Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Kerst - is er iets mis??

23/12/2012

 
Gedachten gaan terug naar toen, 2012 jaar geleden. Jezus kwam naar 'beneden' naar deze aarde en legde zijn Godheid tijdelijk af om als kind geboren te worden. 
Reizen was in die tijd nog niet zo gemakkelijk. 

Jozef was met Maria op de rug van zijn ezel aan de wandel gegaan om zich vanuit Nazareth (ten oosten van Haifa) te registreren in Bethlehem (bij Jeruzalem). Een tocht van hemelsbreed zo'n 110 kilometer en via de huidige snelwegen én óm de Westelijk Jordaanoever zo'n 155 kilometer rijden. Jozef zal wel de meest directe route hebben genomen en had geen last van de huidige Israëlische grenzen. Maar toch, ga maar eens 110 kilometer op de rug van een ezel zitten; en dan nog hoogzwanger ook. Ik denk dat Maria het zwaar had. Sjokkend door de woestenij over zandpaden en hobbelend op de rug van de ezel. En toen ze eindelijk in Bethlehem aankwamen was er niet eens meer plek om fatsoenlijk te overnachten. Alles zat vol met reizigers die ook onderweg waren om zich ergens in te schrijven. 

Dan de wijzen uit het oosten. In Mattheus 2:1-2 worden ze als magiërs omschreven. Over het precieze aantal en waar zij vandaan kwamen wordt niets vermeld. Overleveringen geven aan dat 'de drie koningen' uit Azië, Ethiopië en Europa kwamen. Israël ligt immers op het snijpunt van drie contingenten en er werden drie cadeaus aangeboden: goud, mirre en wierook. Buiten kijf staat dat de drie een lange reis achter de rug hadden om de nieuw geboren Koning hulde te brengen. Nadat zij Jezus hadden bezocht reisden ze niet meer langs de toenmalige koning Herodes in Jeruzalem. Herodes wilde niets liever dan de pasgeboren Koning doden.

Hoe zou het zijn als Jezus in 2012 was geboren??
De reis naar Bethlehem hadden Jozef en Maria niet gemaakt. Hooguit zouden ze met de auto naar het ziekenhuis in Nazareth zijn gereden; daar woonden ze immers? Verder was er geen inschrijving nodig geweest waarbij je je persoonlijk moest melden aan het loket in de plaats waar je ouders en grootouders geboren waren. Vandaag de dag zou die inschrijving via Internet plaatsvinden en was de registratie in enkele minuten klaar.
Waarschijnlijk had het Kerstverhaal er vandaag de dag heel anders uitgezien. Maar hoe? OK, vandaag maken we er ook geen echt historisch verhaal meer van. Bekijk de Youtube-film hiernaast maar eens. Dit is zoals het is geworden?
 
Ik wens ieder een goed en zinvol Kerstfeest toe én een gelukkig, gezond en verkeersveilig 2013 !

Leading Professional...

13/12/2012

 
Vandaag hadden we een intern verkeersoverleg bij Royal HaskoningDHV. We zijn op 1 juli 2012 gefuseerd en per 1 januari 2013 ook juridisch één ingenieurs- en adviesbureau. Dat levert een scala aan nieuwe collega's op met dito ervaring en expertise op allerlei vakgebieden. Ook brengt dat nieuwe of aangepaste werkmethodes en afspraken met zich mee. Even wennen, maar dan zijn we er weer helemaal klaar voor.

Foto
Een andere nieuwigheid is dat voor oud Royal Haskoning uit deze fusie volgt is de "Leading Professional". Bij DHV zijn in de afgelopen jaren 22 "Leading Professionals" aangewezen die voor hun professie spreekbuis van het bedrijf zijn. Zij staan als eerste aanspreekpunt te boek bij vragen vanuit de pers, TV-optredens, zijn sprekers op congressen en staan het management met raad en daad bij als het om (markt)ontwikkelingen in het vakgebied gaat. 
Bij Royal Haskoning waren dergelijke mensen niet aangewezen. De nieuwe Raad van Bestuur heeft nu besloten ook vanuit oud Royal Haskoning tussen 20 en 30 mensen als "Leading Proffessional" aan te wijzen zodat er totaal 50 á 60 mensen, van de bijna 8000 medewerkers, zijn die deze eer te beurt vallen.
Na afloop van het verkeersoverleg vroeg mijn nieuwe 'chef' of ik nog even vijf minuten had. Hij begon met mij te feliciteren dat de Raad van Bestuur de voordracht had goedgekeurd om mij aan te wijzen als "Leading Proffesional" van Royal HaskoningDHV. Daar werd ik even stil van. 
Deze rol betreft voor mij dan uiteraard de relatie tussen wegontwerp en verkeersveiligheid; en daar is natuurlijk ook een engelse naam voor bedacht.

