Project: Verkeersveiligheidsaudit A12 Utrecht - Veenendaal
De A12 tussen Utrecht en Veenendaal krijgt er over een lengte van 30 km een Plusstrook bij. Dit is een extra rijstrook langs de middenberm die alleen in de spitsen open is voor verkeer. Bijzonder aan dit project is dat de ombouw tussen 2011 en 2013 plaatsvindt bij 100 km/uur, witte lijnen en blauwe bewegwijzeringsborden; in plaats van 70 km/uur, gele lijnen en gele borden. Reden voor Rijkswatestaat en aannemer om de verkeersveiligheid te borgen.
Kenmerken project:Opdrachtgever: Poort van Bunnik vof
Uitvoeringsperiode: 2011 - 2012 |
Samenvatting project:Een van de vele te beoordelen ontwerpen.
Rijkswaterstaat besteed meer en meer volledige projecten uit waarbij via een boekwerk met eisen het project wordt afgebakend. Dit "Design-Build-Finance-Maintainance" (DBFM)-contract houdt in dat ook het ontwerp gemaakt moet worden van alle bouwfasen en om werken. In feite vraagt Rijkswaterstaat om een nieuwe A12 met in beide richtingen een Plusstrook. Om dit in te passen moeten viaducten verbreed of vernieuwd worden, moeten aansluitingen volledig worden aangepast en boogstralen vergroot.
Één van de vele eisen is dat de aannemer, in dit geval de BAM met diverse onderaannemers verenigd in de 'Poort van Bunnik vof', ook verkeersveiligheidsaudit-rapporten oplevert waarbij de ontwerpen van de eindsituatie zijn getoetst op verkeersveiligheid. De Poort van Bunnik heeft in de aanbieding naar Rijkswaterstaat toe aangegeven het werk in drie hoofdfasen uit te voeren: 1. de noordelijke hoofdrijbaan wordt nieuw gebouwd en het verkeer rijdt op de zuidelijk rijbaan. 2. de zuidelijke hoofdrijbaan wordt nieuw gebouwd en het verkeer rijdt op de nieuwe noordelijke rijbaan. 3. de eindsituatie met twee nieuwe hoofdrijbanen mét Plusstrook. Beide hoofdfasen 1 en 2 hebben wel vele sub- en bouwfasen. Omdat dit het eerste project in Nederland is waarbij bij Werk in Uitvoering niet 70 km/uur geldt met gele belijning en gele bewegwijzering maar de weggebruiker rijdt tijdens de bouw met 100 km/uur, ziet witte lijnen en blauwe bewegwijzeringsborden. De Poort van Bunnik heeft daarom besloten om ook verkeersveiligheidsaudits in de beide bouwfasen 1 en 2 te laten uitvoeren om deze pilot goed te kunnen monitoren. Totaal zijn tot december 2012 zeven verkeersveiligheidsrapporten opgeleverd. Afgesloten is met een audit enkele maanden na de oplevering (augustus 2012), een audit in fase 4. |