Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen. Maar dan begint de "ellende" pas goed. Of toch niet?
Eerst even wat achtergronden![]() De eerste turborotonde in Nederland is in 1998 zonder veel ophef opengesteld voor verkeer. De ontwerpers en verkeerskundigen van de provincie Zuid-Holland keken hoe de weggebruikers van de turborotonde gebruik maakten. De ontwerpen zijn sindsdien wel iets bijgesteld, maar de opmars van deze kruispuntvorm mag er zijn. Inmiddels zijn namelijk al meer dan 230 turborotondes in Nederland aangelegd en wereldwijd al meer dan 265. Bekijk de locaties en/of lees meer in het artikel Wat is een turborotonde?
Hier zie je paar een mooie voorbeelden: Een turborotonde heeft op de rotonde twee of meer rijstroken die gescheiden worden door een opstaand randje. Ook vóór en ná de rotonde is zo'n opstaand randje tussen de rijstroken aanwezig. Verder zijn vóór de rotonde pijlen op het wegdek aangebracht om aan te geven voor welke richtingen de gekozen rijstrook bedoeld is. De bewegwijzering en borden geven daarnaast nog eens aan welke rijstrook voor welke richting bedoeld is. De turborotonde is verkeersveiliger is dan een kruispunt met verkeerslichten en óók veiliger dan een gewone tweestrooksrotonde zonder opstaande randjes. Op gewone tweestrooksrotondes kan je bij het rijden op de rotonde of het verlaten ervan door anderen afgesneden worden of anderen afsnijden. Dat kan bij een turborotonde niet meer en is daardoor veiliger. Daarnaast kunnen sommige typen turborotondes meer verkeer verwerken dan een gewone tweestrooksrotonde of kruispunt met verkeerslichten. Maar hoe komt dat dan dat ik niet snap hoe ik op zo'n rotonde moet rijden? |
Fietsers en voetgangersDe meeste turborotondes (eind 2011 al meer dan 135 buiten de bebouwde kom) liggen op kruispunten in provinciale wegen. In Nederland is het beleid dat de fietsers op rotondes buiten de bebouwde kom voorrang moeten geven aan het andere verkeer. Binnen de bebouwde kom is het bij enkelstrooksrotondes meestal zo dat aan fietsers voorrang gegeven moet worden. Imiddels liggen 9 turborotondes binnen de bebouwde kom waarbij dit zo is: aan fietsers voorrang geven. Bij de andere ± 50 turborotondes binnen de bebouwde kom moeten fietsers aan het andere verkeer voorrang geven, net als buiten de kom.
Voor de (brom)fietsers en voetgangers wordt bij turborotondes in de middenberm een opstelplaats gemaakt als je meer dan 2 rijstroken moet oversteken. Zo kun je in twee keer de weg passeren. |
Tot Slot
Een turborotonde is een nieuw type kruispunt dat sinds 1998 in Nederland op de weg is verschenen. Het rijden er op is niet moeilijk.
Onthou: kies vóór de rotonde de juiste rijstrook en volg de consequent. Je komt altijd goed uit om de rotonde veilig te verlaten. Succes!
Meer informatie
Onthou: kies vóór de rotonde de juiste rijstrook en volg de consequent. Je komt altijd goed uit om de rotonde veilig te verlaten. Succes!
Meer informatie