Ik moet onderkennen dat ik een groot deel van de artikelen in de vakbladen niet gelezen heb. Een aantal heb ik vluchtig bekeken bij het doorbladeren destijds. Een enkel artikel heb ik wel gelezen en lees ik nu nog eens terug zoals het eerst genoemde artikel "Files zijn een keuze". Het staat in Vitale Stad, jaargang 2011 nr. 1. In het artikel wordt in 2011 voorspeld dat de files weer zullen toenemen zodra de economie weer aantrekt. Dat hebben we afgelopen jaren inderdaad op het hoofdwegennet zien gebeuren. Het artikel gaat ook in op het destijds ingezette beleid om de stad meer te verdichten zodat ruimtegebruik beperkt wordt én openbaar vervoer en het fietsen een betere kans maken. Het strengere parkeerbeleid moest de automobiliteit naar het stadscentrum beteugelen. Ten aanzien van dit laatste komen vanuit een aantal gemeenten al weer geluiden om het betaald parkeren in het centrum af te schaffen. In de Engelse stad Cardigan leidde een storing aan de parkeermeters gedurende een maand tot een spectaculaire omzet bij de winkeliers. Het gratis parkeren heeft wel degelijk een positief effect op de omzet van winkeliers die het in deze tijden van toenemende bestellingen via Internet zwaar hebben.
Wat ook opvalt in de vakbladen is de aandacht voor de fiets. Fietssnelwegen, fietsparkeren, vergevingsgezinde fietspaden, fietsstad van Europa (Kopenhagen), fiets, fiets, fiets. Ook op de social media is het een hot item. Natuurlijk, de Tour de France waar Robert Gesink (6e) en Bauke Mollema (7e) werden speelt op de achtergrond ook een rol.