Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Nederland veilig, maar niet meer in top-4

12/1/2014

 
FotoVerkeersdoden per 1 miljoen inwoners van EU-28
Bij een bericht op Verkeersnet.nl trok ik toch wel even m'n wenkbrauwen op: "Nederland zakt op lijst verkeersveilige landen". Het grafiekje op Verkeersnet geeft de veiligheid van de 27 EU-landen en enkele andere landen (Noorwegen, Israël, Zwitserland). Nederland blijkt in Europa te zijn gezakt van de vierde naar de achtste plek, voor wat betreft het aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners.  Mijn aandacht is getrokken en ik klik door naar de ‘Staat van de transportveiligheid 2012‘ (van Inspectie Leefomgeving en Transport, ITL, van het ministerie van IenM) met meer info. Uiteindelijk kom ik uit bij het echte Europese rapport van de European Transport Safety Council waarin de veiligheidsboodschap aan de voorzitter Griekenland voor de eerste helft van 2014 wordt meegegeven (grafiek) voor de inmiddels 28 EU-landen. In Europa blijken in 2012 totaal 28.000 (!) mensen in het verkeer te zijn omgekomen. Dat is veel! In Nederland blijken in 2012 totaal 44 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners te betreuren (totaal 650) en dat aantal ligt nog net onder het gemiddelde aantal in Europa van 55 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners. Als ik het grafiekje iets beter bekijk dan doen de niet-EU-landen Noorwegen en Israël het beter dan wij; ook Denemarken en Ierland zijn ons land qua veiligheid voorbijgestreefd. Dat is mooi voor die landen, maar schokkend vind ik

FotoRisico overlijden in verkeer t.o.v. voertuigkilometrage
het dat we in Nederland geen gelijke tred hebben weten te houden met het Verenigd Koninkrijk en Zweden waarmee we tijden in de top-3 van veiligste landen in Europa stonden. Enkele jaren geleden kwam Malta daarbij. 
Bij bestudering van het eerste grafiekje van de EU-28, valt mij nog meer op. In veel landen is het aantal doden tussen 2001 en 2012 (bijna of meer dan) gehalveerd én dat veel landen ook tussen 2010 en 2012 een sterke daling laten zien. Bij Nederland is dat helaas niet het geval. Wat is er gebeurt dat de daling minder sterk is dan bij andere landen? Waarom is sinds de afvlakking van het aantal voertuigkilometers in de periode 2008-2012 (6% daling van de mobiliteit) de verkeersveiligheid niet extra toegenomen (2e grafiek)? Is het verband daartussen 'zoek'? Heeft het met andere factoren te maken? Is het ons weggedrag dat is verslechterd, rijden we geïrriteerder of roekelozer? Zijn er meer ongevallen met minder ervaren chauffeurs? Hebben we de ombouw van ons wegennet en hoe je je daarop moet gedragen, niet goed uitgelegd? Helaas geven de geciteerde rapporten daarop geen antwoord. Maar ik ben daar wel benieuwd naar. 

Gelukkig blijft de 'overall' conclusie staan dat Nederland internationaal een van de meest verkeersveilige landen ter wereld blijft. Maar die positie is niet vanzelfsprekend. We moeten daar steeds aan blijven werken en trekken. Volgens het rapport van ITL vallen de meeste doden, 61% van het totaal in ons land, op de 50- en 80 km/uur wegen. Daar is dus ook de grootste winst te halen. Ik draag daaraan graag mijn steentje bij, onder andere door uitvoering van projecten zoals de CROW-publicaties Basiskenmerken Wegontwerp (BKW) en de Basiskenmerken Kruispunten en Rotondes (thans in ontwikkeling; gereed na zomer 2014), bijdragen aan de richtlijnen voor een veilige(r) infrastructuur maar zeker ook als verkeersveiligheidsauditor. De wegbeheerders zullen dan het stokje moeten overnemen en financiën opzij zetten om de 50- en 80 km/uur wegen en de kruispunten daarop daadwerkelijk verkeersveilig(er) in te richten. Een goed voornemen voor bijvoorbeeld de komende nieuw te kiezen gemeenteraden en te formuleren Colleges van B&W. Uiteraard roep ik ook de provincies op om door te pakken!  


Figuren zijn overgenomen uit de volgende bronnen: 
1. Road safety priorities for the EU in 2014. European Transport Safety Council, january 2014
2. Staat van de transportveiligheid 2012. Inspectie Leefomgeving en Transport, ministerie van 
    Infrastructuur en Milieu, december 2013.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.