Ik zeg maar zo: wordt vast vervolgd én.... de hele familie juicht alvast mee!
 

De eerste winterse ochtendspits 2012-2013

3/12/2012

1 Comment

 
Foto
Ongeval op A20 met dodelijke afloop op 3 dec. 2012 [www.nu.nl]
Nederlands winterweer: een uurtje extra file
Maandagochtend 3 december 2012: de eerste winterse ochtendspits in Nederland waarbij direct iedereen op tilt slaat. De NS en ProRail besluiten al op zondag om 'preventief' de dienstregeling aan te passen. Dat betekent dat er 18% minder treinen rijden en vertragingen die als een olievlek kunnen uitdijen worden beperkt. Het besluit om minder treinen in te zetten is al 24 uur eerder genomen zodat personeel en reiziger geïnformeerd kunnen worden. Om 11.30 uur rijdt alles weer volgens dienstregeling; de werkers die met de trein naar het werk gaan hebben dan al een extra uurtje in het OV gezeten.

Op de weg is het niet veel beter. De ANWB en KNMI waarschuwen voor gladheid en sneeuw. Logisch in deze tijd. De file-index loopt op naar totaal 355 kilometer en dat is om 10.30 uur allemaal weer verdwenen. Op de A20 bij Rotterdam gaat het helaas goed mis. Daar komt een automobilist om het leven doordat hij bij een ongeval betrokken raakt met een tankwagen en een vrachtwagen. De tankwagen met grondstof voor wasmiddelen brandt uit en de hele dag is de A20 bij Alexanderpolder richting Terbregseplein en de Van Brienenoordbrug / A16 afgesloten. Het leegpompen van de tankwagen gaat traag.


Foto
Monsterfile in Rusland [www.hln.be]
Winter in Rusland: 3 dagen in de file
In Rusland weten ze pas wat winter is. Daar zit het verkeer tussen Moskou en St. Petersburg afgelopen weekend totaal drie dagen vast in de sneeuw. De 'monsterfile' bereikt een lengte van 55 kilometer door bar winterweer. In vijf uur tijd schoot een vrachtwagenchauffeur geen enkele meter op. Dan is de kou,  het opraken van brandstof voor de verwarming en geen eten je ergste vijand. De  overheid zette 175 reddingsvoertuigen en 100 sneeuwploegen in. Afgelopen nacht lukte het weer beweging in de file te krijgen. Daar gaat je weekend als sneeuw  voor de zon in rook op.

Onderweg naar Peking: 10 dagen in de file
Dat het altijd erger kan zien we op de snelweg tussen Binnen-Mongolië en Peking. Daar ontstaat in augustus 2010 een file van 100 kilometer die pas na 10 dagen is opgelost. De oorzaak én dat het zo lang duurt wordt aan vier dingen toegeschreven. De 17.000 vrachtwagens met onder andere kolen voor Peking; de wegwerkzaamheden op vele delen die aan de gang zijn; de ongevallen die in de file plaatsvinden én de pech die voertuigen

Foto
File van 10 dagen in China [www.hln.be]
krijgen. Nadat de file was opgelost bleef er aan de kant weg volop afval van vrachtwagenchauffeurs achter die dagenlang op de weg moesten kamperen.  Dat de file toch nog "snel" oploste, komt onder meer door de vrijgave van rijbanen na voltooide wegwerkzaamheden en de vermindering van het aantal politiecontroles. 
Er was rekening gehouden met nog drie weken....

Ja, dan Nederland: een beetje sneeuw en direct gaan overal de alarmbellen rinkelen.
We zijn hier volstrekt doorgeslagen.


1 Comment

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.