Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren

14 mei 2014 - Buiten kijken, is dat nou leuk?

14/5/2014

 
FotoOp een locatie waar een voetgangersbrug komt
We zijn hier om voor de vier projecten een verkeersveiligheids-audit te doen, waarbij we nu in een pre-auditfase de huidige situatie in ogenschouw nemen.
De klant, dus de stad Jeddah, heeft in het eisenpakket laten opnemen dat de audits worden gedaan volgens de standaards uit Groot Brittannië. Gelukkig is Steve, van ons kantoor in Birmingham, auditleider en kent die standaards erg goed kent. Hij is er ook erg nauwgezet in en volgt de voorschriften precies. Ik ben er inmiddels achter dat de UK-audit rapportage uitgebreider is dan we in Nederland gewend zijn. Altijd goed om bij te leren dus.
Zo hoort in de UK-audit bij elke auditfase een veldbezoek, ook als je alleen maar het nieuwe ontwerp beoordeeld. De inpact op de omgeving is daarbij een belangrijk aspect. In Nederland kijken we wel 'buiten' om een beeld te hebben van de omgeving, maar beoordelen die bestaande omgeving niet als zodanig. Een en ander gaat in de toekomst toch veranderen.
In Jeddah beoordelen we de bestaande situatie dus wel en schrijven daar (straks) een auditrapport over; met als insteek de inpact die de verbouwing c.q. de nieuwe brug op de omgeving en het gebruik zal hebben. Vooral bij de 20 voetgangersbruggen is die inpact er voor de omgeving vanwege bijvoorbeeld de loopstromen van voetgangers.

Bij drie van de vier projecten is het nagenoeg onmogelijk om langs de route te lopen. Het zijn stads(auto)wegen met 2x4 of 2x5 rijstroken met daarnaast parlallelwegen van 2x2 of 2x3 rijstroken met chaotisch parkeren ernaast. De lengte van die tracés is veelal een kilometer of vijf. Dat is best lang lopen bij 35 graden Celcius... En omdat we geen fiets bij ons hebben en we er hier ook geen kunnen huren, doen we die schouwingen met de auto en filmen alles op video. Per project vergt dat een 2 á 3 uur en is daarmee in een ochtend gedaan. De eerste dag was voor ons een soort van proefdraaien en die route hebben we vandaag nogmaals gedaan.
Voor het vierde project, de 20 voetgangers-bruggen, is het wel mogelijk om de locaties te bekijken en foto's te nemen. Daarvoor moeten we uit de auto stappen - op zich niet zo erg - maar de overgang van een airco-auto van 22 á 24 graden naar 35 graden is best wel groot. Zeker omdat we na 5 of 10 minuten weer instappen en opnieuw de wisseling in temperatuur te verwerken krijgen. Dat is allemaal niet zo heel erg als het een eenmalige actie zou zijn, maar de 'landing' van de brug moet aan elke zijde worden bekeken en we hebben 20 bruggen te doen. Omdat we niet zomaar overal de weg over kunnen steken
FotoGhylem
betekent dat we naar de andere kant met de auto moeten en daarvoor vaak enkele  kilometers rijden. Gelukkig hebben we voor het vervoer onze collega / chauffeur Ghylem die ons door het verkeer loodst en de stad op z'n duimpje kent. Hij komt uit Pakistan, maar woont en werkt al 30 jaar in Jeddah. Ikzelf zou niet graag in Jeddah rijden; dat is echt van een andere orde dan in Nederland; maar daarover heb ik in eerdere blogs al iets verteld.

Elke dag hebben we tot nu toe vijf locaties van de nieuwe voetgangersbruggen op deze manier kunnen bekijken. Dat is wel de max. En dus al 30 keer de auto uitgestapt en weer ingestapt. Telkens een klap met de hamer. 

Tja, best leuk hoor om hier buiten te kijken.



Comments are closed.

    Archives

    Augustus 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Januari 2016
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    April 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    September 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013
    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012
    Juli 2012
    Juni 2012
    Mei 2012
    April 2012
    Maart 2012
    Februari 2012
    Januari 2012

    Foto

    RSS-feed

    Categories

    Alles
    130 Km
    Arcgis Explorer
    Bkw
    Communicatie
    Elektrisch Rijden
    Evalueren
    Fietsen
    Google/maps
    Jeddah
    Kerst
    Mobiliteit
    Nvvc
    Rechtspraak
    Toekomst
    Turborotonde
    Verkeer
    Verkeersfilms
    Verkeersveiligheid
    Verkeersveiligheidsaudit
    Vorm
    Website
    Weggedrag
    Wegontwerp
    Winter

Powered by Create your own unique website with customizable templates.