Remsystemen
Het remsysteem
Een van de allerbelangrijkste onderdelen van ieder voertuig is het remsysteem. De voornaamste eigenschap daarvan is om het voertuig
langzamer te laten rijden of het volledig tot stilstand te laten komen. Uitgangspunt van het remsysteem is om de energie van de in beweging zijnde auto op basis van frictiewrijving te converteren in warmte.
Dit gebeurt door middel van de volgende twee mechanieken:
Een van de allerbelangrijkste onderdelen van ieder voertuig is het remsysteem. De voornaamste eigenschap daarvan is om het voertuig
langzamer te laten rijden of het volledig tot stilstand te laten komen. Uitgangspunt van het remsysteem is om de energie van de in beweging zijnde auto op basis van frictiewrijving te converteren in warmte.
Dit gebeurt door middel van de volgende twee mechanieken:
SchijfremmenSchijfremmen zijn opgebouwd uit de volgende elementen:
- een remklauw voorzien van remblokjes; - een zuiger; - een schijf. Dergelijke remmen zijn erg doelmatig, het onderhoud ervan is echter nogal ingewikkeld. Overigens kan een remschijf geventileerd en niet-geventileerd zijn. Dankzij de ontluchtingskanalen binnenin de schijf koelt deze zowel tijdens als na het remmen af. De geventileerde soort wordt hoofdzakelijk toegepast voor de achterste as, doordat er gedurende het remmen in mindere mate kracht op de achterste wielen wordt overgebracht, met als gevolg dat er minder warmte ontstaat. Bij dit type remmoeten de remblokjes vernieuwd worden als ze versleten zijn. |
TrommelremmenIn vergelijking met de remschijf zijn trommelremmen goedkoper en minder zwaar. Daarnaast is het bijzondere aan trommelremmen dat ze vanwege de gesloten vormgeving vlugger oververhit raken, langzamer afkoelen en minder goed presteren bij vochtig weer.
De achterste remtrommels zijn voorzien van een parkeerrem en bij schijfremmen is er een apart mechanisme voor de parkeerrem ingebouwd, een mechanisme dat zowel elektronisch als met behulp van een stalen kabel bediend kan worden. In geval van slijtage is vervanging van de remschoen nodig. |
Per auto verschillende systemen
Veel personenauto's zijn tegenwoordig uitgevoerd met schijfremmen op de voorste as en de achterste is van een trommelrem voorzien. Naarmate de wagen meer gewicht heeft, wordt de schijfdiameter groter. Sportief uitgevoerde racemodellen beschikken verder over van gleuven en openingen. Hierdoor kennen grote remschijven een betere warmteafvoer en wordt voorkomen dat afzetting van fijne schuurdeeltjes ontstaat.
Zelf remmen monteren?
Bestel uw remmen bij EU-auto-onderdelen. Welke remmen uw voertuig ook nodig heeft, in deze webwinkel wordt een ruim aanbod aan goede en degelijke auto-onderdelen van toonaangevende fabrikanten tegen gunstige prijzen gepresenteerd.
Zelf remmen monteren?
Bestel uw remmen bij EU-auto-onderdelen. Welke remmen uw voertuig ook nodig heeft, in deze webwinkel wordt een ruim aanbod aan goede en degelijke auto-onderdelen van toonaangevende fabrikanten tegen gunstige prijzen gepresenteerd.