Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

Effecten realisatie turborotonde onderzocht

31/1/2016

 
Foto
Voor zijn studie aan Hogeschool Windesheim heeft student Christiaan Vos een eerste ongevallenstudie gedaan naar turborotondes in Nederland die op een grotere set rotondes gebaseerd is dan in de CROW-publicatie 257 'Turborotondes' is opgenomen. In september 2015 is Christaan gestart met de studie voor het vak 'Toegepast Onderzoek'. Mijn turbo-database bevatte toen 408 turborotondes wereldwijd waarvan 302 in Nederland. Veel turborotondes zijn omgebouwd van voorrangskruispunt, kruispunt met verkeerslichten of gewone rotonde naar een turborotonde. Anderen zijn volledig nieuw gebouwd in een nieuwe weg of ineen wegvak in een bestaand tracé. Van deze laatste situaties is geen goede vergelijking mogelijk omdat dan een nieuwe weg of een bestaand wegvak wordt vergeleken met een turborotonde. Totaal is van 204 turborotondes ongevallendata via ViaStat beschikbaar voor de periode 2001 - 2014. 

Veiligheidswinst realisatie turborotonde: tot 75%

Het aantal ongevallen met slachtoffers daalt spectaculair met 53% bij ombouw van een meerstrooksrotondes tot 75% bij ombouw van een voorrangskruispunt naar een turborotonde. Onderstaande tabel komt uit het eindrapport van Christiaan Vos. De significantie is getoetst met de 
​Chi-kwadraat toets waarbij de ongevallen van 3 jaar vóór en 3 jaar ná het realisatiejaar zijn vergeleken. 
Foto
Tabel 9 Veiligheidswinst na realisatie turborotonde per voorsituatie


​Fietsers uit de voorrang: veiliger

Ten aanzien van de voorrangssituatie voor fietsers op de turborotonde is nagegaan wat de verschillen zijn tussen IN of UIT de voorrang op de turborotonde in de 3 jaar na realisatie ervan. Hieruit blijkt dat de voorrangsregeling met UIT de voorrang duidelijk veiliger is dan IN de voorrang:
  • - Op 90 UIT-turborotonde zijn in 3 jaar na de realisatie totaal 26 slachtofferongevallen geregistreerd (statistisch verwacht aantal: 38);
  • - Op 24 IN-turborotondes zijn in 3 jaar na de realisatie totaal 21 slachtofferongevallen geregistreerd (statistisch verwacht aantal: 10). 

Uit nadere analyse van de ongevallen met fietsers IN de voorrang blijkt dat ten opzichte van de voorsituatie (bijvoorbeeld voorrangskruispunt met fietsers in de voorrang op fietspad langs hoofdroute) dat IN voorrang op een turborotonde wel veiliger is dan in de voorsituatie, maar dat dit niet significant verschilt. 
​

Vervolgonderzoek: en door met de analyse!

Christiaan Vos heeft veel tijd besteed aan het selecteren van de 302 turborotondes in ViaStat en het wegschrijven van de ongevallen naar een spreadsheet. Hij heeft wel de vier hoofdvragen beantwoordt waarvan hierboven enkele highligths zijn gepresenteerd. Één van die vragen ging over het kenmerk 'rechte binnenhoek'. Alhoewel niet significant kennen turborotondes met een rechte binnenhoek een lager aantal slachtofferongevallen dan met een afgeronde binnenhoek. De rechte binnenhoek levert daarmee dus wel een bijdrage aan een verkeersveiliger situatie.

Er resteren nog tal van kenmerken die interessant zijn om nader te onderzoeken. Daar is Christiaan niet meer aan toegekomen (het vak moet een keer afgerond worden) zodat hij heeft aanbevolen om de beschikbare database verder uit te pluizen. Die taak heb ik op mij genomen om komende maanden te gaan doen. 

Dus: wordt vervolgd!
​
Download studie rapport Christiaan Vos

댓글이 닫혔습니다.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.