Op 16 september 2014 is om 8 uur 's ochtends op de A58 bij Goes een ernstig ongeval gebeurd waarbij 150 voertuigen betrokken zijn. Deze kettingbotsing(en) in dichte mist kost aan 2 mensen het leven en er zijn 28 (zwaar)gewonden te betreuren. De vraag is dan "Wat je moet doen bij (zeer) dichte mist?"
Wat is dichte mist?
Die vraag beantwoord het KNMI:
Mist is een vermindering van het zicht in horizontale richting door kleine zwevende waterdruppeltjes. In feite is het een wolk met de basis op of vlak boven het aardoppervlak. Onderscheid wordt gemaakt tussen mist (minder dan 1000 meter), dichte mist (zicht minder dan 200 meter) en zeer dichte mist (minder dan 50 meter). Bij een zicht van minder dan 400 meter begint het verkeer er last van te krijgen, maar dichte mist met een zicht van minder dan 200 meter is pas hinderlijk. Verkeer krijgt dus last van mist als er minder dan 400 meter zicht is. Dan wordt het geleidelijk lastiger je voorganger te zien.
Wat doe je bij mist en bij dichte of zeer dichte mist? |
Blijf je dan met dezelfde snelheid rijden of minder je vaart? Als jij wel 130 km/uur blijft rijden, maar degene vóór je niet, dan rijdt jij daar vervolgens hard achterop... en als jij 70 km/uur gaat rijden maar degene achter je niet... dan ben jij degene die de eerste klap opvangt. Doe je extra lichten aan en wanneer doe je het mistachterlicht aan?
Lastige vragen waarop hieronder antwoord wordt gegeven.
Lastige vragen waarop hieronder antwoord wordt gegeven.
Wat moet je doen bij (zeer) dichte mist?Zoals het KNMI meldt is er verschil in mist waarbij de grenzen voor het verkeer liggen op 'minder dan 200 meter zicht' (dichte mist) en 'minder dan 50 meter zicht (zeer dichte mist).
Dit doe je als het zicht minder dan 200 meter is (dichte mist): Je hebt 200 meter zicht als je nog net twee groene 'hectometerpaaltjes' kunt zien die in de berm naast de weg staan. Als je er nog maar één kunt zien, dan heb je minder dan 200 meter zicht. |
- Zet je mistvoorlicht aan (als die op de auto zit) maar niet het mistachterlicht. Die mag pas aan bij minder 50 meter zicht (en ook niet bij regen/slecht weer).
- Doe alleen de normale (dimlicht) verlichting aan. Schijnwerpers reflecteren in de mist waardoor je tegen een witte muur aankijkt.
- Zorg dat je de achterlichten van je voorligger blijft zien.
- Hou een dusdanige afstand tot je voorligger dat je nog bij kunt remmen of nog op tijd kunt stoppen bij je rijsnelheid. Die afstand is langer dan je denkt (zie onderstaande grafiek). Hou minimaal 2 seconden afstand.
- Rij langzamer dan de maximumsnelheid, dus blijf niet met 130 km/uur doorrijden. Er is altijd wel iemand die dat niet doet... en die vangt dan de klap op.
- Ik adviseer om bij 200 meter zicht op de helft van dat zicht je snelheid af te stemmen. Bij mist is het wegdek vaak nat, zodat je snelheid op de autosnelweg dus rond 90 km/uur moet liggen; je hebt dan ± 90 meter nodig om tot stilstand te komen.
- Bij 150 meter zicht (je ziet één hectometerpaaltje nog goed) rij je 70 á 80 km/uur. Je hebt dan de helft van je zicht als remafstand (± 72 meter).
- Bij 100 meter zicht (je ziet nog net één hectometerpaaltje) rij je 50 á 60 km/uur. Je hebt dan de helft van je zicht als remafstand (± 45 meter).
Dit doe je als het zicht minder dan 50 meter is (zeer dichte mist):
Je hebt 50 meter zicht als je zelf halverwege tussen twee 'hectometerpaaltjes' rijdt en je de eerstvolgende nog net kunt zien.
|
Geheugensteuntje rijsnelheid
Een geheugensteuntje om te weten welke snelheid je moet rijden bij mist is:
"Bepaal je zicht in meters en halveer die xx meter tot je rijsnelheid"
En: zorg altijd dat je de achterlichten van je voorligger blijft zien. |
Overige tips bij (zeer dichte mist)
- - Pas op voor vastvriezende mist, dit kan tot zeer gladde wegen leiden.
- - Wees alert op weggebruikers zonder verlichting
- - Versnel niet om weg te rijden van verkeer waarvan je vindt dat het te dicht achter je rijdt.
- - Haal op provinciale wegen, waarbij elke rijrichting één rijstrook heeft, niet in. Het is niet verboden, maar niet veilig.
- - Het is beter om iets later thuis of op het werk te komen dan pas na enkele weken of maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben of nooit meer...
En als fietser?
Meer info over zicht bij mist: verkeerzien.nl/mist met onder ander dit artikel: Mist is en blijft een onvoorspelbaar verschijnsel |