Jeddah - Stad in de woestijn
1. Tahliya Street (Prince Mohammed Bin Abdulazis Street): een hoofdstraat met 2x3 rijstroken en parallelwegen met winkels (maps) moet heringericht worden.
2. Tahliya intersections (King Abdul Aziz Road): het ongelijkvloers maken van de King Abdul Aziz Road met kruisende wegen (maps) zodat een snellere route ontstaat.
3. King Abdul Aziz Square & King Abdullah Road: het herontwerpen van een 'rotonde' met een diameter van 600 meter tot een ongelijkvloers knooppunt en herinrichting van de Kin Abdullah Road met 2x5 rijstroken en kruispunten met verkeerslichten (maps).
4. Twintig (20) voetgangersbruggen: verspreid over de stad moeten over diverse grote wegen voetgangersbruggen gerealiseerd worden. Deze moeten veilig ingepast worden in de huidige situatie.
Verkeersveiligheidsaudits doen in Jeddah !?
Onderdeel van de werkzaamheden binnen deze vier projecten is een toetsing van de verkeersveiligheid via een verkeersveiligheidsaudit die door een collega uit Engeland en mijzelf worden uitgevoerd. Voor elk van de vier projecten moeten in een drietal ontwerpfasen auditrapportages aan de stad Jeddah worden opgeleverd, zonder dat wij als auditors betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van die ontwerpen. Intern hebben we daarom muurtjes opgetrokken zodat wij onafhankelijk van het ontwerpteam (kunnen blijven) staan. Omdat alles rapportage in het Engels moeten worden opgeleverd ten behoeve van vertaling in het Arabisch is mijn UK-collega de auditleider en ik fungeer als teamlid.
Het eerste onderdeel van de verkeersveiligheidsaudit is het schouwen van de huidige situatie van elk van de vier projecten. Daarvoor gaan mijn collega en ik van 9 -19 mei 2014 in Jeddah kijken. Het weerbericht is in ieder geval goed zonder kans op een bui. Wel een beetje warm; en daar zie ik toch wel het meeste tegen op.
De komende week zal ik m'n belevenissen delen op deze blog.