Project: A15 Maasvlakte - Vaanplein
Tussen Vaanplein en de Maasvlakte wordt de A15 verbreed met extra rijstroken en parallebanen, inclusief de bouw van de nieuwe Botekbrug; de hoogste hefbrug van Europa. Totaal gaat het om een traject van ± 40 km. Tussen Vaanplein en de aansluiting nabij de Hartelbrug worden parlellelbanen toegevoegd. Nabij Rozenburg wordt een klein stukje plusstrook toegevoegd. De maximumsnelheid gaat over delen omhoog naar 120 c.q. 100 km/uur. Rijkswaterstaat heeft het ontwerp en de realisatie uitbesteed aan de aannemerscombinatie A-Lanes-A15. Deze combinatie wordt gevormd door Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton. De ombouw wordt tussen 2012 en 2015 gedaan terwijl er 100 km/uur blijft gelden met witte lijnen en blauwe bewegwijzeringsborden.
Kenmerken project:Opdrachtgever: A-Lanes-A15
Uitvoeringsperiode: 2011 - 2015 |
Verkeersveiligheidsaudits A15 Maasvlakte - VaanpleinVoorbeeld van een faserings-ontwerptekening (audit fase 2).
In oktober 2011 is de eerste verkeersveiligheids-audit voor A-Lanes-A15 uitgevoerd op het Definitief Ontwerp. Daarna is vanaf 2012 'meegelopen' in het proces waarbij verschillende faseringsontwerpen zijn getoetst op consequenties voor de verkeersveiligheid. Immers, voor de weggebruiker lijkt het een 'normale' autosnelweg te zijn vanwege de witte belijning en blauwe bewegwijzering. Periodiek zijn sindsdien enkele tientallen deelaudits gedaan op faserings- en uitvoeringsontwerpen. Deze vallen in fase 2 van de serie verkeersveiligheidsaudits. Voordat een rijbaan, wegvak of aansluiting voor verkeer wordt opengesteld is een audit fase 3 uitgevoerd (net voor de openstelling) en in een aantal gevallen is een audit fase 4 uitgevoerd (enkele maanden na openstelling). Sommige wegdelen zijn soms maar enkele weken of een paar maanden open voor verkeer waarna een nieuwe fasering wordt opengesteld. Daar is dan geen audit fase 4 voor uitgevoerd.
Tot september 2013 zijn al ± 40 deelaudits gedaan in de fasen 2, 3 en 4. Inhoudelijk kan ik op deze website geen bevindingen opnemen noch de auditrapportten downloadbaar maken. |