Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

12 mei 2014 - Rijden, wachten of parkeren?

12/5/2014

 
FotoEr rijden veel auto met schade rond
Misschien een beetje rare titel. Verkeer in Jeddah is, zoals ik gisteren al schreef, toch van een andere orde dan in Nederland. Collega's, die hier al wat langer zijn voor de diverse projecten, vertelden dat er in het verkeer in de stad Jeddah elke dag vier doden vallen en tal van gewonden. Vier doden per dag in een stad met ruim 5 miljoen inwoners is wel erg veel; totaal dus zo'n 1460 per jaar. In heel Nederland zijn nog geen twee doden per dag te betreuren (570 doden in 2013) terwijl het aantal inwoners meer dan drie keer zo veel is. Jeddah lijkt daarmee een zeer onveilige stad. Statistieken vind ik helaas op internet niet om de aantallen ongevallen en doden te checken.


FotoEen kleedje over alles...
Rijden
Het verkeersbeeld is chaotisch. Daarover schreef ik gisteren al. Opvallend is dat het in de meeste gevallen goed gaat. De rijstroken zijn breed, de wegen zijn breed en men is toch wel geneigd de eigen auto te sparen om geen extra deuken en krassen op te lopen. Daarom toetert men frequent om de ander te waarschuwen. 
Ik zit vandaag weer op de achterbank om het project KAASKAR te bekijken en te filmen én we bekijken weer 5 locaties waar de voetgangersbruggen moeten komen. Onderweg heb ik tijd om rond te kijken en mij te verbazen over hoe de Saoedi's, Pakistani en Indiërs hier rijden:
- het zijn allemaal mannen achter het stuur (het is vrouwen verboden om auto te rijden);
- veel mannen zitten met hun hoofddoek om achter het stuur waardoor zij niet zien wat er naast het rijdt of gebeurt;
- we tellen vandaag drie fietsers en twee fietsen achter op een trekhaak - gisteren telden we er nog acht;
- bellen achter het stuur is de normaalste zaak van de wereld;
- een aantal keer zie ik dat het dashboard bekleed is met een kleedje, deken of 'sprei', om het dashboard niet te heet te laten worden;
- veel auto's hebben schade, maar niemand lijkt dat erg te vinden.

Rijden in Jeddah is vooral "voorzichtig aandoen" - zou je denken.

FotoLiterprijs: 0,12 euro
Wachten
Wachten doe je hier voor een verkeerslicht, bij het op- en afrijden van een rotonde, bij een U-turn of als je als voetganger wil oversteken. De verkeersafwikkeling is soms dramatisch en soms ook heel goed. Het hangt van de situatie af en de hoeveelheid verkeer.
Tijdens het schouwen vandaag zagen we vier mannen oversteken over een rijbaan met drie rijstroken per richting. Het waren bijna weer vier doden (zie onder).

Er uiteraard ook wel weer gemakken bij het wachten. Bij alle bezinestations betaal je 0,45 tot 0,60 SAR (Saoedi Arabia Rial) per liter. Omgerekend is dat 9 tot 12 eurocent... Een fles water van 1 liter kost hier 1 SAR (0,19 euro). Wachten bij een benzinestation is dus niet zo erg omdat een volle tank maar 6 euro kost en er geen taxes op worden geheven. Ook veel andere zaken wordt geen belasting geheven: geen loonbelasting, geen BTW of accijnzen. Ook elektriciteit en water worden goedkoop gehouden en zwaar gesubisieerd. De prijzen in de suppermarkt zijn vergelijkbaar met Nederland; uit eten is wel goedkoper. 
De Saoedi's staan ook in de rij om geld te pinnen. De pinautomaten (ATM's) staan hier vaak bij de benizestations of langs de rijbaan en men kan zonder uit de auto te komen geld opnemen. Soms is de plek overdekt zodat je niet in de brandende zon staat te wachten.

FotoRuitenwissers omhoog!
Parkeren
En dan je auto kwijt zien te raken. Parkeren doe je hier op je eigen manier. Je zet de auto gewoon ergens neer en kijkt niet of je daarmee anderen hindert. Soms is het wel goed geregeld en is de parkeerplek op een parkeerterrein overdekt met zonneschermen. Als je dat geluk niet hebt, dan zet je de ruitenwisser omhoog, los van de ruit omdat deze dan niet aan je ruit smelt.

In de stad is het overal druk en vol. De infrastructuur is er wel; soms veels te veel asfalt en soms veels te weinig. Parkeren is vaak op een strook onverharde weg langs de drukke route naast drie of vier rijen langsrijdende auto's aan de ene kant en de winkels langs die weg liggen. Uitstappen en om de auto heen lopen is best gevaarlijk en je moet echt uitkijken dat je niet aangereden wordt.
Genoeg stuff voor een verkeersveiligheidsauditor om iets van te vinden en over te zeggen...


Comments are closed.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.