De voorbereiding en opzet van deze cursus is in nauw overleg door DTV Consultants en RWS-DVS ingevuld. Naast twee docenten voor lesdag 1 van RWS-DVS (Herman Moning en Ilse Harms) was ook ik daarbij als docent betrokken. Zo mocht ik begin juni lesdag 2 verzorgen om de cursisten vooral de manier van rapporteren en formuleren van bevindingen en aanbevelingen te vertellen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de straks gecertificeerde Verkeersveiligheidsauditoren voor Rijkswegen allemaal een vergelijkbare rapportage opleveren met een enigzins vergelijkbare stijl van het opschrijven van bevindingen en aanbevelingen. Lesdag 2 bestond dan voor een groot deel uit oefeningen en vertellen. Een leuke lesdag.
Afgelopen week heb ik de examens nagekeken en de cijfers inmiddels aan DTV Consultants gestuurd. De negen kandidaten zitten uiteraard in spanning te
wachten op de officiële uitslag; een gemiddelde van mijn nakijkwerk en dat van Rien van der Drift.
Als iedereen slaagt (daar ga ik uiteraard wel van uit) dan zijn er straks 10 gecertificeerde verkeersveiligheidsauditoren die audits op rijkswegen mógen uitvoeren; anderen komen vanuit RWS niet in aanmerking voor dit werk. Omdat de certificering nieuw is in Nederland zal ook ik het VVA-certificaat moeten verkrijgen; al zal dat via een alternatief traject lopen maar wel met een examen (!) De redenering is namelijk dat de docent niet gelijktijdig met de cursisten het examen kan doen. Logisch.
Binnenkort zijn er dus 10 gecertificeerde verkeersveiligheidsauditoren voor audits op Rijkswegen. Allemaal werkzaam bij een adviesbureau; allemaal met gedegen kennis van de relatie tussen wegontwerp en verkeersveiligheid; allemaal met zicht op de effecten die het wegontwerp op het weggedrag van weggebruikers kan hebben en daarmee op de poteniteel onveilige effecten daarvan.
De namen van deze 10 auditoren worden nog gepubliceerd op een website zodat de RWS-diensten én de aannemers, die in hun eisenpakket "lever verkeersveiligheidsrapporten van jullie Designs" hebben staan, weten bij wie ze kunnen aankloppen.
Ik zal hier ongetwijfeld binnenkort nog op terugkomen. Lees hier alvast meer over verkeersveilig-heidsaudits en hier waar ik die zoal heb uitgevoerd.
Tot slot driemaal:
HOERA - HOERA - HOERA!
Het nog betere nieuws van vandaag: mijn dochter is geslaagd voor haar (her)examen HAVO. Proficiat Esther!