Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Project: Verkeerkundig ontwerp De Nolle

De gemeente Brielle werkt bij de projectvoorbereiding met Klankbordgroepen. Hierdoor wordt met burgers vóórafgaand aan de politieke besluitvorming zo veel mogelijk afgestemd, waardoor bezwaren achteraf worden voorkomen. Rondom De Nolle wordt een sportpark gerealiseerd, een middelbare school gebouwd én 2 woonwijken aangelegd. Voldoende om omwonenden van een gedegen verkeersadvies te voorzien. 

Picture
Plannen rondom De Nolle.
Picture
Eindresultaat Voorlopig Ontwerp (2010)

Kenmerken project:

Opdrachtgever: gemeente Brielle

Uitvoeringsperiode:
2009 (Verkeersstudie)
2010 (Voorlopig Ontwerp)

Download eindrapport

Samenvatting uit rapportage:

Picture
Huidig dwarsprofiel De Nolle in Brielle.
De ontwikkelingen rondom De Nolle genereren verkeer: de wijk Nieuwland oost en de voorgenomen realisatie van het Maerland College met ±1475 leerlingen, een basisschool voor primair onderwijs met 300 leerlingen, het sportpark Geuzenpark met zes voetbalvelden, 8 tennisbanen, een skatebaan en een atletiekbaan; een hotel en tot slot de nieuwbouwwijk Oude Goote met 500 woningen. Al deze ontwikkelingen zijn oostelijk en westelijk van de weg De Nolle gesitueerd en leiden tot vragen omtrent de verkeersontsluiting en afwikkeling. Vraagpunt is dan ook wat de verkeerseffecten zijn en hoe deze ontwikkelingen het beste kunnen aansluiten op De Nolle.
De analyse van de verkeersstromen in de toekomst leidde tot een beeld van hogere intensiteiten en een nieuw ontwerp van het tracé. Voor elk kruispunt is een detailstudie gedaan naar de beste kruispuntvorm en aansluiting op het bestaande wegennet van de nieuwe ontwikkelingen.

Op hoofdlijnen bestaat het ontwerp uit aanpassing van het dwarsprofiel van De Nolle naar 6,10 meter met een tweerichtingen fietspad (3,0 m), een voetpad (1,5 m) en een strook voor bomen (3,0 meter of meer). De fietspaden sluiten aan op de bestaande fietspaden langs de Veckdijk en Hossenbosdijk. Langs de Vlaardingerhilseweg zijn fietsstroken voorzien. Voor de middelbare school is een rotonde voorzien waarbij fietsers in de voorrang rijden.

De plannen zijn in nauw overleg met de Klankbordgroep van bewoners en vertegenwoordigers van de scholen en sportpark tot stand gekomen. Belangrijk element en discussiepunt is de inrichting van de Vlaardingerhilseweg. In eerste instantie waren hier fietsstroken voorzien zodat scholieren via deze route door de achteringang van het sportpark kunnen lopen/fietsen voor de sportles. Gedurende de planvorming bleken de meningen te tenderen naar een inrichting zonder fietsvoorzieningen. Een rustige weg als de Vlaardingerhilseweg behoeft eigenlijk geen aparte fietsvoorzieningen. De oversteek van de Veckdijk is mede aanleiding om hiervan af te zien.





Terug naar 'Projecten uitgelicht
'
Powered by Create your own unique website with customizable templates.