Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
  • Home
  • Verkeer
    • Verkeerskunde
    • Verkeer uitgelegd
    • Verkeerskundige links
    • Verkeersfilms
    • Ietsje mis
  • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheid
    • Verkeersveiligheidsaudit
    • Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits
    • Triest
  • Vorm
    • Vormgeving
    • Turborotondes >
      • Wat is een turborotonde?
      • Eisen aan turborotonde
      • Hoe moet ik op een turborotonde rijden?
      • Types
      • Locaties
      • Onderzoek en promotie
    • Bijzondere kruispunten
  • Blog
  • Nader kennismaken
    • Motivatie voor deze site
    • Maak kennis
    • Publicaties
    • Stel een vraag
  • Zoeken
    • Adverteren
Met je hersens het stuur van je auto 'aansturen', daar zijn de eerste tests mee gedaan. De ontwikkelingen gaan snel...

Rijden met je hersens

De techniek gaat snel. De ontwikkelaars van auto's zoeken naar steeds geavanceerdere mogelijkheden om zonder tussenkomst van de bestuurder een auto te besturen. Google beproeft dit en experimenteert met camera’s, gps en andere hulpmiddelen waarbij de auto de omgeving ‘ziet’ en zo z'n weg vindt. De universiteit van Berlijn heeft een andere oplossing beproeft waarbij een auto met gedachten wordt bestuurd.
 

De BrainDriver

Duitse wetenschappers hebben een prototype ontwikkeld van een systeem waarmee via gedachten een auto bestuurd kan worden. De universiteit van Berlijn (link) noemt het "BrainDriver"; een concept dat gebaseerd is op het feit dat de hersenen elektrische signalen produceren die uitgelezen kunnen worden via een soort headset met nopjes. BrainDriver werkt via een zogeheten ‘Emotive neuroheadset’ die bepaalde hersenpatronen oppikt, waarna speciaal ontwikkelde software die patronen omzet in opdrachten voor de auto. Op die manier kan een proefpersoon "links" en "rechts" sturen, accelereren en afremmen. Bekijk in het filmpje hier rechts onder op Youtube hoe een omgebouwde Volkswagen Passat​ door de gedachten van een proefpersoon wordt bestuurd.

De proefpersoon moet eerst wel oefenen om "links" of "rechts" te denken waarbij de computer dit registreert op basis van de elektrische signalen de hersenen daarbij afgeven. De training is nodig omdat de computer de gedachten van de bestuurder goed kan interpreteren. In de praktijk blijkt het te werken tijdens een proef op een groot afgesloten terrein. De proefpersoon kan de auto besturen met denkkracht! Zelfs kon hij de auto harder en zachter laten rijden. Er bleek wel een kleine vertraging te zitten tussen denken en doen. De auto reageerde steeds iets later op wat de Braindriver dacht.
​
Picture
Picture

Natuurlijk nog een experiment

De onderzoekers geven natuurlijk aan dat het een experiment is en nog lange tijd nodig is voordat de  Braindriver gereed is voor grootschaliger productie. De gedachte is om op termijn het systeem in te zetten om autonome voertuigen aan te sturen zoals een bestuurderloze taxi. Deze wordt ook ontwikkeld door de universiteit van Berlijn. Bij de volgende kruising linksaf, denk ik.

Maar: kan je dat er nog wel bij hebben?
Autorijden vereist al veel aandacht en nu ook nog met je gedachten het stuur
'aansturen'? Kunnen we dat er nog wel bij hebben? Is sturen met je handen niet
veel handiger? Als je denkt dat je hersenen tijdens het autorijden niet veel
doen, denk dan maar even aan je eerste eerste autorijlessen. Je had moeite om de auto op koers te houden als de rijleraar tegen je begon te praten. Uiteraard speelt ervaring een grote rol en na een jaartje autorijden lijkt bijna alles vanzelf te gaan.

Picture
En dat is ook zo: je brein vervalt in een automatische routine zodat er kostbare (bewuste) aandacht vrij kan worden gemaakt voor andere dingen. Zoals praten over een ingewikkelde dingen of een belangrijke presentatie die morgen gegeven moet worden; alles tijdens het autorijden.

Een voorbeeld van "aandacht"
Autorijden kost aandacht. Een voorbeeld illustreert dat: Op een zonnige dag praat je met een passagier tijdens het autorijden druk over een ingewikkeld onderwerp. Het gesprek is van beide kanten enthousiast. Maar plotseling verandert dat door de omstandigheden buiten: het weer verslechtert ineens, het gaat hard regenen en de verkeerssituatie verandert doordat iedereen op de rem trapt vanwege de onweersbui. Wat doe je dan? Je stopt met praten, beide handen gaan stevig aan het stuur en je zet de ruitenwissers op hoge snelheid. Het gesprek is ineens over.
Waarom?
Doordat je brein voor de nieuwe situatie alle aandacht nodig heeft en geen 'ruimte' meer voor het gesprek; dat wordt als eerste gestaakt. Kennelijk vraagt de nieuwe situatie alle aandacht; bewuste aandacht. Je moet de beperkte aandachtscapaciteit zien te verdelen tussen veilig rijden en een gesprek voeren. Nu moet je goed om je heen kijken, andere auto’s goed in de gaten houden omdat er nu minder tijd is om adequaat te reageren. Dit vreet aandacht, dus aandacht voor een gesprek met nieuwe ideeën is er niet of nauwelijks.

Aandachtscontrole is dus vooral nodig als je niet meer op je automatische piloot kan vertrouwen. Het grootste voordeel van een "automatische piloot" is energie-efficiency en betrouwbaarheid: het doet dingen zeer snel en betrouwbaar op een bepaalde vaste manier. Het grootste nadeel van de automatische informatieverwerking is het tegendeel: het gebrek aan flexibiliteit. Het staat namelijk geheel vast hoe je gaat reageren. Dus als de omstandigheden snel veranderen, dan kan je automatische piloot daar niets mee. Dán heb je je bewuste aandacht nodig die kan bijsturen. En dát kost veel energie en moeite.

Conclusie t.a.v. de toekomst van de BrainDriver?

Dus: als we een auto met onze gedachte "links" en "rechts" kunnen laten sturen, kunnen laten arcelereren en remmen, dan wordt dat in druk verkeer wat lastig. Naast de normale extra aandacht moet nu ook nog gestuurd worden met je gedachten. Nu nemen handen en voeten dat voor hun rekening, maar straks niet meer?? Kunnen we dat er in onze gedachten nog bij hebben?? Ik denk van niet. Zeker ook omdat bij paniek je gedachten alle kanten op gaan... en de auto dan dus ook met daarbij nog eens een vertraging van denken via de computer naar doen van de auto..Natuurlijk zijn er altijd dingen te bedenken waarvoor het wel toepasbaar is. We zullen het gaan zien.
Terug naar 'Verkeer uitgelegd'
Picture
Powered by Create your own unique website with customizable templates.