Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Verkeersrariteit

16/3/2013

 
Foto
Ochtendspits voor de Van Brienenoordbrug
Dagelijks zijn veel mensen per auto onderweg naar het werk. Dagelijks rijden zij dezelfde route en kennen die goed. Zo rij ik zelf altijd via de A15 naar de Ridderster en neem dan de hoofdrijbaan naar de Brienenoordbrug. De A16 heeft hier naast de hoofdrijbaan een doelgroepstrook voor vrachtverkeer en daarnaast ligt nog een parallelbaan met drie rijstroken. Vaak is het 's ochtends druk en stroomt het niet lekker door. Daardoor weet ik ondertussen dat ik vóór de brug de rechter rijstrook moet aanhouden en ná de brug de linker strook. Dat stroomt voor mij het beste door. Kies ik toch andersom, dan zie ik in beide gevallen het verkeer op de andere rijstrook mij voorbij rijden.

Ochtendspits na de Van Brienenoordbrug
Na de brug ligt vóór het Terbregseplein een weefvak voor uitwisseling van verkeer tussen parallelbaan en hoofdrijbaan naar de A20-west en A20-oost. Dat ik na de brug links ga rijden komt doordat veel automobilisten die willen wisselen daar al in de rij gaan staan. De linker rijstrook stroomt nog redelijk door, maar de rechter staat nagenoeg stil. Zij schuiven daarna de extra derde rijstrook op omdat de doelgroepstrook hier even wordt beëindigd. Het vrachtverkeer schuift dus ook aan in de file voor het puntstuk. Mijn vraag is dus: 'waarom wil iedereen bij het puntstuk van rijstrook wisselen terwijl het weefvak 900 meter lengte heeft om 'ergens' te wisselen?' Tijd genoeg dus. 
Ik rij dus lekker door en schuif halverwege enkele rijstroken op en voeg uit naar de A20-oost.
Elders in Nederland en daarbuiten zal het wel op een vergelijkbare manier gaan.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.