Zomerbanden, winterbanden, zomerbanden, winterbanden. We blijven verwisselen. De laatste tijd horen we er steeds meer reclames voor en soms lijkt het wel of de bedrijven die banden maken of ze kunnen verwisselen ons dat zo vaak mogelijk willen laten doen zodat zij extra werk kunnen verzetten en meer aan ons verdienen. In dit artikel lees je alles over de zomer-, winter- en vierseizoenenband én ook over De Nieuwe Band.
Zomerbanden
Bij aanschaf van een auto zijn zomerbanden gemonteerd. Die zijn in prijs iets goedkoper dan winterbanden en 's zomers kan er mee gereden worden én 's winters. Ook al is dat laatste niet zo veilig. Als je met winterbanden in de zomer rijdt, dan kost dat extra brandstof vanwege de hogere wrijving tussen rubber en wegdek. Vandaar dat de standaard bij aflevering van een auto vier zomerbanden zijn.
De ANWB test regelmatig zomer- en winterbanden. Daaruit blijkt dat zomerbanden de afgelopen jaren steeds beter zijn geworden onder zomerse omstandigheden. Verder blijkt dat de rijkwaliteit van zomerbanden in winterse omstandigheden sterk zijn afgenomen. Bij een zomerband is het rubber afgestemd op zomerse temperaturen; het is stugger en harder. Als het kouder wordt, dan wordt dat rubber nog harder en minder elastisch waardoor de grip op de weg verminderd. Daardoor glijden de banden op sneeuw sneller door en is het gevaarlijker. De waterafvoer bij regen en nat wegdek is bij zomerbanden beter dan bij winterbanden. Maar, hadden we daar een aantal jaren geleden ook last van?? Nee, autobanden van een aantal jaren geleden deden het beter op glad wegdek of sneeuw. Vreemd toch? Wie zit hier achter? Inmiddels hebben 1 op de 4 auto's winterbanden; dat is 2 miljoen auto's in Nederland. |
|
Winterbanden
Inmiddels heeft 1 op de 4 auto's winterbanden; dat is 2 miljoen auto's in Nederland. Het rubber van een winterband heeft een andere samenstelling dan bij de zomerband. Het blijft als het koud is nog voldoende zacht en elastisch zodat bij koud weer, sneeuw en glad wegdek voldoende grip blijft en veilig op de weg kunnen rijden. Onder de 7 graden Celsius werken winterbanden het beste. In de zomer wordt het rubber de winterband door de hogere temperatuur veel soepeler. Ook door de wrijving met de weg wordt de temperatuur van de band hoger waardoor veel winterbanden in de zomer niet echt geschikt voor hoge snelheden. Als toch in de zomer met winterbanden wordt gereden is een oplossing om de bandenspanning iets te verhogen, maar dan kan toch niet met al te hoge snelheden worden gereden.
Het rijden op winterbanden is in Nederland (nog) niet verplicht. In Duitsland is de winterband ook niet verplicht maar wordt in de praktijk wel afgedwongen door een aanpassing van de Duitse verkeerswet eerder dit jaar. Ook de uitbetaling door verzekeringsmaatschappijen wordt gekoppeld aan het wel of niet hebben van winterbanden ten tijde van een ongeval in de winterperiode.
Het rijden op winterbanden is in Nederland (nog) niet verplicht. In Duitsland is de winterband ook niet verplicht maar wordt in de praktijk wel afgedwongen door een aanpassing van de Duitse verkeerswet eerder dit jaar. Ook de uitbetaling door verzekeringsmaatschappijen wordt gekoppeld aan het wel of niet hebben van winterbanden ten tijde van een ongeval in de winterperiode.
Herken de winterband
In een richtlijn van de EU en in de Duitse verkeersverordening worden de volgende drie kenmerken gegeven voor een Winterband:
M + S of M & S of M.S.
“M” staat voor Mud en “S” staat voor Snow (Modder en Sneeuw).
Echter, sommige zomerbanden hebben ook deze letters... Juridisch gezien zouden alle banden met bovenstaande M en S aanduiding dan dus winterbanden zijn.
M + S of M & S of M.S.
“M” staat voor Mud en “S” staat voor Snow (Modder en Sneeuw).
Echter, sommige zomerbanden hebben ook deze letters... Juridisch gezien zouden alle banden met bovenstaande M en S aanduiding dan dus winterbanden zijn.
