Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Vanaf april 2021 weer fatsoenlijke evaluatie mogelijk?

9/2/2013

 
Foto
foto: www.bnr.nl
Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft de Tweede Kamer beloofd dat de ongevallenregistratie door de politie eind 2013 weer op orde is. Tijdens het Algemeen Overleg verkeersveiligheid op 30 januari 2013 zegde hij dit toe.

Al jaren is er de roep vanuit de vakwereld om de sterk teruggelopen registratiegraad te vergroten en de prioriteiten van de politie daar veel meer bij te leggen. SWOV schreef een brief aan de Tweede Kamer waarin de ernst van de situatie wordt geschetst en waarin gepleit wordt voor een goede registratie van de verkeersdoden en vooral de verkeersgewonden. Dit om een goede evaluatie van beleid te kunnen uitvoeren.

Hoe evalueren?
Normaal is een periode van drie jaar vóór en drie jaar ná realisatie van een infrastructurele maatregel  aan ongevallendata nodig om een goede evaluatie van die maatregel te kunnen uitvoeren. Het jaar waarin de maatregel wordt getroffen valt uiteraard buiten deze drie+drie jaar. Om een goede evaluatie te doen is dus een periode van zeven jaar dataverzameling nodig. 

Stel, Opstelten houdt woord...
Stel dat de minister zijn belofte daadwerkelijk nakomt en dat eind 2013 de ongevallenregistratie op orde is. Dan is 2014 het eerste jaar dat we weer fatsoenlijke ongevallendata hebben. Dat betekent dat we de maatregelen die in 2017 zijn getroffen in 2021 kunnen evalueren. Immers: 2014+2015+2016 zijn de drie jaar van de vóórperiode; 2017 is het maatregeljaar en 2018+2019+2020 zijn de jaren van de náperiode. De ongevallencijfers komen elk jaar in april beschikbaar van het voorgaande jaar. Dus vanaf april 2021 is weer fatsoenlijk te evalueren op effecten op verkeersveiligheid. Belangrijk is uiteraard dat in de komende jaren de ongevallenregistratie op het goede niveau blijft en Opstelten of zijn opvolger(s) niet weer andere prioriteiten voor de politie gaat stellen. Had men enkele jaren geleden maar zo wijs geweest de registratie op peil te houden... dan hadden we nu voldoende informatie voor een goede evaluatie van het verkeersveiligheidsbeleid.

We zullen de ontwikkelingen de komende jaren gaan volgen.


Zie ook: www.verkeerspro.nl


    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.