Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Wanneer keert de wal het schip?

6/4/2015

 
"Twitter is uit en zóóó 2009". M'n dochter (16) gebruikt het al tijden niet meer en ook Facebook heeft ze opgezegd. Ze zegt dat Twitter 'echt iets voor 50+ -ers is'. Ik voel mij in de kuif gepikt en reageer geprikkeld. Die uitdrukking kent zij dan weer niet. Instagram en Snapchat zijn tegenwoordig de hotspots van de jeugd; 'de jeugd': dat zijn dus lui die jonger dan 50 zijn. Maar over een paar jaar zijn die ook weer uit en is er weer iets nieuws uitgevonden. M'n dochter heeft al aardig in de gaten dat de houdbaarheid van Hyves, Facebook en Twitter en andere apps beperkt is en de omloopsnelheid ervan hoog. Ook websites hebben hun langste tijd gehad - alles moet tegenwoordig in beelden én op app's, tablets en mobile telefoons te draaien zijn. Type ik deze blog nu al op verouderde technieken en moet ik overgaan naar beeld en geluid?

In beelden communiceren dus

Op Twitter lees ik afgelopen week deze berichten:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto

Voor de ouderen onder ons: even de beelden toelichten

Zes verschillende zenders van informatie over verkeerszaken. Hebben ze iets met elkaar te maken? Het lijkt wel een quiz. Ja, ze hebben met elkaar te maken én met de titel van deze blog.
We beginnen linksboven: de gemiddelde autorit duurt 19 kilometer en daarna parkeren we de auto.
Dan rechts boven: we zitten met 1 persoon in de auto en verspillen aan die auto veel ruimte.
Vervolgens midden links: de kosten die de persoon zelf maakt voor een rit worden per auto grotendeels gedragen door de maatschappij. Voor fietsen en wandelen zijn de maatschappelijke kosten zeer beperkt; voor het Openbaar Vervoer zijn de kosten bijna gelijk verdeeld. Lees hier het interessante artikel over deze commute costs. 
Dan de Tweet midden rechts: deze vertelt ons dat in 2016 auto's onderling communiceren en de bestuurders ervan dus minder te doen hebben. De Tweet rechtsonder leert dat goed openbaar vervoer leidt tot een overstap. De maatschappelijke kosten zijn maar eenzesde van de kosten van autoverkeer.
Maar dan tot slot de samenvatting in de Tweet linksonder: Hoe meer er wordt gefietst in een land, des te veiliger het er is / wordt. Nederland staat aan kop. Fietsen kost de maatschappij weinig, levert een veiliger land op en kost zeer weinig ruimte.

Dus

Wanneer keert de wal het schip?
Wanneer keert de maatschappij de opmars van de auto als ruimtevreter?
Wanneer? 
Als we meer shared space realiseren, meer autodelen met de buren, meer op de fiets stappen of in het openbaar vervoer en wanneer we niet alleen maar denken aan een goede verkeersafwikkeling van het autoverkeer. Dat kost wat; van u en zeker ook van mij. Het is noodzakelijk omdat we ook in de toekomst onszelf ook nog willen verplaatsen en niet altijd in de file willen staan. Omdenken in ons gedrag, omdenken in infrastructuur en omdenken naar een ander vervoermiddel. 
De auto is zóóó 2009 om maar eens met de woorden van mijn dochter te spreken. Ook zij wil zich over 35 jaar, als ze 50+ is, net zo gemakkelijk kunnen verplaatsen als ik nu.

Foto
Foto

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.