Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Project: Spoorzone Gouda 

De Burgemeester Jamessingel ligt langs het spoor in Gouda. Tussen spoor en weg liggen volkstuintjes, de P+R voor het NS-station en een enorme fietsenstalling. De gemeente wil dit gebied ontwikkelen met een ambitieus programma: een nieuw stadhuis, het nieuwe busstation met een halte van de RijnGouwelijn op maaiveld, een bioscoop, uitbreiding van middelbare scholen en HBO-college, kantoren en woningen. Aan mij de vraag of dit verkeerskundig en verkeerstechnisch haalbaar is.


Kenmerken project:

Opdrachtgever: gemeente Gouda

Uitvoeringsperiode: dec. 2004 - juni 2007 (detachering 2-4 dag/week)

Highlights project:

Picture
In 2004 kwam vanuit de gemeente Gouda de vraag om een projectleider te sturen om een 'Haalbaarheidsstudie Burgemeester Jamessingel' uit te voeren. Dat bleek niet alleen te gaan over de verkeerskundige en verkeerstechische kant van een mogelijke verlegging (meanderen) van de gebiedsontsluitingsweg met een RijnGouwelijk om maaiveld, maar ook over de civieltechnische, geotechnische en financiële haalbaarheid. Via een detachering heb ik bij de gemeente de Haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Gedurende dit project bleken nog meer aspecten de "haalbaarheid" te bepalen. Zo bleek in de door burgers zelf gebouwde tuinhuisjes in het gebied met de volkstuinen asbestplaten te zijn gebruikt en bleek ook dat de geallieerden (Engelsen) op de terugvlucht vanuit Duitsland in 1945 de niet afgeworpen bommen en graten nabij Gouda te droppen zodat ze London konden halen en niet in de Noordzee zouden storten. Zo bleek verder dat de geotechische ondergrond zo dik was als water waardoor een gedegen fundering van de weg noodzakelijk is. Uiteindelijk is door ons intern de kostenraming opgesteld. Het project 'verlegging Burgemeester Jamessingel' bleek haalbaar.

Nadat de haalbaarheidsstudie was afgerond ben ik doorgegaan als projectleider infrastructuur.
Ontwikkelingen rondom de Burgemeester Jamessingel betroffen de bouw van een nieuw stadhuis, uitbreiding van de HBO-opleidingen, nieuwe kantoren, een hotel, verplaatst busstation en de RijnGouwelijn op maaiveld. Ook het proces, de stedenbouwkundige visie en de politieke besluitvorming hoorden bij het project 'Spoorzone'. Voor elk onderdeel fungeerde een aparte projectleider waarbij mijn rol de projectleider infrastructuur was. Wekelijks overlegden we in het kernteam. In 2007 is mijn detachering van 2-4 dagen per week afgrond en de werkzaamheden overgedragen aan een vaste medewerker bij de gemeente.

Vervolg 2007 - 2015:
De volkstuinen zijn geruimd, inclusief het asbest. Bomen zijn gerooid en ook is een bom geruimd.
Inmiddels zijn de plannen vanuit financiële motieven sterk teruggeschroefd. De bouw van het Huis van de Stad als nieuw stadhuis is in 2012 gereed. De Burgemeester Jamessingel is gedeeltelijk verlegd op een geotechnische oplossing: een palenmatras. De RijnGouwelijn blijft hoog op het spoor en de Burgemeester Jamessingel wordt verderop niet verlegd vanwege de hoge kosten. 





Terug naar 'Projecten uitgelicht
'
Powered by Create your own unique website with customizable templates.