Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

11 mei 2014 - Doorsteken naar de overkant?

11/5/2014

 
FotoUitzicht vanuit het projectkantoor RHDHV
Ook al is het vandaag in de rest van de wereld ook een zondag, in Saoedi-Arabië en andere islamitische landen is het een gewone werkdag. Het weekend valt hiet op vrijdag en zaterdag. Dus voor mij de echte eerste werkdag in Jeddah.
Steve en ik worden door onze collega Ron om 8 uur opgehaald bij het appartement en laveren door het verkeer naar het projectkantoor. Dat is hemelsbreed niet zo ver weg, maar het is al behoorlijk druk onderweg. Ron is projectleider van het project '20 voetgangersbruggen' en hij laat direct enkele locaties zien waar zo'n brug moet komen. We rijden langs 'locatie nr. 6' en zien dat het daar die brug over 2x4 rijstroken + 2 maal een parallaleweg van 2 rijstroken. Een hele overspanning dus. We rijden via Tahliya Street naar kantoor. Daar printen we alvast documenten met meer specifieke informatie van de 20 brug-locaties. We hopen ze te kunnen vinden om de plekken te gaan bekijken.
De collega's druppelen binnen en we horen dat we voor 12 uur vanmorgen ons eerste auditrapport in moeten leveren, gelijk met de rest van de rapportage die zij inleveren. OK, eerst onze 80% versie van de audit Tahliya Street afronden.... Dat is nog een hele klus, en het lukt om rond de lunch het te verzenden naar de klant en printer...


FotoMiddagspits (15 uur) in Jeddah
Chaos in het verkeer
Na de lunch gaan we met een andere collega op pad om Tahliya Street een keer heen en weer te rijden en de route van 5 km in beide richtingen te filmen zodat we die later nog een terug kunnen kijken. Het is inmiddels 14 uur en op het heetst van de dag zijn er zoveel mensen onderweg. Wat een chaos (in het kwadraat)! Aan belijning op de weg stoort niemand zich. Op vier rijstroken rijden ze met z'n vijven naast elkaar, snijden, duwen en trekken. Hier geldt het recht van de sterkste (grootste SUV) en degene met de meeste lef. Voorrang heeft degene die het eerst de z'n neus van de auto vóór die van de andere steekt. Voorrangsborden, haaientanden? ze zijn er niet. Op de (vierstrooks)rotondes die we onderweg tegenkomen geldt nog meer het recht van de sterkste. Belangrijke oorzaak van de files is het op willekeurige momenten kunnen omkeren via de middenberm (U-turn) waardoor beide verkeersstromen worden geblokkeerd én doordat er veel doorsteken zijn tussen parallelweg (2x2 rijstroken) en hoofdrijbaan (2x3 of 2x4 rijstroken).

FotoU-turn in de middenberm: keren
Op de linkerstrook van de hoofdrijbaan staat verkeer stil voor de U-turn omdat zij daar moeten invoegen in de stroom op de linkerstrook van de tegenrichting. Op de rechterstrook van de parallelbaan staat het verkeer stil doordat zij willen wisselen naar de parallelbaan en anderen juist de hoofdrijbaan weer op willen
draaien. Gelukkig rijdt de ervaren chauffeur ons en kunnen wij op de omgeving letten...

Camera overheated
Dan verschijnt op mijn camera die ik  achter de voorruit heb gehangen de melding 'overheated - will turn  off'. Nee hé, dat ding hangt natuurlijk in de brandende zon achter glas en achter een eigen behuizing. Niet gek dat het dan te warm wordt. Ik haal de camera uit de behuizing en hou het voor de airco. Het helpt iets.

FotoRed Sea Mall
Het lukt ons om vanmiddag 5 locaties van de 20 voetgangers-bruggen te bekijken. Dat betekent dat we telkens uit de auto moeten, foto's maken en weer instappen. Dezelfde locatie moeten we twee keer aandoen omdat we hier niet veilig tussen het verkeer kunnen oversteken. Dat betekent dus 10 keer auto uit, foto's maken en 10 keer weer de auto in. De wisseling van temperatuur is telkens een mokerslag. Om 18 uur zijn we bij het appartement terug en ordenen we de foto's en video's. Douchen en om 19.30 uur met de collega's eten in de Red Sea Mall. Dat ligt op 5 minuten rijden. Een enorm winkelcentrum van drie verdiepingen en een kelder in twee 'ringen' en drie 'takken' of zo iets. Ik heb het niet helemaal kunnen overzien. Wel mooi om te zien.

Jos
12/5/2014 03:14:33 am

Beste Dirk,

Mooi project! En het lijkt mij erg leuk om na te gaan of de verkeersveiligheid kan worden verklaard uit hun cultuur eventueel hieraan gerelateerde rijgedrag.. Jan en Reinoud zitten in de buurt, dus kunnen hier ook hun mening over vormen!

Succes en groeten, Jos


Comments are closed.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.