Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Herziening Richtlijn Bewegwijzering (2012)

Na het verschijnen van de richtlijn Bewegwijzering in 2005 zijn diverse deelpublicaties over bewegwijzering verschenen. Het betrof o.a. aanpassingen voor bewegwijzering op autosnelwegen, voor het overige wegennet, turborotondes, parkeren en toeristische bewegwijzering. Vanuit CROW is het verzoek gekomen om de tien documenten in elkaar te schuiven en op elkaar af te stemmen in een redactieslag. Een uitdaging die we graag aangingen...

Kenmerken project:

Opdrachtgever: CROW

Uitvoeringsperiode: 2011-2012











Terug naar 'Projecten uitgelicht
'

Bewegwijzering in Nederland

Picture
De bewegwijzering in Nederland werd sinds jaar en dag verzorgd door de ANWB. Veel gemeenten en provincies laten de ANWB de bewegwijzering nog steeds verzorgen doch Rijkswaterstaat heeft via een aanbestedingstraject de plaatsing ervan op autosnelwegen uitbesteed aan een andere partij. 
In 2005 heeft CROW de Richtlijn Bewegwijzering uitgebracht die in de jaren hierna is aangevuld met (losse) deelrichtlijnen. De bewegwijzering op autosnelwegen heeft daarnaast een grootschalige aanpassing doorgemaakt die voor de weggebruiker te herkennen is aan de rechtopstaande pijlen in plaats van vallende pijlen. Ook nieuwe ontwikkelingen zoals de aanpassingen van de bewegwijzering op turborotondes en herziening van de lokale bewegwijzering met een selectie van welke doelen wel en niet bewegwijzerd mogen / moeten worden.


Bestaande CROW-werkgroep en Platform Bewegwijzering

CROW had tien documenten die in elkaar geschoven moesten worden. De opdracht om dat eind december 2012 gereed te hebben leek eind 2011 'een makkie'. Onze planning was er op gericht rond de zomer 2012 de eindversie gereed te hebben. Dat viel tegen. De begeleidende CROW-werkgroep wilde bij nader inzien niet alleen een tekstuele herziening maar direct ook op een aantal punten een inhoudelijke aanpassing zien. Discussies waar we niet uitkwamen werden doorgeschoven naar het overkoepelende Platform Bewegwijzering waar besluiten moesten worden genomen. 
Uiteindelijk is het ons gelukt om één nieuw document op te leveren van ruim 300 pagina's die zowel tekstueel als inhoudelijk is herzien. Achteraf bleek het een grotere uitdaging dan vooraf ingeschat. 

Nu ligt er wel een document dat een goede basis vormt voor de in oprichting zijnde "Nationale Bewegwijzeringsdienst" die alle bewegwijzering in Nederland zal gaan coördineren én realiseren. De nieuwe NBD is in april 2013 geïnstalleerd.  
Powered by Create your own unique website with customizable templates.