De officiële balans voor 2019 in Nederland:
De dalende trend in de afgelopen jaren is hiermee nog niet ten einde, maar van een verdere daling is nu al drie jaar op rij geen sprake. Tussen 1972 en 2013 is een gestage daling in het aantal doden te zien, maar in 2014 bleef het gelijk aan 2013 (570); in 2015 steeg het met 9% (+51) en in 2016 zien we een stijging van 8 verkeersdoden ten opzichte van 2015. In 2017 een kleine daling van 16 doden maar in 208 en 2019 weer een stijging naar 661 verkeersdoden.
- Totaal 661 verkeersdoden (2019) en 21.700 gewonden (2018) in het verkeer.
De dalende trend in de afgelopen jaren is hiermee nog niet ten einde, maar van een verdere daling is nu al drie jaar op rij geen sprake. Tussen 1972 en 2013 is een gestage daling in het aantal doden te zien, maar in 2014 bleef het gelijk aan 2013 (570); in 2015 steeg het met 9% (+51) en in 2016 zien we een stijging van 8 verkeersdoden ten opzichte van 2015. In 2017 een kleine daling van 16 doden maar in 208 en 2019 weer een stijging naar 661 verkeersdoden.
Echter, van ongevallen lezen we soms iets in de krant en vaker op iets een website. Tweets geven een actueel beeld... of kijk op de site ongelukvandaag.nl maar zéker ook op hetongeluk.nl en slachtofferwijzer.nl. Achter deze berichten gaat veel leed schuil; bij nabestaanden, familieleden, vrienden én bij het verkeersslachtoffer zelf.
Hij/zij moet maar weer zien te revalideren.
661 verkeersdoden betekent ook:
21.700 verkeersgewonden betekent daarmee ook:
Wanneer stopt het?
Hij/zij moet maar weer zien te revalideren.
661 verkeersdoden betekent ook:
- 55 begrafenissen per maand
- 13 begrafenissen per week
- 1 á 2 verkeersdoden per dag, elke dag weer 2 begrafenissen.
21.700 verkeersgewonden betekent daarmee ook:
- 1809 gewonden per maand
- 417 gewonden per week
- 60 gewonden per dag, elke dag weer.
Wanneer stopt het?