De V-riem of V-snaar
De V-riem of V-snaar heeft als functie het overbrengen van het van de motor afkomstig vermogen naar de dynamo, accu en andere onderdelen zoals de airco en waterpomp. Deze riem heeft daadwerkelijk de vorm van een V. In dit artikel wordt dieper ingegaan hoe u mogelijke slijtage kunt zien en hoe u de V-riem zelf kan vervangen.
De V-riem of V-snaar heeft als functie het overbrengen van het van de motor afkomstig vermogen naar de dynamo, accu en andere onderdelen zoals de airco en waterpomp. Deze riem heeft daadwerkelijk de vorm van een V. In dit artikel wordt dieper ingegaan hoe u mogelijke slijtage kunt zien en hoe u de V-riem zelf kan vervangen.
V-riem
De V-riem heeft als functie het overbrengen van het van de motor afkomstig vermogen. Deze riem heeft daadwerkelijk de vorm van een V. Met behulp van deze riem wordt de dynamo van energie voorzien en laadt de accu zich tijdens het rijden. Daarnaast dient een V-riem voor de aandrijving van andere eenheden, waaronder de airconditioning en waterpomp van het voertuig. Vergeleken met platte riemen is het mogelijk om met een V-riem een groter vermogen over te brengen.
|
Wanneer moet de V-riem worden vervangen?
Er zijn een aantal aanwijzingen die erop duiden dat de V-riem aan vervanging toe is. Bij een te lage spanning van de riem zal deze een piepend geluid veroorzaken. Dit komt doordat de V-riem over de rollen slipt.
De riem zal dan op spanning gebracht moeten worden. Dit is ook het moment om de riem visueel te controleren op beschadigingen en slijtage. Ook wanneer de riem niet versleten is zult u dit probleem moeten verhelpen, omdat het rubber anders hard wordt. Tevens kunnen droogtescheuren waarneembaar zijn. Hiervoor buigt u de riem iets. Tot slot kunnen er kloppende en tikkende geluiden te horen zijn.
Mocht u gebreken opmerken, dan is vervanging noodzakelijk. Voorkom problemen en wacht niet te lang met het vervangen van een versleten V-riem. Gewoonlijk is de levensduur van een V-riem 60.000 tot 80.000 kilometer.
De GATES V-riem is hiervoor de juiste oplossing. De riem is van duurzame kwaliteit en vervaardigd van polyester, polychlor opren (Neopren). De GATES V-riem heeft een lengte van 925 mm en een breedte van 10 mm (buitenlengte 935 mm). Te gebruiken voor een groot aantal merken en modellen, o.a. Citroën, Ford, Mercedes Benz, Opel, Peugeot en Renault.
Er zijn een aantal aanwijzingen die erop duiden dat de V-riem aan vervanging toe is. Bij een te lage spanning van de riem zal deze een piepend geluid veroorzaken. Dit komt doordat de V-riem over de rollen slipt.
De riem zal dan op spanning gebracht moeten worden. Dit is ook het moment om de riem visueel te controleren op beschadigingen en slijtage. Ook wanneer de riem niet versleten is zult u dit probleem moeten verhelpen, omdat het rubber anders hard wordt. Tevens kunnen droogtescheuren waarneembaar zijn. Hiervoor buigt u de riem iets. Tot slot kunnen er kloppende en tikkende geluiden te horen zijn.
Mocht u gebreken opmerken, dan is vervanging noodzakelijk. Voorkom problemen en wacht niet te lang met het vervangen van een versleten V-riem. Gewoonlijk is de levensduur van een V-riem 60.000 tot 80.000 kilometer.
De GATES V-riem is hiervoor de juiste oplossing. De riem is van duurzame kwaliteit en vervaardigd van polyester, polychlor opren (Neopren). De GATES V-riem heeft een lengte van 925 mm en een breedte van 10 mm (buitenlengte 935 mm). Te gebruiken voor een groot aantal merken en modellen, o.a. Citroën, Ford, Mercedes Benz, Opel, Peugeot en Renault.
Hoe vervang ik de V-riem?
Voor de vervanging zal de V-snaar eerst moeten worden ontspannen. Voor de juiste plaatsing van het nieuwe component is het verstandig om eerst een foto te maken. Daarna neemt u het oude exemplaar weg en checkt u ook de rollen en lagers in orde zijn en geen gebreken of slijtage vertonen. Constateert u een gebrek, dan is vervanging van deze componenten noodzakelijk. Ga na of het nieuwe onderdeel geschikt is voor uw voertuig. Dit doet u door de nieuwe riem met de oude te vergelijken. Let er op dat de ribben goed in de poelies passen. Mocht deze niet exact passen dan functioneren de hulpeenheden niet naar behoren en kunnen er zich piepgeluiden voordoen. Hier klikken om te bewerken. |
De plaatsing van het nieuwe component gebeurt in de omgekeerde volgorde. Voor de juiste uitvoering maakt u gebruik van de eerder genomen foto. In veel gevallen kunt u om naar beneden hangen te voorkomen het best van bovenaf beginnen. Zodra u de V-riem op dezelfde manier heeft aangebracht, brengt u deze weer op de benodigde spanning en kunt u weer gaan rijden.