Project: A50 Ewijk - Valburg
Rijksweg A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg wordt omgebouwd van 2x2 naar 2x4 rijstroken. Daarnaast komt er ten westen van de huidige Waalbrug een extra brug. Het project bestaat uit de volgende aanpassingen:
De A50 wordt verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken met een vluchtstrook. Met deze verbreding vervalt de spitsstrook op de oostbaan. Ten westen van de bestaande Waalbrug komt een extra brug met vier rijstroken in zuidelijke richting en een rijbaan voor landbouwverkeer in twee richtingen. De bestaande Waalbrug wordt zodanig aangepast dat deze geschikt is voor 2x2 rijstroken voor het verkeer in noordelijke richting. Het huidige fietspad met spatscherm aan de oostzijde wordt geschikt gemaakt voor fietsverkeer in 2 richtingen. De knooppunten Ewijk en Valburg worden aan de wegverbreding aangepast. Dit betekent dat de A15 en de A73 straks soepel aansluiten op de A50 en andersom. Knooppunt Ewijk krijgt drie nieuwe viaducten; verkeer uit het noorden krijgt twee rijstroken in een grote lus in de richting van Nijmegen. Het verkeer van Nijmegen richting het noorden krijgt ook twee rijstroken. Het verkeer van Druten naar Nijmegen krijgt een viaduct over de verlegde A73 heen. Op deze manier neemt het knooppunt zo weinig mogelijk ruimte in. Knooppunt Valburg krijgt drie nieuwe viaducten (geen grote fly-overs).
De A50 wordt verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken met een vluchtstrook. Met deze verbreding vervalt de spitsstrook op de oostbaan. Ten westen van de bestaande Waalbrug komt een extra brug met vier rijstroken in zuidelijke richting en een rijbaan voor landbouwverkeer in twee richtingen. De bestaande Waalbrug wordt zodanig aangepast dat deze geschikt is voor 2x2 rijstroken voor het verkeer in noordelijke richting. Het huidige fietspad met spatscherm aan de oostzijde wordt geschikt gemaakt voor fietsverkeer in 2 richtingen. De knooppunten Ewijk en Valburg worden aan de wegverbreding aangepast. Dit betekent dat de A15 en de A73 straks soepel aansluiten op de A50 en andersom. Knooppunt Ewijk krijgt drie nieuwe viaducten; verkeer uit het noorden krijgt twee rijstroken in een grote lus in de richting van Nijmegen. Het verkeer van Nijmegen richting het noorden krijgt ook twee rijstroken. Het verkeer van Druten naar Nijmegen krijgt een viaduct over de verlegde A73 heen. Op deze manier neemt het knooppunt zo weinig mogelijk ruimte in. Knooppunt Valburg krijgt drie nieuwe viaducten (geen grote fly-overs).
Kenmerken project:Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat, Dienst Oost-Nederland Uitvoeringsperiode: febr. 2011 |
Road Safety Audit A50 tussen knooppunten Ewijk en ValburgHet project is door Dirk de Baan uitgevoerd in samenwerking met TMS Consultancy uit Groot-Brittanië.
In drie dagen tijd is met de twee verkeersveiligheidsauditoren van TMS Consultancy de verkeersveiligheidsaudit naast de bouwlocatie in het projectkantoor van Rijkswaterstaat uitgevoerd. Ook wordt de bouwlocatie bezocht en de toelichting op de resultaten gegeven. Vooraf krijgen we een briefing van de aannemer over het project. De audit betrof het Definitief Ontwerp dat door de aannemer is opgesteld. Dit bleken diverse ordners met tekeningen te zijn met het wegontwerp, bewegwijzering, bebording en markering. Ook beschikken we over 3D-films waar door het ontwerp wordt gereden. Deze gebruiken we als achtergronddocument. De tekeningen worden opengevouwen en elk afzonderlijk bekijken we het ontwerp, maken aantekeningen en bespreken die. De auditoren van TMS Consultancy schrijven de auditrapportage die later in het Nederlands door Royal Haskining wordt vertaald. Inhoudelijk kan ik op deze website geen bevindingen opnemen noch het auditrapport downloadbaar maken. |