Project: CROW-publicatie Turborotondes
Na de zomer van 2006 startte de eerste CROW-werkgroep die zich ging buigen over een richtlijn voor turborotondes. Ook de uitvinder, Bertus Fortuijn, was er ook bij. Aan mij de taak om de richtlijn op te stellen. Eind 2007 waren we er uit en begin 2008 verscheen deze richtlijn voor afweging, ontwerp, tools en informatie voor de voorlichting. Bij de richtlijn zit ook een CD met animaties waarbij je door het ontwerp kunt rijden.
Boven: fietsers uit de voorrang
Onder: fietsers in de voorrang Alle afbeeldingen: © Royal Haskoning Kenmerken project:Opdrachtgever: CROW
Uitvoeringsperiode: 2006-2007 |
Highlights project:De opdracht leek eenvoudig: schrijf een publicatie over turborotondes en neem daarin de afweging tot realisatie, het ontwerp van diverse
varianten en de voorlichting mee, inclusief een of twee visualisaties. In de CROW-werkgroep die het project begeleid hebben diverse wegbeheerders die al enige ervaring hebben met de realisatie van turborotondes, TNO, de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland. Ook maken Bertus Fortuijn (de bedenker) en Peter Carton (ontwikkelaar rekentool vanuit provincie Zuid-Holland) deel uit van de werkgroep. Gedurende het ontwikkelen van de publicatie, teksten schrijven en AutoCAD-ontwerpen maken, wordt nog voortdurend door Bertus Fortuijn geschaafd aan het uiteindelijke ontwerp. Wij groeien mee. Bertus komt zelfs enkele keren op kantoor langs om met de ontwerpers van de ontwerpen te testen. Dat luistert nogal nauw. Gelijktijdig lopen de visualisaties mee waarin de nieuwe ontwerpen gaan leven. Halverwege 2007 komt Bertus Fortuijn met het idee om een rechte binnenhoek toe te passen zodat er minder verwarring bij de oprijdende weggebruiker zal zijn of een van links komend voertuig de binnenste rijstrook inrijdt of op de rijstrook blijft. Ook TNO Technische menskunde vindt dit een goede oplossing. Dit betekent wel dat de AutoCAD-tekeningen opnieuw moeten... en ook de visualisaties aangepast worden. Ook discussiëren we in klein verband over de fietsers wel of niet in de voorrang. De Fietsersbond is voorstander om de fietsers bij turborotondes binnen de bebouwde kom ook in de voorrang te houden, net zoals bij enkelstrooksrotondes. Discussiepunt zijn de eisen waaraan de keuze moet voldoen en de aanvullende maatregelen die nodig zijn om dit veilig te laten functioneren. Consequentie voor ons is dat nu ook ontwerpen van een turborotonde met fietsers in de voorrang gemaakt moeten worden. De publicatie is in april 2008 door CROW uitgebracht en bevat een uitgebreide afweging van de kruispuntvorm, de ongevallencijfers van diverse kruispunttypen, ontwerpen, informatie over capaciteiten én visualisaties in beeld en film. Op de CD die bij de publicatie hoort staan de basisontwerpen in AutoCAD, de aangepaste rekentool, powerpoints, stills van de nieuwe ontwerpen van turborotondes met fietsers uit en in de voorrang, video's waarbij je door het ontwerp rijdt. Lees hier meer over turborotondes: eisen, types, aantallen en de locaties op Google/maps. |