Hybride auto's die op benzine en electriciteit rijden zijn al een tijd beschikbaar. Volledig elektrische auto's zijn sterk in opkomst omdat deze milieuvriendelijker zijn en een steeds grotere actieradius krijgen, inmiddels tot 180 kmafstand. Ook het aantal plekken waar je kunt opladen wordt de komende jaren met wel 10.000 oplaadpunten uitgebreid. De automobilist stapt op korte termijn nog niet massaal over op de elektrische auto (zegt ANWB) maar eind 2011 zullen ruim 3000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen rondrijden (voornamelijk voor praktijkproeven en zakelijke rijders).
|
Oplaad mogelijkheden voor elektrische voertuigenDan de vraag of je de auto aan het gewone stopcontact kunt hangen of dat je het voertuig bij een speciaal oplaadpunt moet parkeren. Er zijn verschillende soorten laadinfrastructuur voor elektrische
voertuigen. Deze verschillen in onder meer laadvermogen (en dus laadtijd), toepasbaarheid voor verschillende voertuigen en kosten. Lees hier meer over in het artikel "Hoe werkt elektrisch laden?" a. Laadpalen Het gebruik van laadpalen voor normaal laden is momenteel de meest gangbare methode om elektrische voertuigen op te laden. Het is een goede oplossing om voertuigen die langere tijd stil staan op te laden. Het volledig opladen van de accu duurt nu vaak 6-8 uur, maar dit zal in de toekomst naar verwachting gehalveerd worden. Laadpalen zijn geschikt voor het opladen van alle elektrische auto’s, mits men beschikt over de juiste laadstekker. Om dit probleem op te lossen werken de Europese standaardisatie instituten aan een norm voor stekkers voor elektrische voertuigen. Het is de verwachting dat deze in 2011 officieel wordt vastgesteld. Zo krijgen we niet het probleem van de verschillende opladers van telefoons of van de gewone stekker in het stopcontact. Vooruitlopend hierop heeft de Nederlandse industrie samen met de overheid besloten de Type 2 stekker uit deze ‘norm-in-wording’ als standaard te gebruiken voor openbare oplaadpunten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn: • de verwachting dat deze stekker in de definitieve standaard wordt opgenomen. • de mogelijkheid van deze stekker om met hogere vermogens (dus sneller) te laden. • de veiligheid van het systeem: de stekker heeft een vergrendeling tegen diefstal, misbruik en los maken onder spanning. Deze stekker wordt ook wel de 'Mennekes'-stekker genoemd naar de fabrikant. b. snelladen Rijders in een elektrisch voertuig zijn bang dat zij onderweg met een lege accu komen te staan. Deze angst wordt weggenomen door het snelladen: laden met een vermogen groter dan 44kW, waarmee de accu in maximaal dertig minuten volledig opgeladen kan worden. In Japan is een eerste standaard voor snellader ontwikkeld, ‘CHAdeMO’-standaard waarbij een communicatieprotocol tussen de auto en de lader is vastgelegd en tevens enkele eisen ten behoeve van de veiligheid waar de stekker voor snelladen aan moet voldoen. Met de komst van een standaard maakt het snelladen een snelle ontwikkeling door. Internationaal zijn er inmiddels meer dan 10 leveranciers van snellaadpalen actief en in meerdere landen worden snellaadprojecten uitgevoerd. Nissan, Mitsubishi, Peugeot en Citroën brengen vanaf 2011 / 2012 auto’s op de markt die geschikt zijn voor snelladen. Andere fabrikanten volgden snel. Zie hier een overzicht van de huidige electrische auto's. c. Inductief laden Net als bij koken in de keuken met inductie kan een accu ook worden opgeladen door de accu boven een inductieplaat te zetten. Ook de elektrische tandenborstel wordt op deze manier opgeladen. Voor inductief laden moeten inductielussen in het wegdek gelegd worden (zie foto) en moeten auto’s geschikt worden gemaakt om inductief te laden. Inductief laden bevindt zich nog in de experimentele fase. Het is duur om in de weg inductielussen te leggen en ook het onderhoud van wegen wordt hierdoor duurder, maar op bepaalde locaties kan het interessant zijn. Daarnaast is inductief laden momenteel nog minder efficiënt dan conductief laden met een energieverlies van circa 8% bij inductief laden ten opzichte van minder dan 1% bij laden via een stopcontact. d. Accu wisselen Een andere techniek om de rijafstand te vergroten is het wisselen van het batterijpakket. Een bedrijf heeft hiervoor wel al een systeem ontwikkeld dat geschikt is voor enkele automodellen van Renault, maar daarmee worden nu proeven uitgevoerd. In Nederland is er geen accuwisselstation. Het belangrijkste voordeel van accu wisselen ten opzichte van de accu opladen is de snelheid waarmee het gebeurt (sneller dan tanken). Hierdoor is het gemak voor de automobilist groot en wordt het probleem van de beperkte actieradius opgelost. De belangrijkste nadelen zijn de hoge investeringskosten in de wisselstations; deze bedragen € 1 miljoen ten opzichte van circa € 100.000,- voor een snellaadstation. Daarnaast is een (nog) zeer beperkt aantal voertuigen geschikt voor accu wisselen zodat de investering en niet eenvoudig terug te verdienen is. |
|
Binnen 2 jaar 10.000 oplaadpunten extraStichting e-laad.nl en ondernemersorganisatie UNETO-VNI werken nauw samenwerken bij het ontwikkelen en uitbreiden van de infrastructuur voor het opladen van elektrische auto's. UNETO-VNI meldt mogelijkheden om de energieproductie voor de oplaadpunten op termijn ook CO2-neutraal te maken.
E-laad.nl (een initiatief van de samenwerkende netbeheerders in Nederland) werkt aan het opzetten van een netwerk van oplaadpunten in de openbare ruimte. Daarnaast wil de stichting dat eigenaren van elektrische auto's gebruik kunnen maken van oplaadpunten op privéterrein, ‘achter de meter’. De komende twee jaar worden 10.000 oplaadpunten gerealiseerd. In plaats van grote energiecentrales en een ingewikkelde distributie zien beide instellingen een toekomst waarin woonwijken, bedrijventerreinen en andere gebruikers met kleinschalige productie in hun eigen stroombehoefte voorzien. De oplaadpunten voor elektrische auto's zouden al binnen afzienbare tijd gebruik kunnen maken van energie die dicht bij huis is geproduceerd. Op die manier wordt elektrisch rijden CO2-neutraal. Nieuws op 12 april 2011: Gemeenten krijgen 10.000 gratis oplaadpunten elektrisch vervoer. Hiernaast zijn op de kaart van Nedelrand globaal de locaties waar oplaadpunten te vinden zijn in Nederland [www.duurzaamopweg.nl/]. Via www.laad.nl zijn per postcode de dichtsbijzijnde laadpunten te vinden, inclusief een voorziening zoals een restaurant om ondertussen te eten. Ook veel info over elektrisch rijden, elektrisch fietsen en meer. Op www.oplaadpunten.org/ zijn de oplaadpunten in België te vinden (bij een doorreis?) van de oplaadpunten voor elektrische auto's en elektrische fietsen. |