Via vier verkeersbesluiten heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu trajecten aangewezen waar die maximumsnelheid niet zal gelden of slechts een deel van het etmaal. De minister heeft onderscheidt gemaakt naar een maximumsnelheid die al dan niet tijdelijk afwijkt van 130 km/h.
De vier typen verkeersbesluiten gaan in op:
a) Tijdelijk verlagen van de maximumsnelheid naar 120 km/h totdat de nodige verkeersveiligheidsmaat-regelen zijn uitgevoerd. Daarna wordt de maximumsnelheid permanent 130 km/h;
b) Tijdelijk verlagen van de maximumsnelheid naar 120 km/h totdat de nodige verkeersveiligheidsmaat-regelen zijn uitgevoerd. Daarna wordt de maximumsnelheid dynamisch verlaagd van permanent 130 km/h naar 100 of 120 km/h tussen 06.00 uur en 19.00 uur;
c) Verlagen van de maximumsnelheid naar 120 km/h;
d) Dynamisch verlagen van de maximumsnelheid van permanent 130 km/h naar 100 of 120 km/h tussen 06.00 uur en 19.00 uur.
Een overzicht van de 130 km/uur trajecten én afwijkingen is op kaart vastgelegd.
Tot zover de theorie. Bekijk de kaart hiernaast eens. Is dit nu het "heldere beeld" dat we voor de normale weggebruiker nastreven? Is het nog wel te snappen of denkt men steeds 'hoe hard mag ik hier nu weer?' RWS zegt: "Er is geen verschil" |
Dan een principiële vraag: Als een wegontwerp gebaseerd is op een ontwerpsnelheid van 120 km/uur en we staan toe dat daar een maximumsnelheid van 130 km/uur geldt met als argument dat de gemiddelde snelheid niet boven de 120 km/uur zal stijgen, wat heeft het dan voor zin dat we die 120 km/uur handhaven? Er is toch immers geen verschil?
Dus: Waarom brengen we de weggebruiker in verwarring met al die verschillende snelheden die op diverse tijden gelden, alleen weer niet bij bepaalde uitzonderingen zoals een spitsstrook? Waarom laten we de weggebruiker tijdens de autorit telkens bedenken welke snelheid nu weer net geen bekeuring oplevert?
Één van de principes van Duurzaam Veilig is toch dat we onzeker gedrag moeten voorkomen?
En: Wat dan te doen met de onderzoeken naar de effecten op de verkeersveiligheid? Daaruit bleek dat invoering 15 doden en 200 gewonden extra kost. Is dat geen verschil? Blijkbaar niet omdat dergelijke slachtoffers niet direct zijn te relateren aan de invoering van 130 km/uur.
Alhoewel ik geen voorstander ben van de 130 km/uur omdat er veel nadelen aan kleven, is de huidige situatie voor de gewone weggebruiker op dit moment niet helder. Als Rijkswaterstaat zegt dat het geen verschil maakt, schaf die 120 km/uur dan af en beperk het tot twee maximumsnelheden: 100 en 130 km/uur. Laat dan ook directe de hele differentiatie naar dag en nacht maar vervallen. Dat is wel zo duidelijk. En de onzekerheid in het verkeer wordt weer wat teruggedrongen. En dat is dan weer wel zo veilig.
Lees hier waarom te hard rijden geen zin heeft.
Een paar dagen nadat ik deze blog schreef staat dit artikel
in De Volkskrant 20 oktober 2012 en op wiskundemeisjes.nl