De klant, dus de stad Jeddah, heeft in het eisenpakket laten opnemen dat de audits worden gedaan volgens de standaards uit Groot Brittannië. Gelukkig is Steve, van ons kantoor in Birmingham, auditleider en kent die standaards erg goed kent. Hij is er ook erg nauwgezet in en volgt de voorschriften precies. Ik ben er inmiddels achter dat de UK-audit rapportage uitgebreider is dan we in Nederland gewend zijn. Altijd goed om bij te leren dus.
Zo hoort in de UK-audit bij elke auditfase een veldbezoek, ook als je alleen maar het nieuwe ontwerp beoordeeld. De inpact op de omgeving is daarbij een belangrijk aspect. In Nederland kijken we wel 'buiten' om een beeld te hebben van de omgeving, maar beoordelen die bestaande omgeving niet als zodanig. Een en ander gaat in de toekomst toch veranderen.
In Jeddah beoordelen we de bestaande situatie dus wel en schrijven daar (straks) een auditrapport over; met als insteek de inpact die de verbouwing c.q. de nieuwe brug op de omgeving en het gebruik zal hebben. Vooral bij de 20 voetgangersbruggen is die inpact er voor de omgeving vanwege bijvoorbeeld de loopstromen van voetgangers.
| Voor het vierde project, de 20 voetgangers-bruggen, is het wel mogelijk om de locaties te bekijken en foto's te nemen. Daarvoor moeten we uit de auto stappen - op zich niet zo erg - maar de overgang van een airco-auto van 22 á 24 graden naar 35 graden is best wel groot. Zeker omdat we na 5 of 10 minuten weer instappen en opnieuw de wisseling in temperatuur te verwerken krijgen. Dat is allemaal niet zo heel erg als het een eenmalige actie zou zijn, maar de 'landing' van de brug moet aan elke zijde worden bekeken en we hebben 20 bruggen te doen. Omdat we niet zomaar overal de weg over kunnen steken |
Elke dag hebben we tot nu toe vijf locaties van de nieuwe voetgangersbruggen op deze manier kunnen bekijken. Dat is wel de max. En dus al 30 keer de auto uitgestapt en weer ingestapt. Telkens een klap met de hamer.
Tja, best leuk hoor om hier buiten te kijken.