Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Tour zonder fietspaaltjes

25/7/2013

 
Foto
Afgelopen weekend zagen we Chris Froome de honderdste Tour de France winnen; met 4 minuut 20 sec. voorsprong op nummer 2. Froome vertelde op het erepodium in Parijs dat deze gele trui altijd in de boeken zal blijven staan en niet vanwege dopinggebruik zal worden geschrapt. "De honderdste Tour winnen is echt een hele eer. Dat is veel meer dan een droom die uitkomt", aldus Froome. 

Een rondje van 3360 km fietsen door Frankrijk, maar dan zo hard mogelijk zonder echt van het landschap te kunnen genieten. De ploegen hebben een strategische aanpak en gunnen de andere ploegen weinig tot geen ruimte. Twee Nederlandse renners doen het goed; Bauke Mollema eindigt als 6e in het eindklassement en Laurens ten Dam als 13e. Een hele prestatie en na jaren van dopinggebruik in de Tour is het blijkbaar nu weer een eerlijker rondrit geweest en hebben de Nederlanders weer een kans op een hogere notering.
De Tour-directie heeft in Frankrijk veel macht. Ze laten gevaarlijke punten aanpakken om te zorgen dat het peloton er veilig langs kan. Bij de etappe waarin de Alpe-'d Huez twee keer beklommen werd met een gevaarlijke afdaling wilde de Tour-directie het asfalt van deze gevaarlijke afdaling zelfs vernieuwen zodat de renners veilig(er) naar beneden konden rijden. De milieubeweging hield dit echter tegen en ontstond er veel discussie op de dag zelf omdat het buiïg weer was. Op natte bandjes met 50 km/uur door de bochten lijkt niet zo veilig. De grenzen van Tour-directie lijken te zijn getrokken.


Foto
Fietsen langs fietspaaltjes in Nederland
Nederland is een fietsland met vele fietspaden, fietsbewegwijzering en fietsknooppunten. We zijn een veilig land, maar het kan altijd beter. Zo is er een experiment gestart om de passage van fietspaaltjes te verbeteren. Blijkbaar rijden er jaarlijks zoveel fietsers tegenaan dat er nu in zes plaatsen (Barneveld, Enschede, Hardenberg, Houten, Utrecht en Zwolle) proeven worden gedaan met een betere inrichting. Vooral in het donker zijn deze paaltjes moeilijk te zien en vallen er honderden slachtoffers onder fietsers en snorfietsers; er zijn enkele doden per jaar te betreuren. In Hardenberg (foto) is begin juli 2013  de eerste proeflocatie met fietspaaltjes in gebruik genomen. Op deze proeflocatie zijn flexibele fietspaaltjes met led-verlichting neergezet met daarbij inleidende ribbelmarkering. De proeven in Hardenberg en de andere vijf gemeenten moeten inzicht geven wat de beste inrichting is om auto's op fietspaden te weren. Op de vijf andere locaties zijn andere maatregelen getroffen en staan er het komende half jaar; dan volgt een evaluatie. Er wordt onder andere gekeken naar de zichtbaarheid overdag en ‘s nachts in combinatie met markering en of een fietspaaltje ‘vergevingsgezind’ moet zijn, bijvoorbeeld door een flexibele uitvoering. Ook moeten fietspalen de toegankelijkheid van hulpdiensten niet aan banden leggen en ze moeten vandalisme- en diefstal bestendig zijn. 
Het Fietsberaad beveelt natuurlijk aan om fietspaaltjes zo veel mogelijk te verwijderen. In een aantal gemeenten is  daarmee al begonnen en via www.fietspaaltjes.nl kunnen fietsers ‘foute paaltjes’ melden. Dat heeft ertoe geleid dat er al vele tientallen fietspaaltjes zijn geruimd.

De vraag die blijft
Dan is de vraag waarom er überhaupt fietspaaltjes nodig zijn. Een fietspad-bord zou naar mijn beeld al voldoende moeten zijn voor automobilisten om niet het fietspad op te rijden, er te parkeren of als sluiproute te gebruiken. Elke automobilist moet weten wat het bord 'fietspad' betekent. Waarom houden we ons er dan niet aan? Dan zou geen fietspaaltje meer nodig zijn en vallen er geen slachtoffers meer.
Of zouden we toch de Tour-directie maar eens moeten bellen?

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.