2013: een bewogen jaar
Reünie
Dit jaar bestond mijn lagere school 55 jaar. De school bestaat na de zomer van 2013 niet meer omdat deze dan is gefuseerd met een andere basisschool. In maart 2013 hielden we voor de laatste keer een reünie in het oude schoolgebouw. Met enkele klasgenoten terugkijken naar 'vroegur' met vele herinneringen en het bekijken van oude schoolfoto's. Altijd leuk!
In de meivakantie hebben we een rondreis gemaakt door Portugal. Op de luchthaven van Porto bleek een koffer kapot en moesten we die vervangen. Na enkele dagen Porto ging de reis kris-kras door het land en kwamen we o.a. in het natuurgebied rond Mantageis, in Coimbra met Fadozangers, in Nazaré aan de Atlantische Oceaan, in Sintra met vele paleizen en in Lissabon met o.a. de Vasco de Gama toren en -brug.
M'n broer Jacob verhuisde in juli met zijn vrouw Hester naar Istanbul. Zij wordt de plaatsvervangend Consul en Jacob vliegt regelmatig tussen Turkije en Nederland heen en weer.
De zomervakantie hielden we dichter bij huis. We zijn gaan fietsen rondom Groesbeek (Gld) en rondom Margraten (Lb). Marion bleek deze twee weken last te krijgen van een, wat later bleek, hernia. Precies op dezelfde plek en rugwervel zoals in 2010.
Vanwege een ongelukkige samenstelling van de pijnstillers met andere medicijnen sloeg haar hart op hol en lag ze eind augustus ineens op de hartbewaking. Gelukkig mocht ze na snel weer naar huis, maar al met al is ze enkele maanden thuis gebleven van haar werk. In november is ze weer gaan proberen te werken en vlak voor Kerstmis lijkt alles redelijk goed in orde en werkt ze weer voor 100%. Gelukkig maar. Voor mij betekende dit afgelopen half jaar een wat zwaardere inzet in het huishouden, wasmanden naar zolder tillen, etc.
Eind september bereik ik een mooie leeftijd: 50.
Mijn werkgever, Royal Haskoning fuseerde op 1 juli 2012 met DHV tot Royal HaskoningDHV. We hebben er sindsdien bijna 4.000 collega's bij. De fusie is al in 2012 voorgenomen en voorbereid waardoor we op 1 januari 2013 met een totale gereorganiseerde nieuwe organisatie van start gaan. Mijn werk blijft ongeveer hetzelfde, al word ik benoemd tot 'Leading Professional Road Design and Traffic Safety'. Een soort kennis- en ambassadeurs-functie vanuit ons bureau. Dat is mooi en daarmee ben ik één van de 60 Leading Professionals binnen het bedrijf op een totaal van ± 7.500 medewerkers. De laatst jaren heb ik mij toegelegd op de relatie tussen wegontwerp en verkeersveiligheid.
Veel van de audits deed ik voor de aannemer A-Lanes-A15 waar wij als bureau meelopen in de verbouwing van de A15 tussen Vaanplein en de Maasvlakte. Daarnaast kwamen we ook in Zeeuws-Vlaanderen (N61), Zuid-Limburg (knooppunt Kunderberg A76-A79), Waalwijk (N261-A59), Haarlem (Houtplein) en Roermond (Koniginnelaan). Verder nog twee interne audits van het voorontwerp van de A1/A6 (Schiphol-Amsterdam-Almere) bij de aannemer op kantoor in Diemen.
Naast deze audits deed ik enkele projecten voor CROW (vertaalslag Basiskenmerken Wegontwerp naar Handboek Wegontwerp; herziening Richtlijn Bewegwijzering; herziening Handboek Wegontwerp - deel gebiedsontsluitingswegen en 'Draagconstructies Bewegwijzering') en voor provincie Zeeland (Uitwijkroute Vlaketunnel; ontwerp 2 turborotondes en ontwerp herinrichting N57 en N59). Als docent van de cursus verkeersveiligheidsaudits mocht ik weer nieuwe mensen opleiden, deelnemen aan de workshop over 'bus op vluchtstrook' en schreef ik een blog voor de website verkeerskunde.nl. Het is een druk en bewogen jaar geweest.
2014: een nieuw jaar met nieuwe kansen!
Onbekend is nog hoeveel turborotondes ik dit jaar weer zal kunnen bijtellen bij het aantal van 317 die ik tot nu toe op Google-kaart heb verzameld. Afgelopen jaar steeg het met 30 stuks!
Verder is onbekend hoeveel audits ik komend jaar weer mag uitvoeren en of we daarmee de verkeersveiligheid ietsje vergroten. Dat zou mooi zijn.
Of 2014 net zo'n bewogen jaar wordt zullen we gaan zien. Ik wens uiteraard dat het voor iedereen een goed, gezond, gelukkig én verkeersveilig jaar zal worden!