Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudit waarbij Dirk de Baan betrokken is geweest

Foto
In nevenstaande kaart zijn zowel verkeersveiligheidsaudits opgenomen die ik uitvoerde toen ik bij Royal HaskoningDHV werkte als daarna als Zelfstandig Adviseur bij De Baan Verkeersadvies.  De kaart geeft een goed overzicht van de landelijke spreiding. Zoom uit naar Saoedi Arabië (Jeddah) waar ik ook enkele audits heb gedaan. In 2001 ben ik gecertificeerd als verkeersveiligheidsauditor (basis) en in 2012 door Rijkswaterstaat als verkeersveiligheidsauditor gecertificeerd voor uitvoering van audits op rijkswegen. 
​
Klik op deze link om naar de ArcGIS-kaart te gaan.

Tot november 2022 heb ik 276 audits uitgevoerd: 180 op rijkswegen en 96 op het onderliggend wegennet. Veelal als auditleider en tevens ook als teamlid van het auditteam.
​Daarnaast zijn 6 verkeersveiligheidsinspecties uitgevoerd.

download lijst uitgevoerde audits

Een voorbeeld van een bevinding

Picture
Bij een audit in fase 4, na de openstelling, bleek dat de belijning voor fietsers niet helemaal in orde was. Op deze turborotonde buiten de bebouwde kom rijden fietsers uit de voorrang. De belijning voor fietsers en autoverkeer is niet consequent doorgevoerd (zie foto's). De fietsers moeten een aantal keer een doorgetrokken lijn kruisen terwijl deze ter hoogte van de fietsoversteek onderbroken. De haaientanden staan aan de overzijde in de kantlijn naast . Fietsers die vóór de haaientanden wachten staan echter in de rijlijn / sleeplijn van lange vrachtwagens die de rammelstrook moeten gebruiken.
De aanbeveling is om de haaientanden naar achter te verplaatsen zodat fietsers zeker buiten de sleeplijn van het vrachtverkeer staan te wachten.

Picture
Picture
Picture
Powered by Create your own unique website with customizable templates.