Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Turborotonde.nl

- Wat is een turborotonde?
- Welke eisen worden er aan gesteld?
- Welke types zijn er?
- Op welke locaties liggen ze?

Op deze pagina's staan de antwoorden.

Snel naar 'locaties'

Turborotondes: soorten, aantal en waar te vinden?

In twee artikelen is uiteengezet wat een turborotonde is en hoe je er op moet rijden. Hieronder wordt nader ingegaan op de typen, het aantal en de locaties van de gerealiseerde turborotondes in Nederland, Duitsland, België, UK, Polen, Hongarije, Roemenië, Slovenië, Kroatië, Slowakije / Slovakia, Estland, Letland, Litouwen, Spanje, Zuid-Afrika, USA, Canada en Aruba.


Verzameling van aangelegde turborotondes: sinds 2007

Picture
In 2007 heb ik voor CROW de publicatie Turborotondes opgesteld en geschreven. Over dat project is hier meer te lezen. In dat kader heb ik toen een (access)database opgezet om vast te leggen hoeveel turborotondes destijds gerealiseerd waren, waar ze liggen, van welk type ze zijn, liggen ze binnen of buiten de bebouwde kom, rijden de fietsers in of uit de voorrang en wanner ze gerealiseerd zijn. Dat resulteerde begin 2008 in een lijst met ± 70 turborotondes in Nederland, waarvan de meeste in de provincie Zuid-Holland, de bakermat van de turborotonde. Nadat de richtlijn gedrukt en uitgegeven was ben ik doorgegaan met het verzamelen van gerealiseerde turborotondes maar ook van 'voorgenomen' realisaties.

Via een "Google-alert" word ik met een aantal trefwoorden op de hoogte gehouden van nieuwsberichten en webpagina's waar het woord in voorkomt. Wekelijks een aantal mails met 'hits' op het woord turborotonde.
Elk van de meldingen heb ik nagetrokken en gekeken of het zinvolle informatie was: bestaat de turborotonde al in de database of is het een voornemen van de wegbeheerder om er eentje te realiseren? De database bevat ook de link naar de Google-locatie en de coördinaten. Dat geeft nu de mogelijkheid om de locaties op kaart te presenteren! Inmiddels heb ik ook buitenlandstalige Google-alerts zodat ook die 'gespot' worden. Al u er nog een weet te liggen die niet op de kaart staat, dan hoor ik dat graag van u via het contactformulier of per e-mail. Vermeldt u een google/maps-link in uw bericht?


Eisen aan een turborotonde

Wanneer is een rotonde ook een echte turborotonde?
Daar zijn vier essentiële eisen en twee aanvullende eisen voor geformuleerd. Lees de eisen hier...

Typen turborotondes

Niet alle turborotondes zien er hetzelfde uit. Afhakelijk van de verdeling van de intensiteit over de takken is een bepaalde vormgeving het beste. Voor een rustige zijtak is meestal één rijstrook voldoende terwijl bij een drukke linksafstroom twee of drie rijstroken noodzakelijk kunnen blijken. Bertus Fortuijn, de bedenker van de turborotonde, heeft de namen bedacht. Hier wordt op elk ingegaan met een voorbeeld waar deze gerealiseerd is. Lees verder...

Aantal en locaties turborotondes

Op een Arc-GIS-kaart zijn per 23 december 2022 totaal 700 gerealiseerde turborotondes in verschillende landen (Nederland, Duitsland, België, UK, Polen, Hongarije, Roemenië, Slovenië, Kroatië, Slowakije / Slovakia, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Spanje, Ethiopië, Zuid-Afrika, USA, Canada en Aruba) en van verschillend typen te vinden. ​Bekijk hier de kaart

Onderzoek naar capaciteit en veiligheid van turborotondes

Bertus Fortuijn, bedenker van de turborotonde, is op 8 januari 2013 op de TU Delft gepromoveerd met het proefschrift "Turborotonde en turboplein: ontwerp, capaciteit en veiligheid". We mogen nu dr. ir. L.G.H. Fortuijn tegen hem zeggen.  Lees verder...

​
Foto
Copyright afbeelding: www.RoyalHaskoningDHV.com

Simulatie turborotonde / Simulation turbo roundabout / La rotonda turbo Holandés !
Royal HaskoningDHV heeft een simulatie gemaakt die duidelijk inzicht geeft in de werking van een turborotonde. Klik op de afbeelding voor Youtube! Nadere informatie bij Dirk de Baan.
Version left handed traffic: here
Versión en Español: aquí
Foto
Foto
(C) Afbeelding is gemaakt voor CROW-publicatie 257 "Turborotondes" door Royal HaskoningDHV. Er rust op het gebruik dus copyright.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.