Het verkeersbeeld is chaotisch. Daarover schreef ik gisteren al. Opvallend is dat het in de meeste gevallen goed gaat. De rijstroken zijn breed, de wegen zijn breed en men is toch wel geneigd de eigen auto te sparen om geen extra deuken en krassen op te lopen. Daarom toetert men frequent om de ander te waarschuwen.
Ik zit vandaag weer op de achterbank om het project KAASKAR te bekijken en te filmen én we bekijken weer 5 locaties waar de voetgangersbruggen moeten komen. Onderweg heb ik tijd om rond te kijken en mij te verbazen over hoe de Saoedi's, Pakistani en Indiërs hier rijden:
- het zijn allemaal mannen achter het stuur (het is vrouwen verboden om auto te rijden);
- veel mannen zitten met hun hoofddoek om achter het stuur waardoor zij niet zien wat er naast het rijdt of gebeurt;
- we tellen vandaag drie fietsers en twee fietsen achter op een trekhaak - gisteren telden we er nog acht;
- bellen achter het stuur is de normaalste zaak van de wereld;
- een aantal keer zie ik dat het dashboard bekleed is met een kleedje, deken of 'sprei', om het dashboard niet te heet te laten worden;
- veel auto's hebben schade, maar niemand lijkt dat erg te vinden.
Rijden in Jeddah is vooral "voorzichtig aandoen" - zou je denken.
Wachten doe je hier voor een verkeerslicht, bij het op- en afrijden van een rotonde, bij een U-turn of als je als voetganger wil oversteken. De verkeersafwikkeling is soms dramatisch en soms ook heel goed. Het hangt van de situatie af en de hoeveelheid verkeer.
Tijdens het schouwen vandaag zagen we vier mannen oversteken over een rijbaan met drie rijstroken per richting. Het waren bijna weer vier doden (zie onder).
Er uiteraard ook wel weer gemakken bij het wachten. Bij alle bezinestations betaal je 0,45 tot 0,60 SAR (Saoedi Arabia Rial) per liter. Omgerekend is dat 9 tot 12 eurocent... Een fles water van 1 liter kost hier 1 SAR (0,19 euro). Wachten bij een benzinestation is dus niet zo erg omdat een volle tank maar 6 euro kost en er geen taxes op worden geheven. Ook veel andere zaken wordt geen belasting geheven: geen loonbelasting, geen BTW of accijnzen. Ook elektriciteit en water worden goedkoop gehouden en zwaar gesubisieerd. De prijzen in de suppermarkt zijn vergelijkbaar met Nederland; uit eten is wel goedkoper.
De Saoedi's staan ook in de rij om geld te pinnen. De pinautomaten (ATM's) staan hier vaak bij de benizestations of langs de rijbaan en men kan zonder uit de auto te komen geld opnemen. Soms is de plek overdekt zodat je niet in de brandende zon staat te wachten.
En dan je auto kwijt zien te raken. Parkeren doe je hier op je eigen manier. Je zet de auto gewoon ergens neer en kijkt niet of je daarmee anderen hindert. Soms is het wel goed geregeld en is de parkeerplek op een parkeerterrein overdekt met zonneschermen. Als je dat geluk niet hebt, dan zet je de ruitenwisser omhoog, los van de ruit omdat deze dan niet aan je ruit smelt.
In de stad is het overal druk en vol. De infrastructuur is er wel; soms veels te veel asfalt en soms veels te weinig. Parkeren is vaak op een strook onverharde weg langs de drukke route naast drie of vier rijen langsrijdende auto's aan de ene kant en de winkels langs die weg liggen. Uitstappen en om de auto heen lopen is best gevaarlijk en je moet echt uitkijken dat je niet aangereden wordt.
Genoeg stuff voor een verkeersveiligheidsauditor om iets van te vinden en over te zeggen...