De startmotor: van levensbelang voor je auto
Het eerste wat in je opkomt als je auto niet wil starten, is dat de accu kapot of leeg is. Met name in de winter is dit een logische gedachte, hoewel er ook andere oorzaken kunnen zijn. Krijgt de auto wel stroom, dan zou de startmotor de mogelijke reden zijn van het niet kunnen starten van het voertuig. Omdat veel moderne auto’s een stop/startsysteem hebben voor een zuiniger brandstofverbruik, wordt de startmotor of starter tijdens het rijden vaker en dus zwaarder belast. Vandaar dat er zich vaker defecten van dit onderdeel voordoen.
Het eerste wat in je opkomt als je auto niet wil starten, is dat de accu kapot of leeg is. Met name in de winter is dit een logische gedachte, hoewel er ook andere oorzaken kunnen zijn. Krijgt de auto wel stroom, dan zou de startmotor de mogelijke reden zijn van het niet kunnen starten van het voertuig. Omdat veel moderne auto’s een stop/startsysteem hebben voor een zuiniger brandstofverbruik, wordt de startmotor of starter tijdens het rijden vaker en dus zwaarder belast. Vandaar dat er zich vaker defecten van dit onderdeel voordoen.
Wat is de functie van de startmotor?
De startmotor zorgt ervoor dat de motor van het voertuig tijdens het ontstekingsproces wordt aangezwengeld. Hierdoor kan de motor zowel de benodigde lucht als brandstof aanzuigen. De starter is opgebouwd uit twee componenten: de primaire motor en het startrelais, ook wel solenoïde genoemd. Met de primaire motor wordt de krukas gedraaid en de motor van het voertuig gestart. Het startrelais zorgt ervoor dat de aandrijving in werking wordt gesteld en dat de elektrische contacten waarvan de primaire motor is voorzien, worden afgesloten. Het relais bestaat uit elektromagnetische spoelen (solenoïdes) en krijgt stoom van de accu van het voertuig en zet deze stroom om in een grote hoofdstroom. |
Er zijn tal van factoren die ervoor kunnen zorgen dat de auto niet start, maar een defect startrelais is in veel gevallen de oorzaak van het probleem. Om te kunnen begrijpen waarom dat zo is, is het van belang om eerst de functie van de startmotor en het startrelais te kennen. Zodra je de contactsleutel omdraait, wordt de accu in werking gezet waardoor de motor gaat draaien. Met behulp van een startrelais wordt het circuit voltooid voordat het de startmotor bereikt, maar ook wordt de accustroom verhoogd op het moment dat het relais passeert.
Wanneer moet het startrelais worden vervangen?
Een startrelais heeft een lange levensduur, zodat veel bestuurders dit component nooit hoeven te vervangen. Toch kan het gebeuren dat het startrelais op een bepaald moment stuk gaat en zal het moeten worden vervangen. Er zijn een aantal aanwijzing die erop duiden dat dit component moet worden vernieuwd.
Een startrelais heeft een lange levensduur, zodat veel bestuurders dit component nooit hoeven te vervangen. Toch kan het gebeuren dat het startrelais op een bepaald moment stuk gaat en zal het moeten worden vervangen. Er zijn een aantal aanwijzing die erop duiden dat dit component moet worden vernieuwd.
Waar moet ik op letten als er sprake is van een defect startrelais?
De auto wil niet starten - Als het startrelais kapot is, kan de accu geen elektrisch signaal afgeven aan de startmotor. Hierdoor kan de motor niet worden gestart, ook al draai je de sleutel nog zo vaak om.
Het is mogelijk dat je bij het omdraaien van de autosleutel, als het circuit niet verbroken is, een klik kunt horen. Neem in beide gevallen contact op met een erkende reparateur die de symptomen kan beoordelen en de oorzaak van het probleem kan vaststellen.
De auto kan moeilijk worden gestart - Heb je een auto met een startknop, dan zal een defect startrelais ertoe leiden dat de motor niet soepel start. Wacht niet te lang met de vervanging, omdat na verloop van tijd de motor helemaal niet meer zal starten. Het startrelais is het belangrijkste element van het ontstekingssysteem en heeft slechts een paar bewegende onderdelen. Mocht dit symptoom zich voordoen, dan is dit het gevolg van een probleem met de geleiding. Is het relais zelf niet kapot, dan kan het zijn dat er onder de motorkap draadverbindingen beschadigd of gecorrodeerd zijn.
De starter blijft werken – Dit gebeurt omdat de toevoer van stroom niet wordt onderbroken bij het loslaten van de startknop of contactsleutel. In geval van een defect startrelais of solenoïde wordt deze stroomtoevoer niet onderbroken. Mocht je dit mankement vaststellen, dan is het belangrijk dit zo snel mogelijk te repareren om ernstige beschadiging van het complete startsysteem en het vliegwiel van de transmissie te voorkomen.
Er is een klikkend geluid hoorbaar – Het relais stuurt gewoonlijk alle stroom door of helemaal niets. In geval van een defect startrelais wordt maar een gedeelte van het signaal doorgestuurd. Is dit aan de orde, dan hoor je een klikgeluid, wat een duidelijke aanwijzing is dat de starter onvoldoende stroom krijgt. Het gevolg is dat de motor niet gestart kan worden. Maak de contactpunten schoon voor een goede doorstroming of vervang het oude relais. Krab het gecorrodeerde oppervlak van het relais schoon met behulp van schuurpapier of een schraper, of laat het relais door een autogarage vervangen.
De auto wil niet starten - Als het startrelais kapot is, kan de accu geen elektrisch signaal afgeven aan de startmotor. Hierdoor kan de motor niet worden gestart, ook al draai je de sleutel nog zo vaak om.
Het is mogelijk dat je bij het omdraaien van de autosleutel, als het circuit niet verbroken is, een klik kunt horen. Neem in beide gevallen contact op met een erkende reparateur die de symptomen kan beoordelen en de oorzaak van het probleem kan vaststellen.
De auto kan moeilijk worden gestart - Heb je een auto met een startknop, dan zal een defect startrelais ertoe leiden dat de motor niet soepel start. Wacht niet te lang met de vervanging, omdat na verloop van tijd de motor helemaal niet meer zal starten. Het startrelais is het belangrijkste element van het ontstekingssysteem en heeft slechts een paar bewegende onderdelen. Mocht dit symptoom zich voordoen, dan is dit het gevolg van een probleem met de geleiding. Is het relais zelf niet kapot, dan kan het zijn dat er onder de motorkap draadverbindingen beschadigd of gecorrodeerd zijn.
De starter blijft werken – Dit gebeurt omdat de toevoer van stroom niet wordt onderbroken bij het loslaten van de startknop of contactsleutel. In geval van een defect startrelais of solenoïde wordt deze stroomtoevoer niet onderbroken. Mocht je dit mankement vaststellen, dan is het belangrijk dit zo snel mogelijk te repareren om ernstige beschadiging van het complete startsysteem en het vliegwiel van de transmissie te voorkomen.
Er is een klikkend geluid hoorbaar – Het relais stuurt gewoonlijk alle stroom door of helemaal niets. In geval van een defect startrelais wordt maar een gedeelte van het signaal doorgestuurd. Is dit aan de orde, dan hoor je een klikgeluid, wat een duidelijke aanwijzing is dat de starter onvoldoende stroom krijgt. Het gevolg is dat de motor niet gestart kan worden. Maak de contactpunten schoon voor een goede doorstroming of vervang het oude relais. Krab het gecorrodeerde oppervlak van het relais schoon met behulp van schuurpapier of een schraper, of laat het relais door een autogarage vervangen.