Veel minder mensen hebben een auto tot hun beschikking. Omgeslagen naar huishoudens is het autobezit bij de 5,3 miljoen huishoudens in Nederland ongeveer 70%. Dus op elke 10 huishoudens hebben er 7 een auto voor de deur staan. Per inwoner is het autobezit de laatste jaren (gestegen naar) 47% (CBS).
Een fiets is dus in Nederland eigenlijk altijd wel beschikbaar, maar de knelpunten en fileberichten gaan eigenlijk altijd over de infrastructuur voor de auto. Fietsfiles en fietsinfrastructuur zijn niet in beeld en komen alleen in de winter aan de orde als het fietspad niet schoongeveegd is en er sneeuw is blijven liggen.
Wild! van de spits In het kader van 'Wees geen filedier' heb ik mij in april 2014 ingeschreven om de spits te mijden in de regio Rotterdam. Ik kwam in aanmerking voor het project 'Wild! van de Spits' (website) omdat ik dagelijks van zuid naar noord rijd via de Van Brienenoordbrug. Per maand krijg je een budget dat slinkt als je toch tijdens de spits in de auto zit. Overal hebben ze namelijk camera's opgehangen en wordt dagelijks geregisteerd of je op de Ring A15, A20 of A16 rijdt. Ook in de stad zijn op de routes die de Maas kruisen (bruggen en Maastunnel) camera's opgehangen. | |
Als je dus aan het einde van de maand geld wil overhouden dat op je bankrekening wordt overgemaakt, dan moet je thuiswerken of met een ander vervoermiddel reizen. Per metro ben ik net zoveel aan een dagkaart kwijt dan dat een spitsmijding per dag 'oplevert'. Dat schiet dus niet op.
Ik heb mij dus voorgenomen om op de dagen dat ik geen afspraken heb én het redelijk goed fietsweer is, naar kantoor te gaan fietsen; momenteel is dat gemiddeld 2 keer per week.
De Maastunnel is een ander verhaal. Met fiets en al op de roltrap naar beneden vergt enig oefenen, dan 550 meter fietsen en met de roltrap omhoog; als die het doet. Vanwege onderhoud is de roltrap niet altijd in gebruik en dan is het in de rij voor de lift (5 á 6 fietsers tegelijk) behoorlijk lang wachten. In september 2014 komt de nieuwe ketting om deze oude houten roltrap weer optimaal te laten functioneren.
Ach, fietsen is geen prestatie. Iedereen kan het en heeft in principe een fiets.
Maar waarom pakt dan niet iedereen de fiets als het niet (al te) ver fietsen is naar je werk?