De vakwereld is bijna over SWOV heen gevallen omdat zij pleiten voor o.a. een ruimer dwarsprofiel van 8,5 á 9,5 meter breedte met rijstroken van 3,30 meter breed (nu 2,75 m), voor een bredere rijrichtingscheiding met in de as een cable barrier (of vergelijkbaar) en een grotere objectafstand.
Meer ruimte, meer asfalt, een cable barrier.... de vakwereld had het druk deze week: Telegraaf, Verkeerskunde.nl, Verkeersnet.nl, Radio 1 (luister vanaf minuut 42:45), etc.
SWOV doet deze aanbevelingen op basis van (1) onderzoek naar de ontwerp- en inrichtingspraktijk van dwarsprofielen in Nederland; (2) een een (inter)nationale literatuurverkenning naar de relatie tussen ontwerpkenmerken en verkeersveiligheid en (3) een praktijkonderzoek, bestaande uit een gedragsonderzoek en modelonderzoek. In dit modelonderzoek is gekeken naar de relatie tussen ontwerpkenmerken en ongevallen. Hier is de samenvatting te lezen.
De beschikbare ruimte naast de huidige 80 km/uur wegen is beperkt en een bredere lap asfalt zal dan ook meer investeringen, afgezaagde bomen en verwijderde huizen eisen. Ook de sloten naast de weg, bruggen en duikers leiden tot een moeilijk aanpasbare situatie. In andere landen is dat over langer trajecten veel minder een probleem. CROW zal op termijn, nadat praktijkproeven hebben uitgewezen dat een breder dwarsprofiel veel veiligheidswinst oplevert, de richtlijnen aanpassen. Ondertussen is het zinvol om bij reconstructie de andere aanbevelingen door te voeren in het dwarsprofiel: bredere vlucht- en bergingszone en betere semi-verharding naast de rijbaan.
Achterover leunend denk ik dat het inderdaad goed zou zijn om één of twee provinciale wegen waar voldoende ruimte is een breder dwarsprofiel aan te leggen. Zo'n route moet natuurlijk voldoende lengte hebben met enkele kruispunten erin en de wegbeheerder zal een extra investering moeten doen om meer asfalt te financieren. De proefperiode moet niet te kort zijn, minimaal een jaar of twee kijken hoe de weggebruikers zich op een bredere lap asfalt gedragen: gaan ze elkaar onderling niet inhalen omdat dat op 3,30 meter rijstrook met 4,25 á 4,75 meter asfalt per richting gemakkelijk kan? Hoe ontwikkelt de rijsnelheid zich, gaat die niet omhoog? Raken minder auto's van de weg in de sloot? Zijn er minder frontale botsingen? En hoe gedraagt de automobilist zich als hij van deze bredere weg weer op een smaller dwarsprofiel rijdt op een ander deel van z'n route? Blijft die snelheid dan hoog of daalt die weer?
Ik zou zeggen: doen die proef!
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten omdat het mogelijk wel een manier is om in de toekomst de verkeersveiligheid verder te vergroten. en wil me dar in de ontwerpfase best tegenaan bemoeien.