Interessante projecten van recente jaren uitgelicht
Elk jaar heb ik wel 1 of 2 projecten waar je op een verjaardag over kan vertellen. Onderstaand overzicht biedt een greep uit die proejcten en geven een dwarsdoorsnede van het werk waar ik mij afgelopen jaren mee heb bezig gehouden.
Verkeersveiligheidsaudits A15 Vaanplein - Maasvlakte (2011 - heden)Tussen Vaanplein en de Maasvlakte wordt de A15 verbreed met extra rijstroken en parallebanen, inclusief de bouw van de nieuwe Botekbrug; de hoogste hefbrug van Europa. Totaal gaat het om een traject van ± 40 km.
In oktober 2011 is de eerste verkeersveiligheidsaudit voor de aannemerscombinatie A-Lanes-A15 (Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton) uitgevoerd op het Definitief Ontwerp. Daarna zijn enkele tientallen deelaudits gedaan op faseringsontwerpen, net voor de openstelling voor verkeer en enkele maanden na openstelling. De ombouw wordt tussen 2012 en 2015 gedaan terwijl er 100 km/uur blijft gelden met witte lijnen en blauwe bewegwijzeringsborden. lees verder... |
Herziening Richtlijn Bewegwijzering (2012)Na het verschijnen van de richtlijn Bewegwijzering in 2005 zijn diverse deelpublicaties over bewegwijzering verschenen. Het betrof o.a. aanpassingen voor bewegwijzering op autosnelwegen, voor het overige wegennet, turborotondes en toeristische bewegwijzering. Vanuit CROW is het verzoek gekomen om de tien documenten in elkaar te schuiven en op elkaar af te stemmen in een redactieslag.
Een uitdaging die we graag aangingen. lees verder... |
Blokkeren van kruispunten (2011)Je kent dat wel: je hebt groen licht maar kan het kruispunt niet oprijden omdat vóór je nog (vracht)auto's staan die ook niet verder kunnen. Óf jouw rijbaan is na het kruispunt wel vrij, maar de conflicterende richting staat muurvast. Soms is op het kruispunt een kruis getekend met de bedoeling dat juist dat gedeelte vrij wordt gehouden... maar dat gebeurt niet altijd. Voor Rijkswaterstaat reden voor nader onderzoek. lees verder...
|
Basiskenmerken Wegontwerp / de BKW (2010 - 2011)In 2008 wordt door het Nationaal MobiliteitsBeraad de vraag gesteld of de CROW-richtlijnen wel voldoende worden toegepast en welke richtlijnen essentieel zijn voor een verkeersveilige weg én een herkenbare weg. CROW besteed deze klus in 2010 uit en uiteindelijk ontstaan de Basiskenmerken Wegontwerp. Dit zijn 19 kenmerken die juist wél of juist níet op een van de wegcategorieën voor komen. In 2012 wordt het resultaat vastgestld. lees verder...
|
Road Safety Audit A12 Utrecht - Veenendaal (2010 - 2012)De A12 tussen Utrecht en Veenendaal krijgt er een Plusstrook bij. Dit is een extra rijstrook langs de middenberm die alleen in de spitsen open is voor verkeer. Bijzonder aan dit project is dat de ombouw tussen 2011 en 2013 plaatsvindt bij 100 km/uur, witte lijnen en blauwe bewegwijzeringsborden; in plaats van 70 km/uur, gele lijnen en gele borden. Reden voor Rijkswatestaat en aannemer om de verkeersveiligheid te borgen. lees verder...
|
Road Safety Audit A50 Ewijk-Valburg (2009 en 2011)De A50 krijgt er een nieuwe brug bij waardoor 2x4 rijstroken beschikbaar komen. In 2009 'mag' ik meekijken bij een verkeersveiligheidsaudit (Road Safety Audit) die twee auditors uit Groot-Brittanië voor Rijkswaterstaat komen uitvoeren. Ik leer ervan en moet ondertussen nagaan of de Nederlandse ontwerprichtlijnen wel goed worden toegepast. De Engelsen ontwerpen toch iets anders.... lees verder...
|
Verkeersadvies De Nolle Brielle (2009 en 2010)De gemeente Brielle werkt bij de projectvoorbereiding met Klankbordgroepen. Hierdoor wordt met burgers vóórafgaand aan de politieke besluitvorming zo veel mogelijk afgestemd, waardoor bezwaren achteraf worden voorkomen. Rondom De Nolle wordt een sportpark gerealiseerd, een middelbare school gebouwd én 2 woonwijken aangelegd. Voldoende om omwonenden van een gedegen verkeersadvies te voorzien. lees verder...
|
Spoorproject Goes (2007 - 2009)De omgeving van de spoorzone in Goes krijgt steeds meer last van de goederentreinen die door Goes rijden. De havens van Vlissingen krijgen steeds meer vracht en dit leidt tot meer treinen. Vooral de trillingen en het geluid die de treinen veroorzaken leidt tot overlast bij de omwonenden. Goes vraagt ProRail om een oplossing; dat wordt een spoorlijn in een betonnen bak en twee ongelijkvloerse kruisingen. Maar hoe bouw je dat? lees verder...
|
Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (2007 - 2008 en actualisatie in 2012)Het goederenvervoer over langere afstanden is gebaat bij veel vervoeren door één chauffeur. Sinds medio jaren '90 wordt geëxperimenteerd met langere en zwaardere vrachtauto's op de Nederlandse wegen. In 2006 waren de experimenten zover dat een bredere invoering mogelijk was. Echter, er zijn wel wat beperkingen omdat zo'n lang voertuig (25,25 meter) niet over alle wegen kan rijden. CROW bracht een publicatie uit. lees verder...
|
CROW-publicatie "Turborotondes" (2006 - 2007)Na de zomer van 2006 startte de eerste CROW-werkgroep die zich ging buigen over een richtlijn voor turborotondes. Ook de bedenker / uitvinder, Bertus Fortuijn, was er ook bij. Aan mij de taak om de richtlijn op te stellen. Eind 2007 waren we er uit en begin 2008 verscheen deze richtlijn voor afweging, ontwerp, tools en informatie voor de voorlichting. Bij de richtlijn zit ook een CD met animaties waarbij je door het ontwerp kunt rijden. lees verder...
|
Spoorzone Gouda (2004 - 2007)De Burgemeester Jamessingel ligt langs het spoor in Gouda. Tussen spoor en weg liggen volkstuintjes, de P+R voor het NS-station en een enorme fietsenstalling. De gemeente wil dit gebied ontwikkelen met een ambitieus programma: een nieuw stadhuis, het nieuwe busstation met een halte van de RijnGouwelijn op maaiveld, een bioscoop, uitbreiding van middelbare scholen en HBO-college, kantoren en woningen. Aan mij de vraag of dit verkeerskundig en verkeerstechnisch haalbaar is. lees verder...
|
Bekijk meer projecten op mijn CV