Bachelor eindproject aan TU Delft met time-laps verspreiding turborotondes
Als Bachelors Eindproject (BEP) aan de TU Delft heeft Gijs Rijgwart zich gericht op het maken van een timelapse van de realisatie van turborotondes in Europa. Daarvoor heeft hij de turbo-database van Dirk de Baan gebruikt zodat hij de locatie, het type en realisatiejaar in de timelaps kon opnemen. Bij die timelapse hoort uiteraard een rapportage met meer vergelijkingen die 'in de tijd' zijn gezet. Die rapportage is via de knop rechtsonder te downloaden. Klik op onderstaande kaart om deze te vergroten of kijk de timelapse via jumpshare.
Turborotonde in 360o view - zelf rondkijken
|
EditieNL: Turbo-rotonde terror (??)
EditieNL zendt op vrijdag 29 september 2017 een item uit over rotondes. 's Middags belt een redacteur of de turbokaart actueel is en of die in de uitzending mag worden getoond. Dat mocht. 's Avonds zit ik voor de televisie en bekijk de uitzending. Dat viel wat tegen... Ze vergeleken de gevaarlijkste rotonde van Nederland (Keizer Karelplein in Nijmegen) met gangbare turborotondes en noemden deze moeilijk en beangstigend. Helaas vertelden ze er niet bij de turborotondes vele malen veiliger zijn.... Wel kwam de turbokaart in beeld. Klik op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
|
"Rotondes blijven een struikelblok voor automobilisten, veel mensen kennen de regels niet. En dat is knap lastig, want er komen steeds meer rotondes bij."
Effecten realisatie turborotondes onderzocht
Voor zijn studie aan Hogeschool Windesheim heeft student Christiaan Vos een eerste ongevallenstudie gedaan naar turborotondes in Nederland die op een grotere set rotondes gebaseerd is dan in de CROW-publicatie 257 'Turborotondes' is opgenomen. In september 2015 is Christaan gestart met de studie voor het vak 'Toegepast Onderzoek'. Mijn turbo-database bevatte toen 408 turborotondes wereldwijd waarvan 302 in Nederland. Veel turborotondes zijn omgebouwd van voorrangskruispunt, kruispunt met verkeerslichten of gewone rotonde naar een turborotonde. Anderen zijn volledig nieuw gebouwd in een nieuwe weg of ineen wegvak in een bestaand tracé. Van deze laatste situaties is geen goede vergelijking mogelijk omdat dan een nieuwe weg of een bestaand wegvak wordt vergeleken met een turborotonde. Totaal is van 204 turborotondes ongevallendata via ViaStat beschikbaar voor de periode 2001 - 2014. Lees verder...
|
De bedenker van de turborotonde is op de TU Delft gepromoveerdBertus Fortuijn, bedenker van de turborotonde is op 8 januari 2013 op de TU Delft gepromoveerd met het proefschrift "Turborotonde en turboplein: ontwerp, capaciteit en veiligheid ".
