Project: Richtlijnen Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties
Het goederenvervoer over langere afstanden is gebaat bij veel vervoeren door één chauffeur. Sinds medio jaren '90 wordt geëxperimenteerd met langere en zwaardere vrachtautos op de Nederlandse wegen. In 2006 waren de experimenten zover dat een bredere invoering mogelijk was. Echter, er zijn wel wat beperkingen omdat zo'n lang voertuig (25,25 meter) niet over alle wegen kan rijden. CROW bracht een publicatie uit.
Kenmerken project:Opdrachtgever: Buck Consultants namens CROW
Uitvoeringsperiode: 2006 - 2007 Actualisatie 2012:Opdrachtgever: CROW
Uitvoeringsperiode: juni-dec. 2012 |
Korte samenvatting:In samenwerking met Buck Consultants is meegewerkt aan de CROW-publicatie 260: LZV's op het onderliggend wegennet. De publicatie geeft de wegbeheerders een advieslijst op welke wegtypen een LZV niet mag rijden en waar wel. De afweging is vooral gericht op de verkeersveiligheid en de fysieke beperkingen van het wegennet of kruispunt.
We dachten onder andere mee over de afwegingslijst en maakte de schetsen van kruispunten waaruit zichtbaar wordt welke ruimte een LZV nodig heeft. Hierbij is uitgegaan van het de vrachtautocombinatie met de grootste draaicirkel, het zogenoemde type E. In 2012 is de publicatie geactualiseerdVanaf de zomer 2012 is hard gewerkt om de publicatie uit 2009 voor CROW te actualiseren. Per 1 januari 2013 is de proef- en evaluatie-periode afgerond en is het rijden met een LZV wettelijk geregeld. De nieuwe publicatie (nr. 320) heet "LZV’s op het onderliggend wegennet 2013".
In de Staatscourant van 21 december 2012 is deze wettelijke status afgekondigd. |