Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Hoe moet ik op een turborotonde rijden?

Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen. Maar dan begint de "ellende" pas goed. Of toch niet?


Een turborotonde??

Picture
Op verjaardagsfeestjes hoor ik vaak zeggen "die nieuwe rotondes met die opstaande randjes... dat zijn van die ondingen, ik snap niet hoe je daar overheen moet rijden".
Vragen die dan gesteld worden zijn dan in de trant van:
- Waarom leggen ze dan van die randjes aan? Ik hobbel daar nu overheen.
- Hoe weet ik dat ik de juiste richting heb gekozen?
- Ik snap niets van die pijlen op de weg..

Eerst even wat achtergronden

Picture
De eerste turborotonde in Nederland is in 1998 zonder veel ophef opengesteld voor verkeer. De ontwerpers en verkeerskundigen van de provincie Zuid-Holland keken hoe de weggebruikers van de turborotonde gebruik maakten. De ontwerpen zijn sindsdien wel iets bijgesteld, maar de opmars van deze kruispuntvorm mag er zijn. Inmiddels zijn namelijk al meer dan 230 turborotondes in Nederland aangelegd en wereldwijd al meer dan 265. Bekijk de locaties en/of lees meer in het artikel Wat is een turborotonde?



Hier zie je paar een mooie voorbeelden:
  • Turborotonde N218 Brielle
  • Turborotonde N302 Knardijk Flevoland
  • Turbo-kluifrotonde A20 bij Maasdijk

Een turborotonde heeft op de rotonde twee of meer rijstroken die gescheiden worden door een opstaand randje. Ook vóór en ná de rotonde is zo'n opstaand randje tussen de rijstroken aanwezig. Verder zijn vóór de rotonde pijlen op het wegdek aangebracht om aan te geven voor welke richtingen de gekozen rijstrook bedoeld is. De bewegwijzering en borden geven daarnaast nog eens aan welke rijstrook voor welke richting bedoeld is.

De turborotonde is verkeersveiliger is dan een kruispunt met verkeerslichten en óók veiliger dan een gewone tweestrooksrotonde zonder opstaande randjes. Op gewone tweestrooksrotondes kan je bij het rijden op de rotonde of het verlaten ervan door anderen afgesneden worden of anderen afsnijden. Dat kan bij een turborotonde niet meer en is daardoor veiliger. Daarnaast kunnen sommige typen turborotondes meer verkeer verwerken dan een gewone tweestrooksrotonde of kruispunt met verkeerslichten.

Maar hoe komt dat dan dat ik niet snap hoe ik op zo'n rotonde moet rijden?



Picture

Hoe een turborotonde te passeren?

Picture
1. Voorsorteren
Een turborotonde heeft net als een kruispunt met verkeerslichten voorsorteerstroken. De pijlen op de weg en de borden in de berm geven aan welke rijstrook voor welke richting of richtingen bestemd is. Op de 1e foto bovenaan dit artikel is de linker rijstrook alleen voor linksaf en de rechter rijstrook voor zowel rechtdoor als rechtsaf. Kies je op die turborotonde de linker rijstrook, dan kun je, net als bij verkeerslichten niet meer rechtdoor. De randjes op de rotonde zelf leiden je zó dat je vanzelf goed uitkomt op de rotonde. Je hoeft helemaal die bandjes niet te passeren. Als je linksaf wilt en de rechter rijstrook kiest, dan kom je fout uit en moet je inderdaad hobbelen én heel goed opletten dat je een ander niet afsnijdt.
Bij de foto hierboven kun je op beide rijstroken rechtdoor en op de rechter ook rechtsaf en op de linker ook linksaf. Als je op de linker rijstrook rijdt kun je dus op de rotonde niet meer bij de eerste weg naar rechts de rotonde verlaten.

De bandjes tussen de rijstroken vóór de rotonde geven al aan dat het niet de bedoeling is om net voor op op de rotonde van rijstrook te wisselen. Dus: kies de juiste rijstrook vóór de rotonde aan de hand van de pijlen op het wegdek, volg die rijstrook gewoon en je komt altijd goed uit.

2. Voorrang geven
Bij de haaientanden geef je net als bij een gewone rotonde met één rijstrook voorrang aan verkeer van links. Dit kan aan verkeer op 1 óf 2 rijstroken zijn. Dat is afhankelijk van het ontwerp; elke turborotonde heeft net weer een andere layout omdat de intensiteiten net weer anders verdeeld zijn over de aanvoertakken.

3. De rotonde rond rijden

Als je op de linker rijstrook staat, begint er soms in het middeneiland een nieuwe rijstrook, speciaal voor jou! Neem die rijstrook en volg die tot je bij de afslag komt die je moet hebben. Sta je rechts, dan volg je de rijstrook aan de buitenkant, de rechter strook dus. Moet je rechtsaf, dan sla je direct bij de eerste af, moet je rechtdoor, dan ga je bij de tweede afslag er af.

 

Picture
4. De rotonde verlaten
Geef net als bij een enkelstrooks rotonde richting aan bij het verlaten van de rotonde. De bandjes in het midden leiden je naar de afslag en zorgen ervoor dat bij drukke richtingen twee auto's zonder elkaar te hinderen van dezelfde afslag gebruik kunnen maken.


Foto links en onder:
Verdrijfpijlen geven aan wie moet invoegen/samenvoegen.

 

Picture
5. Invoegen ná de rotonde of samenvoegen
Na het verlaten van de rotonde gaat de weg vaak weer over in 1 rijstrook. Dan moet één van de twee rijstroken 'vervallen'. Dit kan op twee manieren: de linker voegt in op de rechter rijstrook óf de rechter voegt samen naar de linker rijstrook.
Het invoegen (rechts naar links) werkt hetzelfde als bij een invoegstrook op een autosnelweg. Het samenvoegen (links naar rechts) zie je soms ook op autosnelwegen waar de linkerstrook ophoudt. In beide gevallen wordt met verdrijfpijlen aangegeven wie moet invoegen of moet samenvoegen.


Fietsers en voetgangers

De meeste turborotondes (eind 2011 al meer dan 135 buiten de bebouwde kom) liggen op kruispunten in provinciale wegen. In Nederland is het beleid dat de fietsers op rotondes buiten de bebouwde kom voorrang moeten geven aan het andere verkeer. Binnen de bebouwde kom is het bij enkelstrooksrotondes meestal zo dat aan fietsers voorrang gegeven moet worden. Imiddels liggen 9 turborotondes binnen de bebouwde kom waarbij dit zo is: aan fietsers voorrang geven. Bij de andere ± 50 turborotondes binnen de bebouwde kom moeten fietsers aan het andere verkeer voorrang geven, net als buiten de kom.

Voor de (brom)fietsers en voetgangers wordt bij turborotondes in de middenberm een opstelplaats gemaakt als je meer dan 2 rijstroken moet oversteken. Zo kun je in twee keer de weg passeren.

Picture

Tot Slot

Een turborotonde is een nieuw type kruispunt dat sinds 1998 in Nederland op de weg is verschenen. Het rijden er op is niet moeilijk.
Onthou: kies vóór de rotonde de juiste rijstrook en volg de consequent. Je komt altijd goed uit om de rotonde veilig te verlaten. Succes!


Meer informatie
  • Informatie over turborotondes op Wikipedia
  • CROW-richtlijn over capaciteiten, ontwerp en verkeersveiligheid van turborotondes (via website te koop)​
Terug naar 'Verkeer uitgelegd'
Powered by Create your own unique website with customizable templates.