We mogen nu dr. ir. L.G.H. Fortuijn tegen hem zeggen. Zijn dissertatie is een lijvig boekwerk (klik op de afbeelding hiernaast om het in PDF te downloaden) en bevat interessante kost. Bertus ging verder toen de CROW-Werkgroep 'tubrorotondes' eind 2007 klaar was en die publicatie in 2008 verscheen. Vooral het thema capaciteiten had de interesse van Bertus en onder begeleiding van zijn promotoren prof. Dr.-Ing. I.A. Hansen en prof. dr.ir. S.P. Hoogendoorn heeft hij nieuwe berekeningen gemaakt waaronder de capaciteitsverdeling tussen twee oprijstroken in combinatie met de hiaatacceptatie. De dissertatie is zeker interessant voor wie meer wil weten over turborotondes en turbopleinen. Download de dissertatie, bijlagen en stellingen via de website van Bertus Fortuijn (downloadknop rechts). |
Afstudeerrapport: "Effect van verkeerslichten op turborotondes"Bob Granneman studeert in april 2011 af op zijn studie naar de Rotonde Doseer Installatie (RDI). Het lijkt een nieuwe oplossing voor files bij rotondes. Door turborotondes te voorzien van een RDI verbetert de doorstroming en wordt de capaciteit vergroot. Met een RDI kunnen ook meer kruispunten met verkeerslichten vervangen worden door rotondes. Een Rotonde Doseer Installatie is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom richting de rotonde. De RDI is een doseerinstallatie die de hoofdstroom naar een rotonde clustert, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. De doseerinstallatie wordt alleen ingeschakeld als de wachttijd op één van de zijwegen te groot wordt. Tegen de verwachting in blijkt dat door het toepassen van een RDI ook de hoofdstroom een lagere verliestijd kan hebben. Dit betekent dat alle richtingen profiteren van een betere doorstroming. Uit verkeerssimulaties blijkt dat met het toepassen van een RDI de totale capaciteit van een turborotonde tot 10 % groter is. De verliestijd voor het autoverkeer kan tot 50 % afnemen. Op de zijstroom kan zelfs 25 % meer verkeer passeren.
Download het rapport (12,7 Mb) via de knop rechts. |
Afstudeerrapport: "Prestatieanalyse van de turbortonde"
Aries van Beinum studeerde in april 2007 af op de Systematische benadering van de relatie tussen
geometrisch ontwerp en capaciteit. Het rapport beschrijft verschillende rekenmethodes voor het bepalen van de rotondecapaciteit van enkel- en meerstrooksrotondes die tot 2007 zelden werden toegepast in Nederland. De studie is gericht op het toepasbaar maken van deze formules voor de Nederlandse verkeerssituatie, en resulteerde in een complete set, gekalibreerde en gevalideerde, parameters die gelden voor deze situatie. Het eerste deel van de studie bestaat uit een inventarisatie van de beschikbare analytische modellen die geschikt zijn voor het bepalen van de capaciteit van een rotonde. Dit resulteerde in een selectie van twee verkeersstroom- en twee hiaatacceptatiemodellen. In het tweede deel is een simulatie in VISSIM gemaakt om de resultaten van deel 1 te toetsen en verschillende ontwerpelementen (zoals breedte middengeleider), de snelheid op de rotonde en de richtingverdeling over de rijstroken van het verkeer, nader onderzocht. Tot slot is een geometrisch ontwerp gemaakt voor een bestaande verkeerssituatie. Uit deze studie is gebleken dat er extra metingen, of nauwkeurigere simulaties, nodig zijn om de validatie compleet te maken. De uiteindelijke waarden voor de parameters die het resultaat zijn van deze studie zijn weergegeven in de onderstaande tabellen. Download het rapport (7Mb) via de knop rechts. |
Afstudeerscriptie: "Analyse van het concept ‘turborotonde’ en onderzoek naar de toepasbaarheid in Vlaanderen"
Afstudeerscriptie van Steppe Philip. Academiejaar 2005-2006. Universiteit Gent, Vakgroep Civiele Techniek, Afdeling Mobiliteit en Ruimtelijke Planning. Conclusie: "Uit de analyse van het concept van de turborotonde blijkt dat deze vorm van rotonde zeker toekomst kan hebben in Vlaanderen. ... Om de positionering van de turborotonde te integreren binnen het Vlaams beleidskader zou een verkeersstudie binnen het kader van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen uitgewerkt kunnen worden (bijvoorbeeld een herziening van het handboek secundaire wegen). ... Ontwerprichtlijnen voor turborotondes zijn in Vlaanderen nog niet uitgewerkt. Bij een herziening van het Vademecum Rotondes zou het daarom nuttig zijn om deze hierin te integreren. De voordelen en nadelen van het concept komen op die manier bij de ontwerpers terecht. Het opstarten van een pilootproject dat goed gemonitord wordt is eveneens een manier om het concept ‘turborotonde’ in Vlaanderen te lanceren." Het Vademecum "Veilige Wegen en Kruispunten" is in mei 2009 aangepast. |