bij nacht (en
ontij) en in andere gevallen gewoon overdag. Binnen de vakwereld richt ik
mij inderdaad op de verkeersveiligheid en de vormgeving van de weg.
Iedereen wil 's avonds namelijk weer veilig thuiskomen om samen te eten.
Daar maak ik mij sterk voor bij projecten die ik voor diverse opdrachtgevers uitvoer.
Door te adviseren over een veilig wegennet; wegen en kruispunten te checken op veiligheid
en mee te werken aan het opstellen van onder andere CROW-richtlijnen.
Daarom: Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
Dirk de Baan
Bezoek de website van mijn adviesbureau: De Baan Verkeersadvies
autosnelweg om te kijken of het allemaal goed is. Dat doe ik soms bij nacht (en
ontij) en in andere gevallen gewoon overdag. Binnen de vakwereld richt ik
mij inderdaad op de verkeersveiligheid en de vormgeving van de weg.
Iedereen wil 's avonds namelijk weer veilig thuiskomen om samen te eten.
Daar maak ik mij sterk voor bij projecten die ik voor diverse opdrachtgevers uitvoer.
Door te adviseren over een veilig wegennet; wegen en kruispunten te checken op veiligheid
en mee te werken aan het opstellen van onder andere CROW-richtlijnen.
Daarom: Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
Dirk de Baan
Bezoek de website van mijn adviesbureau: De Baan Verkeersadvies
|
VerkeerWe hebben er allemaal dagelijks mee te maken.
Iedereen verplaatst zich van huis naar werk naar school naar winkel naar familie naar vriend naar strand of op vakantie. Elk op de eigen tijd met een eigen vervoermiddel: op de fiets, bromfiets, scooter, auto, motor, bus, tram, metro, trein, vrachtauto, scootmobiel of gewoon te voet. Elke dag nemen we gemiddeld 60 tot 75 minuten deel aan het verkeer. We ontmoeten elkaar onderweg, soms maken we een praatje maar meestal zonder gedag te zeggen. We kennen elkaar niet. Toch hebben we met elkaar te maken en rekening met elkaar te houden. Anders gaat het fout. Daarvoor zijn er regels afgesproken. |
VerkeersveiligheidWe willen allemaal 's avonds ook weer veilig thuis komen. Dat lukt niet iedereen. Elke dag raken mensen bij verkeersongevallen betrokken. Oorzaken van ongevallen? Dat zijn er vele, zoals onoplettendheid, te snel rijden, door rood licht rijden of gladheid en regen. Daarom hiernaast de Buienradar.
Elke dag komen 2 mensen in Nederland niet meer thuis en eindigen 50 mensen de dag in het ziekenhuis met ernstige verwondingen. Dat wil niemand overkomen; maar toch overkomt het velen. Dat leidt tot veel verdriet bij de nabestaanden, familie, vrienden, collega's en klasgenoten. Dat wens je niemand toe, maar toch overkomt het ons als maatschappij. Nederland wil terug naar nul doden in het verkeer. Een ambitieuze doelstelling waarbij afgelopen decennia al goede resultaten geboekt zijn: van 3.272 doden in het 'topjaar' 1972 tot 650 in 2012. De eerste doelstelling is een verdere daling naar maximaal 500 doden en verder in de toekomst naar nul. Daaraan wil ik meewerken. Daaraan wil ik mijn steentje bijdragen, zodat het verkeersleed wordt verminderd. |
|
|
VormWe hebben regels met elkaar afgesproken die ons gedrag op de weg bepalen.
We rijden op de weg rechts, rechts gaat voor, er staan verkeersborden en verkeerslichten, er zijn fietspaden, rotondes en autosnelwegen. De maximumsnelheid op wegen verschilt. Op de autosnelweg kan gemakkelijk met hoge snelheid gereden worden. In een woonwijk liever niet vanwege de spelende kinderen, dus maximaal 30 km/ uur, maar liefst langzamer. Daarom zien verschillende typen wegen er anders uit. |