Fietsen is gezond. Dat is een bekend statement. De fietser is ook een kwetsbare verkeersdeelnemer die bij ongevallen vaak degene is met letsel of overlijd. Elektrisch fietsen is in opkomst waardoor de fietser hulp krijgt en doorgaans harder gaat. Maar, deze hogere gemiddelde snelheid leidt mogelijk ook tot een grotere kans op ongevallen. De remweg is langer en de anticipatietijd is korter. Is ook de afloop van een elektrische fietser ernstiger dan bij een gewone fietser? Daar is recent onderzoek naar gedaan.
Deskundigen
De deskundigen stellen dat elektrisch fietsen in principe onveiliger is doordat hogere snelheden bereikt kunnen worden. Dit standpunt is vooral van toepassing op de ouderen vanwege de geringere fysieke gesteldheid en de afname van het reactievermogen: op de elektrische fiets hebben ouderen nog minder tijd om te anticiperen op verkeerssituaties. Postitief feit is dat elektrisch fietsen de mobiliteit van ouderen bevorderd. Ruim vóórdat je te oud bent overstappen op elektrisch rijden is dus zinvol. Niet alleen voor ouderen, maar ook voor jongeren heeft de elektrische fiets voordelen: na de OV-kaart voor studenten stappen nu velen over op de auto, maar dat kan ook op de elektrische fiets. Dat is gezonder, milieuvriendelijker en beter voor je portemonnai. Negatief effect zou kunnen zijn dat de snellere elektrische fiets inhaalmanoevres op het fietspad gaat maken waarbij de snelheidsverschillen groter zijn dan bij inhalen tussen normale fietsen; hopelijk gaat de jeugd de elektrische fiets niet, net als de snor- en bromfiets, opvoeren... Zelf geven de jongeren aan geen verschil te ervaren tussen gewoon fietsen en elektrisch fietsen. |
|
Gebruikers
Ongeveer 42% van de Nederlanders denkt dat een elektrische fiets vooral voor ouderen is of voor mensen met een lichamelijke beperking. Maar na een proefrit willen veel mensen er zelf wel een aanschaffen. Om het gemak van een elektrische fiets te ervaren werden in het voorjaar en zomer van 2011 in Nederland proefritten georganiseerd door Gazelle. Het valt bij 70% van de fiets-testers aan het begin van een proefrit op dat een elektrische fiets (veel) beter rijdt dan een normale fiets. Hoe langer ze op de fiets zitten, des te overtuigder ze raken. Aan het einde van de proefrit geeft maar liefst 90% aan dat de elektrischefiets (veel) beter fietst. Zo’n 20% zegt dit te doen omdat elektrisch fietsen leuker is en 10% gaat een stuk regelmatiger fietsen omdat dit gezond is.
De gebruikers voelen zich net zo veilig op beide soorten fietsten (gewoon en elektrisch). Ook geven zij dat zij zich niet anders gedragen dan op een gewone fiets.
Ongeveer 42% van de Nederlanders denkt dat een elektrische fiets vooral voor ouderen is of voor mensen met een lichamelijke beperking. Maar na een proefrit willen veel mensen er zelf wel een aanschaffen. Om het gemak van een elektrische fiets te ervaren werden in het voorjaar en zomer van 2011 in Nederland proefritten georganiseerd door Gazelle. Het valt bij 70% van de fiets-testers aan het begin van een proefrit op dat een elektrische fiets (veel) beter rijdt dan een normale fiets. Hoe langer ze op de fiets zitten, des te overtuigder ze raken. Aan het einde van de proefrit geeft maar liefst 90% aan dat de elektrischefiets (veel) beter fietst. Zo’n 20% zegt dit te doen omdat elektrisch fietsen leuker is en 10% gaat een stuk regelmatiger fietsen omdat dit gezond is.
De gebruikers voelen zich net zo veilig op beide soorten fietsten (gewoon en elektrisch). Ook geven zij dat zij zich niet anders gedragen dan op een gewone fiets.
ConclusiesHet blijkt dat de elektrische fiets een iets groter ongevalsrisico heeft dan de gewone fiets maar ongeveer gelijk is aan het risico van de snor- en bromfiets. Vooral de leeftijd (75+) en hogere maximum snelheid is debet aan deze conclusie. Voor jongeren wordt geen extra onveiligheid verwacht. omdat zij een goed reactievermogen hebben en een goede fysieke conditie. Wel kunnen op fietspaden conflicten ontstaat door de grotere snelheidsverschillen tussen fiets en elektrische fiets.
Hierdoor zijn er meer inhaalacties zijn en met name op fietspaden in twee richtingen kan dat onveiliger worden. |