Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Project: Spoorproject Goes

De omgeving van de spoorzone in Goes krijgt steeds meer last van de goederentreinen die door Goes rijden. De havens van Vlissingen krijgen steeds meer vracht en dit leidt tot meer treinen. Vooral de trillingen en het geluid die de treinen veroorzaken leidt tot overlast bij de omwonenden. Gemeente Goes vraagt ProRail om een oplossing; dat wordt een spoorlijn in een betonnen bak en twee ongelijkvloerse kruisingen. Maar hoe bouw je dat?

Kenmerken project:

Opdrachtgever: ProRail

Uitvoeringsperiode: 2007-2008

Highlights project:

Picture
Aanvankelijk ben ik één van de projectmedewerkers en verantwoordelijk voor het onderdeel "verkeer". De projectmanager heeft daarnaast nog 15-20 mensen betrokken die gezamenlijk het projectadvies opstellen ten aanzien van spoorse zaken, geluidhinder, verkeer, planning, kostenramingen, etc. Het Spoorproject Goes is in eerste instantie 'alleen' een spoorlijn die in een betonnen bak moet komen te liggen waarbij een gebiedsontsluitingsweg ongelijkvloers (brug of tunnel) wordt, een fietstunnel is voorzien en een aangepaste gelijkvloerse spoorwegovergang. De opdrachtgever voor ons is ProRail die op haar beurt weer opdracht heeft van gemeente Goes. Er wordt in een soort 'driehoek' tussen gemeente, ProRail en ons overlegd.

Door het vertrek van de projectmanager in februari 2008 en het vergevorderde stadium van het advies heb ik de projectafronding op mij genomen. We waren immers toch bijna klaar. 
Toen bleek de politieke impact, de impact van de ingreep op de stedenbouwkundige toestand van de gemeente en zeer hoge investeringskosten roet in het project te strooien. Alsnog is toen een stedenbouwkundige structuurvisie voor de gemeente opgesteld van waar de ingreep en andere ontwikkelingen ingepast is. Lees meer over het project op de site de gemeente Goes. 





Terug naar 'Projecten uitgelicht
'
Powered by Create your own unique website with customizable templates.