De techniek van het elektrisch rijden ontwikkelt zich snel. Er komen steeds meer hybride- en volledig elektrisch aangedreven auto's op de weg in Nederland. Het elektrisch laden kan op verschillende manieren: thuis met een wallbox, in de straat bij een openbare laadpaal, onderweg bij een snellader of op het werk. In dit artikel lees je de verschillende mogelijkheden en de verschillende 'stekkers'.
Hoe werkt elektrisch laden?
De infrastructuur voor het opladen van elektrische auto's groeit snel. Onder andere doordat veel gemeenten, al dan niet met subsidie, veel laadpunten realseren. Veel mensen vragen een oplaadpunt aan bij de gemeente zodat zij 'voor de deur' kunnen opladen. Gemeenten hanteren hiervoor echter een aantal criteria: Kan men zelf thuis (gaan) laden? en: Is er al een laadpaal op loopafstand van de aanvrager? Ook worden snellaadpunten ingericht waarbij de auto in een half uur voor 80% is opgeladen. Door de groei van het wagenpark en het aantal oplaadpunten kunnen veel extra uitstootvrije kilometers gerealiseerd worden. Daarmee wordt door gemeenten en andere wegbeheerders uitvoering gegeven aan het Duurzaamheidsbeleid.
|
Om te kunnen laden moet je beschikken over een "laadpas". Zo'n pas fungeert als betaalpas en wordt uitgegeven door de autofabrikant, lease-maatschappij of energiemaatschappij of een bedrijf zoals MKB, de ANWB of andere organisatie.
Verschillende stekkers voor EV-opladen
Voor het opladen van de elektrische auto is er (helaas) nog geen uniform systeem. Elk automerk past één van de onderstaande oplaadmogelijkheden toe. Dat is niet handig omdat dan ook de oplaadpalen hierop aangepast moeten zijn.
Mennekes type 2
Toch zijn diverse auto's uitgerust met een type 1 stekker (zoals Mitsubishi Outlander). De laadmogelijkheden zijn dezelfde als bij het Mennekes type 2 stekker. Als een auto een type 1 stekker heeft, is het mogelijk om een verloopkabel te kopen van “type 1 naar type 2”. Deze zijn er voor zowel voor de openbare (snel)laadpalen als voor thuisladen.
|
CHAdeMOCHAdeMO staat voor "Charge de Move" en wordt voornamelijk door Japanse en Koreaanse autofabrikanten toegepast. CHAdeMO is een snellaadoplossing die werkt op gelijkstroom (DC). Omdat dergelijke auto's ook opgeladen moeten kunnen worden zonder een snellader zit er tevens in deze auto's een ander type stekker, meestal een type 1.
Bekende elektrische auto’s die een CHAdeMO stopcontact hebben zijn de Nissan LEAF en de Kia Soul EV. De website van Chademo stelt dat 33% van de EV-auto's een CHAdeMO stekker heeft. Daarnaast heeft 15% (Tesla's) een adapter en 25% van alle plug-in-hybrides zijn CHAdeMO compatible. |
CCS – Combo 2Voor het snel opladen van de auto, binnen een half uur naar 80% van de accu capaciteit, is de DC-snellader ontwikkeld. Naast de CHAdeMO is een tweede type stekker aanwezig, meestal een type 1 stekker (zie afbeelding links). Echter, de belangrijkste Duitse automerken (BMW, Daimler, Opel en Volkswagen) vonden de CHAdeMO + type 1 stekker geen goede optie en introduceerden in 2012 de CCS, de “Combined Charging System”. De CCS-plug is een Mennekes type 2 stekker met daaronder een extra plug (zie afbeelding links midden). Hierdoor is een zeer compacte totaaloplossing ontwikkeld waarbij het mogelijk is om zowel normaal te laden (alleen bovenste plug) als ook snel te laden met een combi-stekker eronder.
De Duitse autofabrikanten zijn er op uit om van de CCS de wereldwijde standaard te maken en de CHAdeMO en type 1 stekkers uit de markt te drukken. |
Verschillende oplaadmogelijkheden
Vanwege de verschillende soorten stekkers zijn ook verschillende oplaadkabels en oplaadpalen nodig. Hieronder een overzicht.
Thuisladen (of elders) via het stopcontact (3 kW)Het langzaamste opladen gaat via het stopcontact (met 220 - 230 Volt) en doe je eigenlijk alleen als er geen andere mogelijkheid is. Het is een soort noodoplossing. Voor het opladen heb je tussen het stopcontact en de auto een kastje nodig dat de wisselstroom omzet naar gelijkstroom. Het maximale vermogen waarmee geladen kan worden in 3 kW. Een accu opladen duurt daarmee 6 tot 10 uur, afhankelijk van de capaciteit van de accu in de auto.
Risico bij deze manier van opladen is de kans dat het stopcontact smelt.... In de auto kan worden ingesteld of op maximaal vermogen moet worden geladen of op gemiddeld of lage laadsnelheid. Bij maximaal vermogen smelt het stopcontact... bij gemiddeld of laag is er geen probleem. |
|
Snelladers (50 kW of meer)
Opladen via een snellader gaat snel. In een half uur is de accu voor 80% gevuld en kan weer worden doorgereden. Het laden van de laatste 20% daarna duurt veel langer omdat anders de accu wordt beschadigd. Dan "druppelt" de accu vol tot 100% in plaats van dat deze een "stroom" aan energie ontvangt.
Aan de oplaadpaal zijn doorgaans drie kabels met handvat bevestigd: één voor de CHAdeMO, één voor CCS/Combo 2 en één Mennekes type 2. Er kan door twee auto's gelijktijdig worden geladen, maar alleen de Mennekes type 2 (geen snellader) in combinatie met één van de andere twee kabels die wel snel laden.
De snelladers zijn doorgaans te vinden op de parkeerterreinen bij tankstations langs de autosnelweg. De bekenste hiervan zijn die van Fastned (met de gele 'koepels'). Maar er zijn ook andere aanbieders zoals Allego en EVNet.
Bij Fastned kan alleen geladen worden als je via een app met je laadpas bent aangemeld waarbij de laadpas gekoppeld is aan de app. Fastned heeft verschillende abonnementvormen met verschillende kosten per kW.
Aan de oplaadpaal zijn doorgaans drie kabels met handvat bevestigd: één voor de CHAdeMO, één voor CCS/Combo 2 en één Mennekes type 2. Er kan door twee auto's gelijktijdig worden geladen, maar alleen de Mennekes type 2 (geen snellader) in combinatie met één van de andere twee kabels die wel snel laden.
De snelladers zijn doorgaans te vinden op de parkeerterreinen bij tankstations langs de autosnelweg. De bekenste hiervan zijn die van Fastned (met de gele 'koepels'). Maar er zijn ook andere aanbieders zoals Allego en EVNet.
Bij Fastned kan alleen geladen worden als je via een app met je laadpas bent aangemeld waarbij de laadpas gekoppeld is aan de app. Fastned heeft verschillende abonnementvormen met verschillende kosten per kW.
Tesla heeft zelf oplaadpalen ontwikkeld en geïnstalleerd op het Supercharger netwerk. De superchargers leveren gelijkstroom (DC) en geen wisselstroom (AC) zoals de normale laadpalen. Tesla kan tot 120 kW vermogen aan en dat wordt in de toekomst mogelijk verhoogd naar 150 kW. De Tesla heeft een plug waarin de Mennekes type 2 stekker past én waarin ook de Supercharger stekkers passen. Daarom heeft de Tesla maar één stopcontact.