Daarom adviseert de vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland, haar leden alleen winterbanden te verkopen die zijn voorzien van het “Sneeuwvlok-symbool” . Dit symbool komt de Verenigde Staten en Canada waar
het verplicht is op winterbanden te rijden. Deze banden hebben ± 10% meer grip op een besneeuwde weg. Zowel banden met het "Sneeuwvlok-symbool” als met M / S letters kunnen dus als winterband worden aangezien.
Vier seizoenen band
Een aantal bandenfabrikanten leveren ook nog een 4-seizoenenband. Deze band vormt een compromis tussen de zomer- en de winterband: een betere kwaliteit in de winter dan de zomerband, maar presteert slechter onder echte winterse omstandigheden dan de echte winterband. In ons vlakke land en weinig langdurig winterweer kan de 4-seizoenenband een goed alternatief zijn voor het telkens wiselen tussen zomer- en winterbanden. Maar met een 4-seizoenenband naar de wintersport is een minder goed idee; kies dan voor de echte winterband.
De Nieuwe Band

De website kiesdebesteband.nl omschrijft De Nieuwe Band als een veilige, zuinige en stille band ofwel 'De Nieuwe Band'. De Nieuwe Band is elke willekeurige band die voldoet aan de toekomstige EU-normen op het gebied van natte grip, rolweerstandscoëfficiënt en rolgeluidemissie; ofwel veiligheid, zuinigheid en stilheid. "De Nieuwe Band" is dus een verzamelnaam voor alle autobanden die voldoen aan deze strenge kwaliteitseisen.
Veilig
Banden raken de weg en daar wordt de mate van grip bepaald en daarmee de veiligheid van de automobilist en inzittenden van de auto. Hoe meer grip des te korter de remweg en des te beter de wegligging. Banden die voldoen aan de kwaliteitseisen van De Nieuwe Band zijn dus veilig.
Grip is zeer belangrijk, maar er is (nog) geen wettelijke norm voor de minimale grip die banden moeten hebben. De toekomstige EU-norm wordt gebaseerd op de grip van een band op een nat wegdek (natte grip). De basis voor die norm is de zogenaamde 'wet grip index'. Die index relateert de grip van een bepaalde band op een nat wegdek aan de grip van een zeer nauwkeurig gedefinieerde standaardband (SRTT, Standard Reference Test Tyre). Hoe hoger de index (weergegeven in procent), hoe beter de grip op nat wegdek en des te korter de remweg van het voertuig. De EU zal minimumwaarden voor deze index gaan voorschrijven.
Zuinig
Elke band heeft een bepaalde rolweerstand; de wrijving tussen band en wegdek. Hoe lager de benodigde kracht om door te rollen, des te lager het brandstofverbruik. Banden die voldoen aan de kwaliteitseisen van De Nieuwe Band hebben een relatief lage rolweerstand en daarmee een lager brandstofverbruik en lagere kosten (tot wel 3% per jaar op uw brandstofverbruik ofwel tot 100 euro per jaar). Minder brandstofverbruik is daarnaast ook goed voor het milieu door minder CO2-uitstoot.
Een goede indicator voor de 'zuinigheid' van een band is de rolweerstandscoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. Hoe hoger de coëfficiënt (weergegeven in promille), hoe hoger het brandstofverbruik. De EU zal minimumnormen voor de rolweerstandscoëfficiënt gaan voorschrijven.
Stil
Het rollen van banden over asfalt produceert geluid. Dit overstemd boven de 40 á 50 km/uur het geluid van de motor. Bij De Nieuwe Band zal de geluidhinder door verkeersmet 2 tot 3 decibel afnemen. Dit is een halvering van het geluidniveau! Ook in de auto wordt het stiller. Op dit moment zijn er al EU-normen voor rolgeluid. Deze norm is relatief eenvoudig te halen en een aantal banden zijn al veel stiller dan deze norm. De EU zal die deze norm verder aanscherpen. Het rolgeluid wordt weergegeven in decibel. Hoe hoger deze waarde, hoe meer rolgeluid een band maakt.
Bandenspanning: maandelijks controleren
De Nieuwe Band is dan wel veilig, zuinig en stil, maar moet natuurlijk wel onderhouden worden. De bandenspanning is het belangrijkste om de Nieuwe Band ook goed z'n werk te laten doen. Controleer dus regelmatig, liefst maandelijks, de bandenspanning. Dit omdat de juiste bandenspanning van invloed is op de remweg, op het rijcomfort, op het brandstofverbruik, de slijtage en het geluid dat wordt geproduceerd.
