Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Back to the future: 2045

21/10/2015

 
Foto
Vandaag is het zover. De toekomst is aangebroken. Volgens de film "Back to the future-II" dan natuurlijk. Het is volop in het nieuws en we kijken terug op wat in 1989 gedacht werd over het jaar 2015. De serie van films spelen in 1955 - 1985 - 2015 en tot slot 1885. 
Wat is er wel van terecht gekomen en wat niet? ​Kijk hier even voor een totaaloverzicht.
  • De film gaat uiteraard over Doc die zich in een vliegende auto verplaatst, met brandstof van afval, en over Marty McFly die in 2015 op een vliegende skateboard op de vlucht slaat. Het vliegend skateboard en de vliegende auto zijn inmiddels wel als prototype ontwikkeld... De toekomst is inderdaad aangebroken.​

  • Wie had dat gedacht?
  • In de periode 1989 - 2015  is veel bedacht en geïntroduceerd. Wie had in 1989 gedacht dat bijna iedereen in 2015 een computer of laptop heeft, een mobiele telefoon en/of tablet? Wie dacht toen aan draadloos (!) internet (?), Google Earth, digitale fotografie of dat er een bedrijf (Cyclomedia) zou zijn die heel Nederland gefotografeerd heeft en dat online op internet om de 10 meter een actuele foto van de weg beschikbaar is? Wie had gedacht dat je met een app thuis de kachel aan en uit kan zetten? Wie dacht aan een zelfrijdende auto, aan BigData, InCar-data, routenavigatie en apps die fietsdata verzamelt om routes in beeld te brengen? Of wie dacht dat we (jongeren én ouderen) elektrisch zouden fietsen en dat de snelheid daarvan voor ouderen een probleem zou worden voor de verkeersveiligheid? Wie had gedacht dat Nederland in 2015 voor de 6e keer de Solar Challenge​ zou winnen? 3000 kilometer rijden op zonne-energie en dan met twee teams op enkele minuten verschil als eerste en tweede aankomen!

  • Ik had dat allemaal niet gedacht...
Foto
In 2045 zijn (bijna) alle verkeerskundigen werkloos
Mijmeren over de toekomst, over 30 jaar, hoe leven we in 2045 en wat zijn dan de nieuwe dingen die zijn ontwikkeld? Het is eigenlijk niet goed voor te stellen. Maar ik doe een poging:

1. We besturen niet meer zelf de auto - dat is verboden omdat de menselijke factor in het verkeer tot ongevallen leidt.

2. We hebben niet eens zelf meer een auto in eigendom - de ruimte voor geparkeerde voertuigen is te schaars om deze 23 uur per etmaal stil te laten staan. Het systeem is zodanig ingericht dat, na aanmelding via inspreken in je pols'horloge', je op je herkomst wordt opgehaald en op je bestemming wordt afgeleverd. Je pols'horloge' herkent jouw stem en weet waar je bent. Reizen zal uiteraard via een soort van carpool gaan waarbij je met meerdere mensen in één voertuig zit en om beurten wordt opgehaald en afgezet op bijna dezelfde route, als je al van huis moet.... De meeste mensen werken namelijk vanuit huis en hoeven niet vaak te reizen. Vergaderen doen we via video op verschillende schermen tegelijk. 

3. De zelfrijdende voertuigen rijden allemaal op zonne-energie waarbij de zonnecellen zijn geïntegreerd in het dak en motorkap van het voertuig; net als bij de Solar Challenge. Het voertuig pikt z'n energie op tijdens het rijden en zet dit hoog-efficiënt om in energie.

4. Een deel van het wegennet is afgebroken of ingeperkt omdat de 'carpool' leidt tot minder voertuigen op de weg en dus minder noodzaak om een hoge wegcapaciteit te hebben. Ook tankstations zijn verdwenen - de zelfrijdende en zelfdenkende voertuigen laden zich eventueel in centrale stations zelf op. De trein nemen we alleen nog voor de extra lange afstanden.

5. Fietspaden zijn breed, breder dan de rijstroken voor de voertuigen, en kennen verschillende snelheden: stroken voor 45 km/uur, voor 35 km/uur, voor 25 km/uur en voor 15 km/uur. De snelheid kun je feilloos aflezen op je hightech fietscomputer. Veel jongeren hebben een vliegend skateboard.

6. Kruispunten met verkeerslichten, rotondes, turborotondes: allemaal opgeruimd omdat de voertuigen onderling uitmaken wat de meest efficiënte manier is voor een optimale verkeersafwikkeling. De voertuigen houden rekening met de aanwezigheid van fietsers en stemmen hun (voertuig)gedrag af op hen af.

7. Als ontspanning huren we uit nostalgie een vliegende auto om toch nog even 'zelf te sturen'; net zoals we nu een Solex-toer doen op oude brommers met een Willempie-helm en leren jas.... Lachen!

​Toekomstmuziek? We gaan het zien.
​


De toekomst is dichterbij dan we denken: Solarteam TU Eindhoven deed mee met de Solar Challenge met een "gezinsauto". Foto's: @SolarEHV
Foto
Foto

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.