Dagelijks zijn veel mensen per auto onderweg naar het werk. Dagelijks rijden zij dezelfde route en kennen die goed. Zo rij ik zelf altijd via de A15 naar de Ridderster en neem dan de hoofdrijbaan naar de Brienenoordbrug. De A16 heeft hier naast de hoofdrijbaan een doelgroepstrook voor vrachtverkeer en daarnaast ligt nog een parallelbaan met drie rijstroken. Vaak is het 's ochtends druk en stroomt het niet lekker door. Daardoor weet ik ondertussen dat ik vóór de brug de rechter rijstrook moet aanhouden en ná de brug de linker strook. Dat stroomt voor mij het beste door. Kies ik toch andersom, dan zie ik in beide gevallen het verkeer op de andere rijstrook mij voorbij rijden.
Ochtendspits na de Van Brienenoordbrug
Na de brug ligt vóór het Terbregseplein een weefvak voor uitwisseling van verkeer tussen parallelbaan en hoofdrijbaan naar de A20-west en A20-oost. Dat ik na de brug links ga rijden komt doordat veel automobilisten die willen wisselen daar al in de rij gaan staan. De linker rijstrook stroomt nog redelijk door, maar de rechter staat nagenoeg stil. Zij schuiven daarna de extra derde rijstrook op omdat de doelgroepstrook hier even wordt beëindigd. Het vrachtverkeer schuift dus ook aan in de file voor het puntstuk. Mijn vraag is dus: 'waarom wil iedereen bij het puntstuk van rijstrook wisselen terwijl het weefvak 900 meter lengte heeft om 'ergens' te wisselen?' Tijd genoeg dus.
Ik rij dus lekker door en schuif halverwege enkele rijstroken op en voeg uit naar de A20-oost.
Elders in Nederland en daarbuiten zal het wel op een vergelijkbare manier gaan.