De controle is het beste vóór de rit (bij minder dan 3 kilometer) of een kwartier ná de rit als de banden voldoende zijn afgekoeld. Het instructieboekje van de auto bevat de juiste spanning voor de banden. Deze waarde staat ook vaak op de deurstijl aan de kant van de bestuurder of op de binnenzijde van de tankklep.
Veilig
Banden raken de weg en daar wordt de mate van grip bepaald en daarmee de veiligheid van de automobilist en inzittenden van de auto. Hoe meer grip des te korter de remweg en des te beter de wegligging. Banden die voldoen aan de kwaliteitseisen van De Nieuwe Band zijn dus veilig.
Grip is zeer belangrijk, maar er is (nog) geen wettelijke norm voor de minimale grip die banden moeten hebben. De toekomstige EU-norm wordt gebaseerd op de grip van een band op een nat wegdek (natte grip). De basis voor die norm is de zogenaamde 'wet grip index'. Die index relateert de grip van een bepaalde band op een nat wegdek aan de grip van een zeer nauwkeurig gedefinieerde standaardband (SRTT, Standard Reference Test Tyre). Hoe hoger de index (weergegeven in procent), hoe beter de grip op nat wegdek en des te korter de remweg van het voertuig. De EU zal minimumwaarden voor deze index gaan voorschrijven.
Zuinig
Elke band heeft een bepaalde rolweerstand; de wrijving tussen band en wegdek. Hoe lager de benodigde kracht om door te rollen, des te lager het brandstofverbruik. Banden die voldoen aan de kwaliteitseisen van De Nieuwe Band hebben een relatief lage rolweerstand en daarmee een lager brandstofverbruik en lagere kosten (tot wel 3% per jaar op uw brandstofverbruik ofwel tot 100 euro per jaar). Minder brandstofverbruik is daarnaast ook goed voor het milieu door minder CO2-uitstoot.
Een goede indicator voor de 'zuinigheid' van een band is de rolweerstandscoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. Hoe hoger de coëfficiënt (weergegeven in promille), hoe hoger het brandstofverbruik. De EU zal minimumnormen voor de rolweerstandscoëfficiënt gaan voorschrijven.
Stil
Het rollen van banden over asfalt produceert geluid. Dit overstemd boven de 40 á 50 km/uur het geluid van de motor. Bij De Nieuwe Band zal de geluidhinder door verkeersmet 2 tot 3 decibel afnemen. Dit is een halvering van het geluidniveau! Ook in de auto wordt het stiller. Op dit moment zijn er al EU-normen voor rolgeluid. Deze norm is relatief eenvoudig te halen en een aantal banden zijn al veel stiller dan deze norm. De EU zal die deze norm verder aanscherpen. Het rolgeluid wordt weergegeven in decibel. Hoe hoger deze waarde, hoe meer rolgeluid een band maakt.
Bandenspanning: maandelijks controleren
De Nieuwe Band is dan wel veilig, zuinig en stil, maar moet natuurlijk wel onderhouden worden. De bandenspanning is het belangrijkste om de Nieuwe Band ook goed z'n werk te laten doen. Controleer dus regelmatig, liefst maandelijks, de bandenspanning. Dit omdat de juiste bandenspanning van invloed is op de remweg, op het rijcomfort, op het brandstofverbruik, de slijtage en het geluid dat wordt geproduceerd.
De controle is het beste vóór de rit (bij minder dan 3 kilometer) of een kwartier ná de rit als de banden voldoende zijn afgekoeld. Het instructieboekje van de auto bevat de juiste spanning voor de banden. Deze waarde staat ook vaak op de deurstijl aan de kant van de bestuurder of op de binnenzijde van de tankklep.
Toch wisselen?
Inmiddels kiest 1 op de 4 autobezitters om toch in de herfst de zomerbanden te verwisselen voor winterbanden en in het voorjaar weer andesom. Als je de band om de velg laat zitten, en dus een extra set velgen hebt aangeschaft, dan is dit een klus die eenvoudig zelf is te doen. Anders moet echt langs de bandenwisselaar worden gereden om de banden van de velg te halen en de andere er om te laten leggen én te laten uitlijnen.
|