Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Verkeersveiligheidsaudits A2 Maastricht

18/12/2016

 
Op 15 december 2016 is de Koning Willem-Alexandertunnel geopend door Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). De tunnel is bijzonder omdat deze uit vier tunnelbuizen bestaat: twee boven voor het lokale verkeer met Maastricht (de N2) en de twee onderste voor het doorgaande verkeer (de A2). Bovenop de tunnelbuizen komt 'de Groene Loper' met een parkachtige inrichting en een 50 km/uur weg, fiets- en voetpaden.
Het gehele verkeerssysteem is in de afgelopen jaren aangepast aan deze tunnel. De A2 en de A79 zijn omgebouwd. ​Hieronder twee video's over de Groen Loper (links) en over de te kiezen routes (rechts).
  
Verkeersveiligheidsaudits A2 Maastricht
In 2009 mocht ik de verkeersveiligheidsaudit doen voor het globale ontwerp en in 2011 voor het definitieve ontwerp. Daarna is het bouwen begonnen. Tot afgelopen juni 2016 de volgende auditfase aan de orde kwam: buiten kijken voordat het verkeer op de nieuwe tracédelen toegelaten werd.

In juni en september 2016 hebben mijn collega's en ik samen met een gedragsdeskundige de eerste open te stellen wegvakken beoordeeld op verkeersveiligheid. Afgelopen dinsdag 13 december 2016 hebben we de derde ronde gedaan om te beoordelen of de situatie nét voor openstelling vanuit het perespectief van de weggebruiker voldeed. Lees hier meer over wat een verkeersveiligheidsaudit is.
Hoewel iedereen denkt dat Minister Melanie Schultz van Haegen als eerste door de tunnel reed bij de openstelling: wij reden in september 2016 al op volle snelheid door elk van de vier tunnelbuizen om deze op voldoende "zicht" te beoordelen. Op volle snelheid wil zeggen: 100 km/uur in de doorgaande tunnelbuizen en 80 km/uur in de tunnelbuizen voor lokaal verkeer. Geweldige ervaring! En, het voldeed omdat wij in de eerste audit in 2009 op het voorlopige ontwerp hadden aangegeven dat het rijzicht niet voldeed. Daarna is het ontwerp aangepast.
Foto
De tunnelbuis in de A2 voor doorgaand verkeer
Verkeersveiligheidsaudit leid tot verbeterslag
Alle zaken die niet in orde waren zijn afgelopen half jaar aangepast en nu hebben we bij deze laatste verkeersveiligheidsaudit beoordeeld of de maatregelen en aanpassingen voldeden. Voor een belangrijk deel zijn de knelpunten opgelost:
Situatie sept. 2016
Situatie dec. 2016
Foto
Achter deze splitsing ligt een blusvijver. Niet afgeschermd terwijl verkeer uit een tunnel komt aanrijden [sept. 2016].
Foto
Plaatsing van een Rimob schermt goed af [dec. 2016]
Foto
De opening om bij de brandblusser te komen is zeer breed met kans op aanrijden van de kopse kant [sept. 2016]
Foto
De getroffen maatregel: verlenging van de barrier en verkleining van de opening. Een bijna afdoende oplossing [dec. 2016]
Foto
Het lichtniveau in beide tunnelbuizen is nog niet afgestemd op de situatie bij duister [sept. 2016]
Foto
Het verlichtingsniveau is in de N2-buis wel en in de A2-buis nog niet afgestemd op de situatie bij duister [dec. 2016] en wordt opgelost vóór de officiële opening.

Het nut van het uitvoeren van verkeersveiligheidsaudits is in dit project bevestigd. Rijkswaterstaat hecht veel waarde aan de beoordeling door onafhankelijke verkeersveiligheidsauditoren. Waarvan acte.
​
Foto
De vier tunnelbuizen in beeld [sept. 2016]
Foto
Verkeersveiligheidsauditor aan het werk [dec. 2016]

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.